راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا تغییر قیمت در بسته‌های اینترنت همراه قانونی است؟

ایرانسل: تغییری در بسته‌ها نداشته‌ایم و در حال مذاکره با رگولاتوری هستیم

«بالابردن قیمت بسته‌های اینترنتی در برخی اپراتورهای تلفن همراه، در حالی‌که مردم به دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف از صبح با ارسال اخطار آغاز شد و قیمت‌ها باید به قبل بازگردد.» این توئیت حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که دیروز آن را درخصوص افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت همراه دو اپراتور کشور، منتشر کرده است.

از روز جمعه ۱۳ تیرماه دو اپراتور کشور تغییراتی را در بسته‌های اینترنت همراه خود ایجاد کرده‌اند. این تغییرات در قیمت و همچنین در حجم بسته‌های اینترنت همراه اتفاق افتاده است. کاربران در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که در کنار افرایش قیمت یک بسته، حجم آن بسته نیز نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. این تغییرات اعمال‌شده در حالی است که وظیفه رگولاتوری در حوزه قیمت‌گذاری با سازمان تنظیم مقررات است و تغییراتی که در قیمت بسته‌های اینترنت همراه اتفاق افتاده است بدون هماهنگی‌های لازم با مراجع قانونی صورت گرفته است.

سعی کردیم در خصوص این موضوع با روابط عمومی دو اپراتور گفت‌وگویی داشته باشیم که متاسفانه موفق نشدیم در همراه اول با فردی صحبت کنیم اما در گفت‌وگویی که با مدیر روابط عمومی ایرانسل داشتیم گفته شد که «تغییری در بسته‌ها نداشته‌ایم و در حال مذاکره با رگولاتوری هستیم

اما نکته جالبی که به چشم می‌خورد این است که قیمت‌های بسته‌های اینترنت همراه ایرانسل در وب‌سایت این اپراتور همچنان به نرخ قبل محاسبه شده و کاربران می‌توانند انواع بسته‌ها را با قیمت‌ و حجم قبل خریداری کنند ولی این موضوع در اپلیکیشن‌های پرداختی دیده نمی‌شود و در اپلیکیشن‌های پرداختی شاهد این هستیم که برخی از انواع بسته‌های اینترنت همراه حذف شده‌اند و یا با تغییر قیمت همراه بوده‌اند.


داستان تکراری افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت همراه


شهریورماه ۱۳۹۷ نیز شاهد چنین داستانی از سوی اپراتورهای کشور بودیم و تغییرات متعدد تعرفه بسته‌های اینترنت مشترکان موبایل را ناراضی کرده‌ بود. داستان از این قرار بود که همراه اول ترافیک رایگان شبانه را حذف کرد و ایرانسل نیز بسته‌ها را به نوعی تعریف کرده بود که مشتریان دیگر بسته ماهانه روزانه برای انتخاب نداشتند. همراه اول علاوه‌بر اینکه ترافیک رایگان شبانه را حذف کرده بود، قیمت بسته پرمصرف ماهانه را نیز تغییر داده بود و این موضوع گلایه مشترکان را به همراه داشت. در این داستان علاوه بر همراه اول و ایرانسل، مشترکان رایتل نیز از افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت موبایل بی‌گزند نمانده‌ بودند. (+)

حالا نیز با تغییراتی که اپراتورهای کشور روی تعرفه‌های اینترنت همراه خود داشتند، این داستان دوباره ولی به‌گونه‌ای دیگر در حال رخ دادن است. چند وقت دیگر نیز علاوه بر اینکه قیمت بسته‌های اینترنت همراه افزایش پیدامی‌کنند، به یک موضوع عادی برای ما تبدیل خواهند شد. ولی برای اینکه این داستان بار دیگر اتفاق نیفتد، چه کار باید کرد؟ رگولاتوری باید اینبار به‌طور جدی وارد این ماجرا شود تا بار دیگر برای افزایش تعرفه‌های اینترنت همراه شاهد داستان‌های این چنینی نباشیم و این اتفاق با اعلام رسمی از سوی رگولاتوری و اپراتورها اتفاق بیفتد.


اپراتورها هزینه اینترنت بین‌الملل را برای شبکه داخلی دریافت می‌کنند! این پول‌ها باید به مردم برگردد


محمدجعفر نعناکار حقوقدان و فعال حوزه فناوری در ارتباط با موضوع تعیین تعرفه غیرقانونی ازسوی سرویس‌دهندگان اینترنت و اپراتورهای تلفن همراه به «فرهیختگان» گفته است: «وظیفه رگولاتوری در حوزه قیمت‌گذاری با سازمان تنظیم مقررات است. مشکل فعلی کشور در این زمینه این است که تامین پهنای باند تقریبا به‌صورت انحصاری انجام و این خود موجب می‌شود که بعضی اوقات اپراتورها بدون اینکه هماهنگی‌های لازم را با مراجع قانونی داشته باشند اقدام به افزایش یا کاهش قیمت در تعرفه استفاده از پهنای باند کنند.»

نعناکار در این خصوص ادامه داد: «طبق مصوباتی که در شورای عالی فضای مجازی وجود دارد عددی که کاربر برای استفاده از محتوا و خدمات در شبکه ملی اطلاعات می‌پردازد به علت اینکه از پهنای باند بین‌الملل استفاده نمی‌کند بسیار پایین‌تر است ولی در کنار این، استفاده از پهنای باند بین‌الملل برابر با استفاده از خدمات و محتوای بین‌المللی معمولا هزینه بیشتری دارد و کاربر باید پرداخت کند. تفکیک بین این دو تعرفه و تقاضایی که دارند را معمولا کمیسیون تنظیم مقررات انجام می‌دهد و به مراجعی که وظیفه تامین اینترنت را دارند، ابلاغ می‌کند ولی اپراتورها چه می‌کنند؟ آنان معمولا هزینه پهنای باند بین‌الملل را از کاربر اخذ می‌کنند، ولی بیشتر خدماتی ارائه می‌کنند که در شبکه داخلی در حال تولید و چرخیدن است.»

حدود یک هفته اخیر ما با این پدیده مواجه شدیم که اپراتورها قیمت پهنای باند بین‌الملل را غیرقانونی و بسیار زیاد تغییر دادند. به‌طوری‌که شما وقتی ۱۰ گیگابایت را ۳۰ هزار تومان می‌خریدید، الان ۷ گیگابایت را ۴۰ هزار تومان می‌خرید. به گفته نعناکار، اپراتورها احتمالا این کار را انجام داده‌اند تا کاربر را به سمت استفاده از شبکه داخلی سوق دهند ولی اطلاع‌رسانی ضعیف و این اختلاف قیمتی که منجر شده است کاربر هزینه بیشتری را پرداخت کند، امری غیرقانونی است و این هزینه یا باید برگشت بخورد یا به حساب کاربر منظور شود تا برای پهنای بین‌الملل در آینده از آن استفاده کند.

آنچه الان قانون داخلی است و طبق پروانه‌ای که به اپراتورها داده‌اند، کسانی‌که شکایتی در این زمینه دارند با سامانه ۱۹۵ تماس بگیرند و شکایت خود را ثبت کنند تا از لحاظ قضایی پیگیری شود. طبق صحبت‌های نعناکار، اگر هم ترتیب اثر داده نشد محاکم قضایی به‌صورت عام می‌توانند به این مسئله ورود و به آن رسیدگی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.