راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی شش کتاب درباره فین‌تک که به‌زودی توسط شبکه راه پرداخت منتشر خواهد شد

در اولین شماره از ویژه‌نامه عصر تراکنش الکامپ، شش کتابی را به شما معرفی کردیم که جزو برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌ها در حوزه بانکداری، ارزهای رمزنگاری‌شده و زنجیره بلوک محسوب می‌شود و تمامی این کتاب‌ها به‌زودی توسط شبکه راه پرداخت، ترجمه و منتشر خواهد شد.

 

کتاب انقلاب بلاکچین

از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در حوزه بلاکچین

با اینکه کتاب‌های بسیاری در زمینه بلاکچین نوشته شده است، ولی کتاب انقلاب بلاکچین توصیف جامع و خواندنی بر فناوری بلاکچین یا همان زنجیره بلوک ارائه داده و به این موضوعات پرداخته است که آیا واقعا انقلابی پیش رو است یا نه و اینکه چه پتانسیل‌هایی فراتر از دیتابیس تعریف‌شده توسط ساتوشی ناکاموتو نهفته است؟ این کتاب که تالیف مشترک دان تاپ‌اسکات و پسرش الکس تاپ‌اسکات است، توانست عنوان بهترین و پرفروش‌ترین کتاب از نگاه نشریه گلاب‌ اندمیل را به دست آورد.

این کتاب ماجرای جالبی هم دارد؛ در ابتدای سال 2017 هر دو نویسنده پیش‌بینی‌هایی در رابطه با بلاکچین انجام داده بودند و در انتهای سال بررسی کردند که چقدر از این پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمده است. دان تاپ‌اسکات هم درباره یکی از این پیش‌بینی‌ها که اتفاقا مربوط به سه‌برابر شدن ارزش بیت‌کوین بود، مورد تمسخر قرار گرفت و حتی برخی آنها را مجنون و دیوانه خواندند، ولی اتفاقی بود که بعدها طبق پیش‌بینی رخ داد.

نویسندگان این کتاب بر این باورند که بلاکچین می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های مالی، بانکداری و کسب‌وکار و همچنین حوزه‌های هویتی و قراردادهای هوشمند بدون واسطه انقلاب شگرفی ایجاد کند و مطالبی هم که در فصل‌های مختلف کتاب عنوان شده است، مهر تاییدی است بر نظریه این افراد. در کتاب انقلاب بلاکچین از موانع موجود در مسیر پذیرش بلاکچین و همچنین بررسی عواقب اتوپیایی انقلاب بلاکچین صحبت شده و به همین دلیل می‌توان گفت که این کتاب تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف فناوری بلاکچین داشته است.

شاید بتوان این کتاب را کتاب جامعی دانست که پاسخ تمام پرسش‌هایی را که در این حوزه وجود دارد، دربر گرفته، به‌طوری که دنیل شولمن، مدیرعامل پی‌پال گفته است: «در تمامی نقاط دنیا، افراد متفکر به‌دنبال فناوری بلاکچین هستند و می‌خواهند بفهمند که این فناوری چطور می‌تواند دنیا را تغییر دهد. حالا گروه تاپ‌اسکات یک گام مثبت روبه‌جلوی دیگر برداشته و کتابی را نوشته که همگی ما منتظرش بودیم.» اگر می‌خواهید بدانید که چگونه فناوری زیرساخت بیت‌کوین؛ پول، کسب‌وکار و دنیا را تغییر می‌دهد، می‌توانید جواب سوال‌تان را لابه‌لای این کتاب 350صفحه‌ای پیدا کنید. شبکه راه پرداخت در حال ترجمه و انتشار این کتاب است و به‌زودی می‌توانید نسخه فارسی این کتاب را بخوانید.

 

کتاب کسب‌وکار بلاکچین

چگونه درباره بلاکچین فکر کنید

آمازون در سایتش این کتاب را یکی از پیشروترین کتاب‌ها معرفی کرده است که به‌خوبی چرایی، چیستی و چگونگی عملکرد بلاکچین را معرفی می‌کند. ویلیام موگایار، نویسنده این کتاب معتقد است که فناوری بلاکچین اپلیکیشن ساختارشکن دنیای فناوری است. در واقع فناوری بلاکچین لایه‌های جدید فناوری به‌شمار می‌آید که اینترنت را بازسازی می‌کند و تهدیدی برای ساختار موروثی کسب‌وکارها به حساب می‌آید.

کتاب کسب‌وکار بلاکچین درک جدیدی از بلاکچین یا همان زنجیره بلوک برای خواننده ایجاد می‌کند و عناصر بلاکچین را طوری شرح می‌دهد که تا پیش از این سابقه نداشته است. چیزی که ویلیام موگایار در این کتاب از آن سخن گفته، آینده‌ای است از هزاران بلاکچین که نه‌تنها مبادلات ارزش را بدون اصطکاک ایجاد می‌کند، بلکه سبب به‌وجود آمدن جریان جدیدی از ارزش‌گذاری، تعریف مجدد نقش‌ها، روابط، قدرت و حاکمیت می‌شود.

موگایار که کتابش را با این جمله که «اگر فناوری بلاکچین هنوز شما را تحت تاثیر قرار نداده، مطمئن باشید که در آینده این کار را خواهد کرد» آغاز کرده است، از آینده‌ای می‌گوید که تغییرات بنیادینی در آن رخ خواهد داد و از بلاکچین به‌عنوان کاتالیزور این تغییرات یاد می‌کند.

ویلیام موگایار را به‌عنوان یک متفکر ماهر کسب‌وکار زنجیره بلوک می‌شناسند که به لطف وبلاگ‌نویسی‌ها و تحقیقاتی که انجام داده، توانست نگرش و درک مردم از بلاکچین را تغییر و بهبود دهد. انتشارات وایلی این کتاب هفت‌فصلی را دعوت‌نامه‌ای برای تکنولوژیست‌ها معرفی کرده است که با قبول آن می‌توانند درک بهتری از پتانسیل فناوری بلاکچین داشته باشند. اگر هنوز دید معینی نسبت به این فناوری ندارید، این کتاب به شما یاد می‌دهد که چطور راجع به بلاکچین فکر کنید. شبکه راه پرداخت در حال ترجمه و انتشار این کتاب است و به‌زودی می‌توانید نسخه فارسی این کتاب را بخوانید.

 

کتاب قدرت بانکداری همراه

سلطنت مطلق موبایل

‌در معرفی این کتاب آورده شده است: «این کتاب گام‌های ضروری و مورد نیاز بانک‌های خرد برای انطباق، تکامل و موفقیت در دنیای جدید را فراهم می‌کند.» دنیای جدید، حاکمان بسیاری دارد و یکی از این حاکمان موبایل یا همان تلفن همراه است. در واقع مصرف‌کنندگان امروزی خواهان تجربه مشتری شخصی‌تری از بانک‌هایشان هستند و بانک‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که سرویس‌های تلفن همراه تجربه‌های به‌مراتب شخصی‌تر و متفاوت‌تری را نسبت به دیگر فناوری‌ها ارائه می‌دهند.

کتاب قدرت بانکداری همراه راهنمای خوبی برای متخصصان مالی و بانکی است تا آنها را به رهبران تحول‌یافته‌ای در این صنعت تبدیل کند؛ رهبرانی که می‌توانند شعبه سنتی خودشان را به سیستم‌های نسبتا ساده‌تری تبدیل کنند تا سرویس‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای از طریق لپ‌تاپ، تبلت و تلفن‌های هوشمند مشتریان‌شان به آنها ارائه دهند.

نویسنده این کتاب، سانکار کریشنان کتابی نوشته است که شامل استراتژی‌هایی برای تطبیق فعالیت‌های بانکداری همراه است که هم برای بازارهای توسعه‌یافته و هم بازارهای در حال ظهور مناسب باشد. هدف کریشنان از نوشتن این کتاب این است که به بانکدارها نشان دهد که چگونه می‌توانند محصولات و سرویس‌های خودشان را سازگار و متناسب با نسل جدید دیجیتال ارائه دهند.

این کتاب در هشت فصل ارائه شده و در فصل اول آن، نویسنده نگاهی انداخته به پتانسیل‌ها و قدرت بانکداری همراه، در فصل دوم کتاب مروری شده بر جایگاه کنونی بانکداری خرد و روندهایی که ما را به این نقطه رسانده است. فصل سوم کتاب هم به تاثیر نسل «ام» که به نسل میلنیال یا نسل موبایل هم معروف است، اختصاص دارد و به‌خوبی توضیح داده شده است که عادات رفتاری ما، به‌عنوان یک مصرف‌کننده تغییر کرده است.

فصل چهارم این کتاب هم از گسترش نقش سیستم پرداخت موبایلی گفته و اینکه چنین سیستمی چطور می‌تواند فرصت‌های نابی را برای بانک‌ها به همراه داشته باشد. در فصل پنجم به جنبه‌های عملی بانکداری موبایلی پرداخته است. فصل ششم هم به‌طور کامل به موضوع کارت‌های از پیش‌ پرداخت‌شده می‌پردازد و در فصل هفتم هم بحث‌‌های مفصلی درباره ریسک‌های بانکداری همراه وجود دارد و در نهایت فصل هشتم حوزه‌هایی را مشخص می‌کند که فناوری موبایل این قدرت را دارد تا آنها را تحت سلطه خودش درآورد. شبکه راه پرداخت در حال ترجمه و انتشار این کتاب است و به‌زودی می‌توانید نسخه فارسی این کتاب را بخوانید.

 

کتاب پایان بانکداری

درد بی‌درمان بانکداری

شاید بهترین تعریفی که از این کتاب بتوان داشت و اتفاقا جزء اولین جملات آغازین کتاب هم هست، این است که کتاب پایان بانکداری به‌خوبی توضیح می‌دهد که چرا سیستم مالی بدون بانکداری یک سیستم مطلوب و امکان‌پذیر در عصر دیجیتال است.

با اینکه کتاب‌های بسیاری درباره بانکداری چاپ شده، اما کتاب بانکداری همراه، ماجرایی متفاوت نسبت به دیگر کتاب‌ها دارد. اول اینکه این کتاب تکنیک‌های مالی اساسی را که برای همه اشکال بانکی رایج است، به‌خوبی نشان می‌دهد؛ چه در دورانی که کارهای بانکی از طریق زرگرها انجام می‌شد و چه امروزه که این کارها توسط مدیران بانکی و در بانک‌های سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

دوم اینکه این کتاب مفاهیم روشن و قابل دسترسی از بانکداری سایه در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد و سوم که مهم‌ترین علت این تمایز است، اینکه کتاب پایان بانکداری تکرار مکررات نمی‌کند و اصلاحات پیشنهادی قدیمی را دوباره به خورد خواننده نمی‌دهد و به‌جایش از ایده‌های جدید و شهودی صحبت می‌کند که چگونگی تطبیق سیستم مالی با عصر دیجیتال را به‌خوبی بیان می‌کند.

همه اینها توضیحاتی بود تا وجه تمایز این کتاب را که همچنان نام نویسندگانش فاش نشده، نسبت به دیگر نمونه‌های مشابه در بازار بیان کنیم. هرچند این کتاب با نام مستعار جاناتان مک‌میلان چاپ شده است، اما در واقع به دست دو نفر، یک متخصص اقتصاد کلان و یک سرمایه‌گذار بانکی نگارش شده است.

در این کتاب سعی شده بانکداری را به‌نوعی کالبدشکافی و به ساختار و عملکرد داخلی آن دست پیدا کنند و نویسندگان این کتاب سعی کرده‌اند که در سه بخش، به‌خوبی توضیح دهند که بانکداری چطور سیستم مالی ما را نابود کرد و چرا دیگر نمی‌شود چاره‌ای برای حال خراب بانکداری اندیشید.

بخش اول این کتاب مربوط به بانکداری در عصر صنعتی است و درباره عملکرد و مکانیسم بانکداری سنتی صحبت می‌کند. بخش دوم درباره بانکداری در عصر دیجیتال است و صحبت از این است که انقلاب دیجیتال چطور تعادل موجود در این صنعت را برهم زد و از ظهور بانکداری سایه گفته شده است.

بخش سوم کتاب هم مربوط به سیستم مالی مناسب برای عصر دیجیتال است. در این بخش صحبت از این است که انقلاب دیجیتال نقش دوگانه‌ای ایفا کرده است. فناوری اطلاعات نه‌تنها اثربخشی مقررات بانکی کنونی را کاهش داد؛ بلکه حتی لزوم وجود بانکداری را هم از بین برده است. شبکه راه پرداخت در حال ترجمه و انتشار این کتاب است و به‌زودی می‌توانید نسخه فارسی این کتاب را بخوانید.

 

کتاب اینشورتک

فناوری در صنعت بیمه

کتاب اینشورتک را می‌توان یک مجموعه پروپیمان و مفصل درباره تحولات دیجیتال بیمه معرفی کرد. اینشورتک از آن مفاهیمی است که ترس را به جان شرکت‌های بیمه انداخته است، به‌طوری که از هر چهار شرکت بیمه‌ای، سه شرکت بر این باورند که بخشی از کسب‌وکار کنونی‌شان به‌دلیل فناوری‌هایی که پشت تحولات دیجیتال بیمه جاخوش کرده، در حال از بین رفتن است.

به‌روزرسانی‌های ضروری، تفکرات انتقادی و بینش‌های عملی از استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های فناوری، مشاوران و دیگر فعالان این اکوسیستم از سراسر جهان همگی در این کتاب 328 صفحه‌ای جاخوش کرده تا در نهایت به خواننده یک چیز را یادآور شود و آن اینکه صنعت بیمه دیگر به هیچ‌وجه به روال سابق پیش نمی‌رود و در حال تغییر و گذار است و بهتر است که شما هم بخشی از این تغییر باشید.

کتاب اینشورتک در 9 فصل ارائه شده است که در آن به موضوعاتی از جمله معنا و مفهوم اینشورتک، اینشورتک در حال حاضر و آینده، بیمه یکپارچه، روندهایی که بیمه را به سمت آینده می‌برد، جهانی‌سازی اینشورتک، بررسی بیمه و اینشورتک در کشورهای مختلف، از جمله چین، ترکیه، آمریکای لاتین، فرصت‌های همکاری و مشارکت و رقابت در اینشورتک، مدل‌های کسب‌وکاری، اینشورتک و هوش مصنوعی، نقش رسانه‌های اجتماعی در صنعت و… پرداخته است.

در واقع تیمی که کتاب فین‌تک را تولید کرده بودند، بعد از موفقیت آن کتاب به این فکر افتادند که همگام با روندهای فناوری در دنیای مالی کتاب‌های جدیدتری تولید کنند و سعی کردند یک منبع ارزشمند از آخرین اطلاعات موجود برای کارآفرینان، نوآوران، بیمه‌گران، سرمایه‌گذاران، تحلیلگران و مشاورانی ارائه دهند که به فعالیت و سرمایه‌گذاری در این فضا علاقه‌مند هستند.

اگر می‌خواهید چشم‌انداز آینده بیمه را درک کنید، راه‌های جدیدی برای تعریف و درک فرصت‌های رشد در این صنعت به دست آورید و تجربیات گوناگون، ذهنیت‌ها و کاربردهای این فناوری را یاد بگیرید؛ به شما توصیه می‌کنیم اولین کتابی که باید به سراغش بروید، کتاب اینشورتک باشد. شبکه راه پرداخت در حال ترجمه و انتشار این کتاب است و به‌زودی می‌توانید نسخه فارسی این کتاب را بخوانید.

 

کتاب پایان پول

برداشتن نقاب ناشناخته بیت‌کوین

توضیح جالبی از معرفی کتاب پایان پول در آمازون آمده است: «اجیر کردن یک قاتل، قاچاق مواد مخدر، اختلاس، پولشویی. وقتی همه این موارد را در کنار یکدیگر می‌بینید شاید به نظر شرح حالی از یک ماجرا و داستان جنایی باشد، اما واقعیت این است که همه این عناوین، اتفاق‌های واقعی از تاریخچه نسبتا کوتاه ارزهای رمزنگاری‌شده است؛ ارزهایی که به قول هکرهای کامپیوتری و کسانی که رمزنگاری‌ می‌کنند، نوع جدیدی از تراکنش‌های مالی را معرفی می‌کند که به‌زودی به جریان اصلی بازار تبدیل می‌شود.»

با اینکه تقریبا همه بیت‌کوین را به‌عنوان معروف‌ترین ارز رمزنگاری‌شده می‌دانند؛ اما چیزهای به‌مراتب جذاب‌تری از این حوزه در حال ظهور است و توضیح خواندنی از فناوری پشت بیت‌کوین یعنی زنجیره بلوک، در این کتاب داده شده است که بزرگ‌ترین پیشرفت و توسعه از زمان اختراع اینترنت تا به امروز محسوب می‌شود. پایان پول مقدمه‌ای ضروری از این فناوری جدید و تغییردهنده است که دولت‌ها، کارآفرینان و متفکران از تمامی بخش‌ها و صنایع مختلف باید توجه ویژه‌ای به آن کنند.

کتاب پایان پول از مجموعه کتاب‌های مجله نیوساینتیست به شمار می‌رود که مانند دیگر محصولات این مجله، به مهم‌ترین موضوعات چالشی و اساسی در حوزه علم و فناوری پرداخته است. این کتاب بیشتر شنونده‌های کنجکاوی را هدف قرار داده است که می‌خواهند پاسخی برای چرایی و چگونگی اتفاقات پیدا کنند.

در ابتدای کتاب بخش‌های جالب و خواندنی وجود دارد؛ بخش اول به شش واقعیت درباره ارزهای رمزنگاری‌شده پرداخته است، در بخش دوم هفت کشور مهم در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده معرفی می‌شود و در بخش سوم، شش مورد عجیبی معرفی شده است که می‌توان آنها را با بیت‌کوین خریداری کرد.

برای کسانی که هنوز چیز زیادی از ارزهای رمزنگاری‌شده نمی‌دانند، کتاب پایان پول گزینه خوبی است که علاوه بر معرفی فناوری زنجیره بلوک و پرداختن به رمزورازهایی که درباره بنیان‌گذار بیت‌کوین، یعنی ساتوشی ناکاماتو وجود دارد؛ به ترس‌هایی هم که درباره استفاده‌های نادرستی که از بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده در شبکه می‌شود، پرداخته است و شما را با چیزهای عجیب‌وغریبی در دنیا آشنا می‌کند که می‌توان آنها را با ارز بیت‌کوین خریداری کرد. شبکه راه پرداخت در حال ترجمه و انتشار این کتاب است و به‌زودی می‌توانید نسخه فارسی این کتاب را بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.