راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه سرگرمی به الکامپ کمک می‌کند رویداد بهتری باشد

از امروز مهم‌ترین نمایشگاه فناوری کشور شروع می‌شود. الکامپ قدیمی‌ترین و تا حدودی در سال‌های نه‌چندان دور جزء پرحاشیه‌ترین رویدادهای فناوری ایران بوده است؛ منتها چند سالی است که منطق بر فضای مدیریت و مالکیت این نمایشگاه حاکم شده و مردم کمتر شاهد دعواهای بی‌خود و بی‌جهت هستند. چند سالی است که مدیریت و متولی برگزاری نمایشگاه مشخص است و حاشیه جدی در برگزاری این نمایشگاه مشاهده نمی‌شود. از چند سال پیش هم مدیران برگزاری این نمایشگاه هوشمندانه تشخیص دادند که در کنار کسب‌وکارهای فناوری نسل جدیدی از کسب‌وکارها رشد کرده‌اند و باید آنها را هم دید. البته خیلی زود همین بخش به برگ برنده نمایشگاه تبدیل شد و حضور علاقه‌مندان به فضای نوآوری باعث شد که نبض این نمایشگاه بهتر بزند.

امسال و در روزهایی که کلیدواژه همه فعالان اقتصادی اوضاع بد و ناامیدی از آینده است، این نمایشگاه قرار است فرصتی باشد برای گرد هم آوردن فعالان فناوری ایران. برخی تصور می‌کنند وقتی قرار است که شرایط اقتصادی بد باشد، باید همه با قیافه‌هایی عبوس و درب و داغان ظاهر شوند و برگزاری نمایشگاه یک کار حاشیه‌ای و تا حدودی لاکچری است. متاسفانه آنهایی که این روزها مدام درباره شرایط بد اقتصادی هشدار می‌دهند و می‌گویند که در چنین شرایطی لزوم برگزاری چنین نمایشگاهی چیست، به یک موضوع مهم و حیاتی توجه ندارند. نمایشگاه‌ها در دنیا صرفا محلی برای دور هم بودن نیستند. نمایشگاه و نمایشگاه‌داری خودش یک صنعت است و قرار است به کسانی که در صنایع دیگر کار می‌کنند، کمک کنند تا در بازاریابی، فروش و حتی گاهی در بخش‌های دیگرشان قوی‌تر باشند. نمایشگاه الکامپ به نظرم در همین راستاست و مطمئنا با وجود همه ضعف‌هایی که دارد، یکی از بهترین نمایشگاه‌های فناوری ایران است. برای بهتر شدن این نمایشگاه چند نکته به ذهنم می‌رسد که در ادامه بیان می‌کنم.

پررنگ‌ترین کارکرد رسانه‌ها سرگرمی است. نکته جالب اینجاست که رسانه‌ها کارکردهای دیگری مانند آموزش هم دارند که این روزها این کارکردشان نیز زیر سایه سرگرمی قرار گرفته و کمتر کسی را می‌توان یافت که برای یاد گرفتن سراغ رسانه‌ها برود و اغلب مردم بیشتر به بخش‌های سرگرم‌کننده رسانه‌ها توجه می‌کنند. مدتی است رویدادها هم در دنیا به این سمت رفته‌اند. بعد از یکی، دو دوره مایوس‌کننده در هوای سرد هانوفر، سبیت که پارتنر الکامپ هم هست، با یک تغییر زمان و یک تغییر رویکرد اساسی سعی کرد کارکرد سرگرمی‌اش را بیشتر کند. اگر در سال‌های گذشته مردم به سبیت می‌رفتند تا ببینند چه خبر است و از روندهای جدید دنیا باخبر شوند، حالا زمان آن است که مردم بروند سبیت که سرگرم شوند. کسانی که از نمایشگاهی بازدید می‌کنند، معمولا مورد این سوال قرار می‌گیرند که خب چه چیز خوبی در نمایشگاه دیدند. در اغلب مواقع هر چقدر هم که به ذهن فشار بیاوریم، نمی‌توانیم جواب مناسب را پیدا کنیم؛ چون همه چیزهایی را که در نمایشگاه دیده‌ایم، قبلا در جاهای دیگری مشاهده کرده‌ایم. تقریبا هیچ‌چیز جدیدی نیست که در نمایشگاه ببینیم که قبلا ندیده با‌شیم. نمایشگاه‌دارهای حرفه‌ای سبیت هم این را خوب فهمیده‌اند و تمام تلاش‌شان را کردند تا چند روز سرگرم‌کننده برای کسانی بسازند که اهل نوآوری و فناوری هستند. این رویکرد به‌صورت رقیق‌شده در رویدادهای ایرانی اخیر هم قابل ردیابی و مشاهده است.

نمایشگاه الکامپ علاوه بر اینکه باید در زمینه بین‌المللی شدن و ایجاد چهارراه ارتباطی قوی‌تر شود، لازم است در زمینه سرگرمی‌سازی هم کارهای جدی‌تری انجام دهد. موفقیت الکام‌استارز و بخش‌های جانبی این رویداد و تاثیری که بر کل رویداد گذاشته را می‌توان با منطقی که اینجا طرح شد، تحلیل کرد. اگر این رویداد بتواند در زمینه ایجاد بستر تعامل رودررو با چهره‌ها و کسب‌وکارهای بین‌المللی هم قوی‌تر ظاهر شود، مطمئنا الکامپ جذاب‌تری خواهیم داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.