راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا توقع‌مان از الکامپ امسال بیشتر است؟

نمایشگاه الکامپ سال گذشته با سال‌های پیشین خود تفاوت‌های زیادی داشت؛ حضور گسترده استارت‌آپ‌ها و همچنین حضور متفاوت تعدادی از شرکت‌های بانکی و پرداخت در این نمایشگاه را می‌توان بارزترین تفاوت الکامپ 1396 با سال‌های گذشته دانست؛ اما این حضور متفاوت و جدی‌تر کسب‌وکارها در سال گذشته، باعث شد امسال توقع‌مان از این رویداد بیشتر شود.

الکامپ یک نمایشگاه عمومی در حوزه فناوری است که اولین بار در سال 1369 و البته با نام نمایشگاه کامپیوتر، برق، الکترونیک و ارتباطات برگزار شد. این نمایشگاه که یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای حوزه فناوری در کشور محسوب می‌شود، تاکنون تغییرات زیادی را به خود دیده است؛ از جمله اینکه تا سال گذشته، زمان برگزاری آن زمستان‌ بود که قرار شد از بیست‌وسومین الکامپ به بعد، زمان برگزاری آن تابستان شود. این تغییر زمان برگزاری را می‌توان تغییری بجا و درست دانست؛ چراکه شرکت‌های زیادی توانستند از فضای باز نمایشگاه استفاده کنند و به‌دلیل اینکه نمایشگاه‌ دیگری در این بازه زمانی برگزار نمی‌شد، شرکت‌ها و سازمان‌های متعددی فرصت حضور در الکامپ را پیدا کردند.

از تغییر زمان برگزاری نمایشگاه الکامپ که بگذریم، یکی از مهم‌ترین تغییرات سال 1396 با سال‌های گذشته، بزرگ شدن فضای نمایشگاهی بود که به‌جای ۱۸ هزار مترمربع که رسم هرساله بود، ۳۴ هزار مترمربع به الکامپ سال گذشته اختصاص یافت؛ همچنین اختصاص سالن‌های 8 و 9 به استارت‌آپ‌ها نیز از مهم‌ترین تغییرات الکامپ بیست‌وسوم بود که بیش از 250 استارت‌آپ در این دو سالن حضور داشتند و به معرفی محصول و خدمات خود پرداختند.

قسمت الکام‌استارز سال گذشته آنقدر پرشور و هیجان بود که بی‌شک می‌توان حضور گسترده استارت‌آپ‌ها در آن را یکی از عوامل اصلی در استقبال خوبی دانست که از این دوره الکامپ شد، اما امسال که هم تعداد استارت‌آپ‌های حاضر در الکامپ بیشتر شده است و هم تعداد سالن‌های آنها، قطعا باید شاهد استقبال بیشتری از این رویداد باشیم.

 

تفاوت‌های الکام‌استارز 96 و 97

پرازدحام‌ترین سالن‌های نمایشگاه سال گذشته، به سالن‌های 8 و 9 یعنی بخش الکام‌استارز نمایشگاه تعلق داشت و از آنجایی‌که همه استارت‌آپ‌ها در این دو سالن متمرکز بودند، افراد زیادی تنها به‌دلیل بازدید از این استارت‌آپ‌ها، به نمایشگاه آمده بودند تا بتوانند آنها را به‌صورت یکجا و در کنار یکدیگر ببینند؛ ازدحام زیاد افراد در این سالن‌ها باعث شد تا امسال سه سالن دیگر به بخش الکام‌استارز اضافه شود. در نتیجه سالن‌های 8، 9، 10، 11 و 27 متعلق به استارت‌آپ‌هاست. حضور استارت‌آپ‌های خارجی، تفاوت دیگری است که الکام‌استارز امسال نسبت به سال گذشته با آن روبه‌رو است. به گفته اثنی‌عشری رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در بخش الکام استارز،  424 استارت‌آپ، در قالب 192 کانتر و 232 غرفه در پنج سالن نمایشگاه حضور دارند. علاوه بر بخش الکام‌استارز، بخش دیگری که مشارکت خوبی در الکامپ 96 داشتند، شرکت‌های فعال در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی بودند که اکثرا در سالن ۳۸ حضور داشتند.

 

چرا توقعات‌مان از الکامپ امسال بیشتر است؟

یکی از مواردی که باعث می‌شود توقعات‌مان از نمایشگاه امسال بیشتر شود را می‌توان علاوه بر حضور جدی استارت‌آپ‌ها، حضور متفاوت تعدادی از شرکت‌های حوزه بانکداری و پرداخت در الکامپ 96 دانست؛ برای مثال هلدینگ سداد با شرکت‌های زیرمجموعه‌اش در غرفه‌ای کاملا هیجان‌انگیز با برف‌های مصنوعی، خانه‌های قطبی و خرس سفید بزرگش، زمستانی را وسط تابستان ایجاد کرده بود؛ در عین ‌حال که شرکت جیرینگ با رنگ قرمزش، گرمای تابستان را برای بازدیدکنندگان چندبرابر کرده بود. همچنین شرکت فناپ با وسعت غرفه‌ای که داشت، توجه‌ها را به خود جلب کرده بود و نیسان جوک زردرنگی که در غرفه زرین‌پالی‌ها قرار داشت نیز ناخودآگاه افراد زیادی را به سمت غرفه آنها هدایت می‌کرد. با این اوصاف امسال منتظر غرفه‌هایی متفاوت‌تر از سال‌ گذشته هستیم.

 

بخش‌های جدید الکامپ 97

الکامپ 97، بخش‌های مختلف و متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته دارد. الکام‌تاکز یکی از این بخش‌هاست که قرار است در آن استادان، نخبگان و خبرگان صنفی در خصوص موضوعات روز فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهارنظر کنند. بخش جدید دیگر، الکام‌ترندز است که سالن 27 به این بخش اختصاص دارد و هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، پردازش موازی، شهر هوشمند و… به‌صورت متمرکز در این سالن مستقر هستند. همچنین بخش الکامپ‌گیمز که اولین دوره‌ای است که همزمان با الکامپ برگزار می‌شود، بخش دیگری است که تولیدکنندگان بازی مخاطب آن هستند و ۴۵ تولیدکننده بازی در نمایشگاه امسال حضور دارند. به‌طور کلی امسال فضایی بالغ‌ بر 7500 مترمربع در اختیار سه بخش الکام‌استارز، الکام‌گیمز و الکام‌ترندز قرار دارد.

 

موضوعات داغ الکامپ 96

نمایشگاه الکامپ فرصت بسیار خوبی برای شرکت‌های حوزه بانکی و پرداخت است تا بتوانند با مشتریان و مخاطبان نهایی خود دیدار داشته باشند و خدمات خود را در زمینه فناوری‌های بانکی و پرداخت به آنها ارائه کنند. اگر نگاهی به بیست‌وسومین نمایشگاه الکامپ بیندازیم، متوجه داغ بودن دو موضوع دستگاه‌های کارت‌خوان موبایلی و سرویس کارت‌به‌کارت می‌شویم؛ چراکه بیشتر شرکت‌های این حوزه با هدف رونمایی و راه‌اندازی آنها در نمایشگاه الکامپ شرکت کرده بودند.

دو شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و آسان‌پرداخت پرشین، شرکت‌هایی بودند که با تکیه و تمرکز بر رونمایی و راه‌اندازی سرویس کارت‌به‌کارت اپلیکیشن‌هایشان در نمایشگاه حضور داشتند و شرکت پرداخت الکترونیک سداد، پرداخت الکترونیک سامان، به‌پرداخت ملت، ایران‌کیش و مبناکارت آریا نیز شرکت‌هایی بودند که سال گذشته در حوزه دستگاه‌های کارت‌خوان موبایلی، فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند و در نمایشگاه الکامپ نیز حضور داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.