پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
استقبال شاپرک از سامانههای پیشگیری و کشف تقلب بومی بهشرط کارایی لازم
تلاش برای دستیابی به سامانههای پیشگیری و کشف تقلب که با استفاده از توان داخلی طراحی و ساختهشده باشد از مدتها قبل توسط شاپرک آغازشده است و پیگیریها برای یافتن محصولی بومی که پاسخگوی نیازهای شبکه پرداخت کشور باشد، ادامه دارد.
به گزارش روابط عمومی شرکت شاپرک، استفاده و پیادهسازی از سامانهای برای پیشگیری و کشف تقلبهای احتمالی در شبکه پرداخت الکترونیک، مسئلهای کلیدی است که ضرورت آن از سالها قبل مشخص بود گرچه همزمان با افزایش چشمگیر تعداد و مبلغ تراکنشها طی سالهای اخیر، این ضرورت و اهمیت بیشازپیش آشکارشده است.
شرکت شاپرک نیز ناظر بر همین اهمیت و حساسیت و بهعنوان نهاد ناظر به شبکه پرداخت الکترونیک، تمهیدات و اقدامات مختلفی در راستای به حداقل رساندن موارد احتمالی تقلب در شبکه پرداخت انجام داده است. این اقدامات در دو حوزه مقررات و الزامات و همچنین تجهیزات و زیرساختهای فنی انجامگرفته است و همچنان نیز ادامه دارد.
در حوزه مقررات، الزاماتی در قالب مستند الزامات پذیرندگان در بهرهبرداری از پایانههای فروش به شرکتهای ارائهدهنده خدمات ابلاغشده است. بر این اساس، پذیرنده مجاز به واگذاری ابزار پذیرش به اشخاص غیر نیست. عدم توجه به این موضوع، تخلف محسوب شده و شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت در صورت مشاهده، باید اقدام به قطع ارائه خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرنده کند و مراتب را به مراجع قضایی و انتظامی اطلاع دهد.
همچنین پذیرنده موظف است پیش از جابجایی پایانه فروش و پایانههای قابلحمل و نقل، مراتب را به شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت اطلاع دهد. علاوه بر این پذیرنده باید دقت کند در زمان انعقاد قرارداد با شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت یا پرداخت یار، اطلاعات صحیح و معتبر از هویت، صنف و کسبوکار، آدرس و شماره تلفن خود ارائه کند.
همچنین در صورت تغییر در صنف، آدرس یا سایر موارد کلیدی ارائهشده به شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت جهت شناسایی خود، (ازجمله تغییر مندرجات روزنامه رسمی برای اشخاص حقوقی) مجوزهای مربوط را کسب کرده و موارد مربوط را در اسرع وقت به شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت و یا پرداخت یار اطلاع دهد.
شرکتهای ارائهدهنده خدمات از سوی شاپرک ملزم هستند هنگام ارائه پایانههای فروشگاهی به پذیرندگان، این الزامات را در قرارداد خود قید کنند و مسئولیت نظارت بر رعایت آن نیز بر عهده شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت است.
علاوه بر این، شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت موظف شدهاند، سوئیچ خود را به سیستم پیشگیری از تقلب مجهز کنند و باید مستندات لازم برای چگونگی تشخیص و پیشگیری از تقلب به همراه الگوریتمهای دادهکاوی برای تحلیل دادهها توسط شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت تهیه و اجرا شود.
میزان انطباق شرکتهای ارائهدهنده خدمات با این الزامات و پیادهسازی سامانههای موردنظر در بازرسیهای دورهای شاپرک از شرکتها بهطور مرتب بررسی میشود. خوشبختانه برخی از شرکتهای پیاپی اقداماتی برای تجهیز به این قبیل سامانهها انجام دادهاند و در مواردی که کوتاهیهایی مشاهده شده، با استفاده از مکانیزمهای نظارتی، برخوردهایی با شرکتها انجامگرفته است.
بنابراین گزارش، از سوی دیگر بهطور همزمان شرکت شاپرک نیز برای رصد دقیقتر و جامع شبکه پرداخت کشور بهمنظور تشخیص و پیشگیری از تقلبهای احتمالی، تلاشهایی را برای دستیابی به سامانههای بهروز دنیا در حوزه پیشگیری و کشف تقلب انجام داد ولی درنهایت جمعبندی بر این قرار گرفت که علیرغم تفاوتهایی که ازنظر قابلیتها و سرعت دسترسی وجود دارد، استفاده از توان و ظرفیت داخلی در دستور کار قرار بگیرد.
در همین راستا نیز تاکنون مواردی از سامانههایی که در این حوزه طراحیشدهاند موردبررسی قرارگرفته تا بهترین نمونه داخلی انتخاب و سفارشهای لازم برای تکمیل آن داده شود. این تلاشها و پیگیریها همچنان ادامه دارد و امیدواریم در آینده نزدیک متخصصان داخلی بتوانند با استفاده از ظرفیتها و دانش بومی، نیاز شبکه پرداخت کشور را برطرف کنند.