راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بلاکچین چگونه شیوه خرید موسیقی، مطالعه اخبار و استفاده از محتوای دیجیتال را دگرگون می‌کند؟

هرچند درباره کاربردهای بلاکچین کمی اغراق شده است ولی تاثیر بلاکچین در محتوا و شیوه‌های عرضه آن بسیار زیاد خواهد بود. بلاکچین در حال ساختارشکنی و دگرگونی صنایعی است که با عرضه محتوا در انواع مختلف همچون موسیقی، اخبار، فیلم و … رو به رو هستند.

بلاکچین که آن را بعنوان تکنولوژی پشت پرده بیت‌کوین می‌شناسیم، معماری امنی از پایگاه‌داده‌های رمزنگاری شده است که تمامی تراکنش‌ها را در دفاتر کلی که به شکل توزیع شده هستند ذخیره می‌کند. در واقع بلاکچین مجموعه‌ای از تراکنش‌های زمان‌دار و غیرقابل تغییر است که می‌تواند به هر محصولی که قابل خرید و فروش باشد متصل شود.

در بحث خرید موسیقی، مقالات آنلاین یا هر نوع دیگری از محتوای دیجیتال، وظیفه بلاکچین ارائه کنترل غیرمتمرکز، اعتماد و شفافیت است. برای پدیدآورندگان محتوای دیجیتال و دارایی‌های مجازی، این به معنای شفافیت در کپی‌رایت و دریافت وجه بدون نیاز به شرکت‌های واسط است. مشخصا در صنایع مربوط به موسیقی و مقالات انلاین بلاکچین می‌تواند کلید مدیریت حق نشر، مدیریت پرداخت‌های خرد و هموار کردن راه برای پرداخت به ازای هر بار استفاده از محتوا باشد.

با گسترش استفاده از بلاکچین در طول زمان، مشتریان محتوا را با قیمت کمتری دریافت خواهند کرد و تولیدکنندگان محتوا مبالغ بیشتری را دریافت خواهند کرد.

یکی از عملکردهای کلیدی بلاکچین حذف واسطه‌ها است. این باعث خواهد شد که موسیقیدانان، شخصیت‌های موثر در شبکه‌های اجتماعی و نویسندگان مستقیما بر اساس میزان مخاطبانشان مبلغ دریافت کنند.

تاثیر بلاکچین در محتوا توسعه یک سیستم ناقص است

یکی از مشکلات اصلی در فضای رسانه‌های دیجیتال عدم وجود شفافیت و مدیریت حق نشر است. برای مثال در صنعت موسیقی به ازای هربار پخش یک قطعه موسیقی شرکت‌هایی همچون اسپاتیفای (Spotify)، آی‌تونز (iTunes) و اپل موزیک (Apple Music) چیزی بسیار کمتر از یک پنی پرداخت می‌کنند. این مبلغ برای هنرمندانی که کمتر از میلیون‌ها نسخه می‌فروشند بسیار ناچیز است و همزمان مشکلات کپی رایت نیز برایشان پیش می‌آید.

با استفاده از قراردادهای هوشمند در بلاکچین، کپی‌رایت غیرقابل شکستن خواهد شد. همه مردم دنیا می‌توانند در دفاتر کل اطلاعات مربوط به حق نشر را ببینند و دفاع از این اطلاعات در دادگاه بسیار ساده خواهد بود.

محتوای متنی روی وب زمانی که قرار باشد بصورت پولی ارائه شود چالش‌های مربوط به خود را دارد. همزمان با حذف روزنامه‌ها و مجلات کاغذی و کشیده شدن محتوا به فضای دیجیتال تمامی شرکت‌های رسانه‌ای با مشکل جریان درآمد مواجه شدند و برای اینکار مخاطبانشان را مجبور به پرداخت‌های ماهیانه کردند در حالیکه مخاطب اغلب ترجیح می‌داد اخبار را از دست بدهد تا اینکه ماهانه مبلغی را برایش پرداخت کند.

با استفاده پرداخت‌های خرد مبتنی بر بلاکچین، مخاطب می‌تواند فقط برای تکه مقاله‌ای که مطالعه می‌کند پرداخت داشته باشد و در کنار این مالکیت مقاله را نیاز برای صاحب امتیازش حفظ کند. برای مثال زمانی که یک نفر یک مقاله را می‌خواند، ارز رمزنگاری‌شده‌ای که پرداخت می‌شود به یک قرارداد هوشمند می‌رسد و این قرارداد هوشمند بصورت خودکار تمامی افرادی که در تولید این محتوا تاثیر داشته‌اند را در نظر می‌گیرد و حق‌شان را به کیف پول دیجیتال‌شان واریز می‌کند و بهمین شیوه است که تولیدکنندگان محتوا می‌توانند بدون نیاز به شرکت‌ها و موسسات رسانه‌ای واسط مستقیما محتوا را بدست مخاطبشان برسانند. تاثیر بلاکچین بر محتوا ، تاثیر عظیم خواهد بود.

یکی از خوانندگانی که در استفاده از بلاکچین برای توزیع آثار هنری خود پیشگام است، خواننده و شاعر بریتانیایی ایموگن هیپ (Imogen Heap) است. او در سال ۲۰۱۵ از بستر مبتنی بر بلاکچین اتریوم به نام اوجو (Ujo) استفاده کرد تا قطعه جدید موسیقی خود را به قیمت ۰.۰۶ دلار به ازای هربار دانلود بفروشد. همچنین شرکت مبتنی بر بلاکچین خود به نام مای‌سلیا (Mycelia) را پدید آورد تا به هنرمندان کمک کند تا ببینند قطعات موسیقی‌شان چگونه خریداری می‌شود.

چالش‌های تطبیق‌پذیری بلاکچین در صنعت محتوای دیجیتال

مطمئنا هنوز چالش‌های بسیاری برای مشاهده تاثیر بلاکچین در محتوا وجود دارد. سوال اینجاست که آیا یک بلاکچین قادر خواهد بود کل این صنعت را مدیریت کند و یا در صورت وجود بلاکچین‌های مختلف چگونه با هم تلفیق خواهند شد.

همچنین هنوز برخی ملاحضات درباره شیوه شفافیت در بلاکچین مطرح است که مهم‌ترین آن‌ها به مسائل مرتبط با حریم خصوصی مربوط است و مطمئمنا مانع بعدی خود انسان‌ها هستند که هنوز درک صحیحی از بلاکچین ندارند.

هنوز بلاکچین برای بسیاری به مثابه یک تابو بزرگ است ولی زمانی که تراکنش تکمیل می‌شود و شخص به قدرت بلاکچین پی می‌برد همه چیز عوض می‌شود.

منبع: Zdnet

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.