پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
وزیر ارتباطات از راهاندازی نخستین مدرسه مجازی برنامهنویسی به زبان مادری در کشور خبر داده است
وزیر ارتباطات روز گذشته در یک پست اینستاگرامی از راهاندازی پروژهای سخن گفته که قرار است کودکان ایرانی را برای فعالیت در فضای مجازی تربیت کند. از تولید محتوا و انتشار پست در محیطهایی مثل وبلاگ گرفته تا برنامهنویسی و ساخت برنامههای کاربردی از برنامههایی است که قرار شده در پروژه «زیستبوم کودکان در فضای مجازی» اجرا شود.
به گزارش همشهری، برنامهنویسی برای کودکان به زبان مادری یکی از زیرشاخههای اصلی این برنامه مفصل است که در دانشگاه شریف شکلگرفته و وزیر ارتباطات خبر داده که وزارت متبوعش هزینههای مربوط به آن را پرداخت میکند. زیستبوم فضای مجازی به چه معناست و چرا تا این اندازه مهم است؟
چشمانداز: زیستبوم اختصاصی ایران
9 ماه از آغاز پروژه زیستبوم کودکان فضای مجازی میگذرد؛ برنامهای که برای آموزش درزمینهٔ فضای مجازی برای کودکان زیر 18 سال تشکیلشده و تا امروز حدود هزار دانشآموز علاقهمند به این حوزه را پرورش داده است. این پروژه مفصل در پی آموزش چگونگی فعالیت در این حوزهها به افراد زیر 18 سال است و آگاهیبخشی به کودکان از هدفهای اصلی آن برشمرده میشود.
امیرحسین اسدی، مدیر پروژه برنامهنویسی کودکان درباره اهمیت این پروژه میگوید: «در انقلاب دیجیتال، جهان دیگری داریم که با امروز متفاوت خواهد بود. امروز خیلیها که سنتی فکر میکنند، شاید با فیلتر کردن بخواهند ابزارهای کنترلی را ایجاد کنند ولی همچنان که وزیر ارتباطات گفتند، معتقدیم که در دنیای آینده، اطلاعات و آگاهی حرف اول را میزند. ما باید برای پیوستن به چنین جهانی آماده و زیستبوم خاص خودمان را داشته باشیم. درنتیجه، ما در این پروژه میخواهیم بچهها را بافرهنگ آنلاین آشنا کنیم.»
به گفته او، یادگیری این برنامهها صرفاً برای کودکانی که به برنامهنویسی علاقه دارند، نیست و همه جزئیاتی که به دنیای آنلاین مربوط میشود، از آپلود کردن عکس گرفته تا پست کردن مطلب در وبلاگ و… آموزش داده میشود. در خلال این برنامه، مربیهای جدید نیز تربیتشدهاند. چشمانداز گروه این است که تا 3 سال آینده، یکمیلیون دانشآموز را با همین شیوه آموزش بدهند.
آگاهیبخشی بهجای اقدامات سلبی
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات بعد از بازدید از این دستاوردها، در یک سخنرانی از انقلاب صنعتی دیجیتال در دنیا یادکرده که در آن، (با دستور اقدامات سلبی نمیتوان سبک زندگی را تغییر داد و بدین گونه، مسیر توسعه و تحول دیجیتال مسدود نمیشود.) طرح مدرسه مجازی نیز بهجای جلوگیری از دسترسی کودکان به محتوا یا برخورد دستوری، سراغ آگاهیبخشی رفته است.
اسدی میگوید: «بچهها باید بدانند اینترنت کجاست، چه ویژگیها و خطراتی دارد و چطور میتوان در مقابل این مشکلات ایمن ماند. قبلاً محتوای زیر 18 سال جدی گرفته نمیشد و درباره مسائل حقوقی نیز فکر نشده بود. ما درباره اینکه چه محتوایی ناپسند و نادرست است، با بچهها صحبت میکنیم و به آنها اجازه میدهیم پرسشهایی که در این حوزه دارند را با متخصصان ما در میان بگذارند.»
سیمرغ ایرانی بهجای اسکرچ فرنگی
زبانهای برنامهنویسی که برای آموزش کودکان به کار گرفته میشود، باید ظاهر دلچسبی داشته باشد تا بچهها به استفاده از آن راغب شوند. بهجز اینها، اگر محیط برنامهنویسی به زبان مادری مهارت آموزان طراحیشده باشد، آموزش برایشان دلچسبتر خواهد شد. با همین رویکرد، گروهی که در این پروژه فعال هستند، پلتفرم کد نویسی ایرانی بانام سیمرغ را ایجاد کردهاند.
امیرحسین اسدی، درباره ویژگیهای این پلتفرم میگوید: «سیمرغ یکزبان ماژولار است که کاملاً به زبان فارسی طراحیشده است. برای کودکان انگلیسیزبان برنامه اسکرچ وجود دارد که برنامه خوبی است ولی ما ترجیح دادیم، یک نمونه بومی و خاص برای کودکان خودمان داشته باشیم.»
همه باید آمادهباشیم
در دنیای آینده تقریباً همهچیز به فضای آنلاین و دیجیتال وابسته است. از خریدهای روزانه گرفته تا عملهای جراحی و غیره همه با کمک ابزارهای فناورانه انجام میشود. در چنین فضایی، آگاه بودن یکی از موارد موردنیاز افراد خواهد بود.
امیرحسین همتی، کارشناس توسعه نرمافزار دراینباره میگوید: «قرار نیست همه آدمها کدنویسهای حرفهای شوند ولی باید از این فضا سر دربیاورند و وقتی درباره یک موضوع دیجیتال بحث میشود، درباره مسائل پایهای آن آگاهی داشته باشند.»
بهجز اینها، این کارشناس فنی تأکید میکند: «کد نویسی مغز را پرورش میدهد و باعث میشود افراد منطقی و دقیق فکر کنند. قرار نیست همه برنامهنویس شویم اما منطقی بودن، یک ضرورت است.»
معروفترین برنامههای کدنویسی مخصوص کودکان
کدنویسی کار شاق و دشواری است که محیط خشکی هم دارد. برنامههای کدنویسی کودکان اما ظاهر جذابی دارند و کار کردن با آنها ساده است. اینها چند نمونه از محبوبترین زبانهای برنامهنویسی در جهان هستند:
LOGO: یک لاکپشت در محیط اصلی برنامه قرارگرفته که بنا به کدهای دستوری مختلف، حرکات متفاوتی انجام میدهد.
Basic-256: کودکان با این برنامه که به زبان برنامهنویسی بیسیک طراحیشده، میتوانند اشکال گوناگونی را طراحی کنند. این برنامه، برای کودکانی که سطوح اولیه برنامهنویسی را گذراندهاند، مناسبتر است.
Scratch: ساخت بازی، انیمیشن و محتوای دیجیتال جذاب از طریق این برنامه ممکن است. تابهحال بیشتر از 74 هزار پروژه روی آن ثبتشده و قابل سازگارشان با زبانها و امکانات مختلف است.