راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خدمات فناورانه به زوار اربعین اعلام شد / وای‌فای رایگان در ۲۰ نقطه از مسیر نجف تا کربلا

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به سفر گروهی از مردم به عراق برای اجرای مراسم اربعین و پیاده‌روی از مسیر نجف تا کربلا، مراسم «همگام با اربعین، همراه با فناوری» را برگزار کرد. 

در این مراسم که امروز ( ۱۲ شهریور) با حضور وزیر ارتباطات و معاونان او برگزار شد، مدیرعامل شرکت زیرساخت اعلام کرد که وای‌فای رایگان در ۲۰ نقطه از مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا در اختیار زوار قرار می‌گیرد.

 همچنین به گفته امیر محمد‌زاده لاجوردی،‌ ارتباطات رومینگ در مسیر پیاده‌روی اربعین به‌صورت رایگان نیست و در سه شهر به‌صورت لحظه‌ای و متناسب با اپراتور، هزینه رومینگ اعلام می‌شود.

در ابتدای این مراسم، فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی با اشاره به خدماتی که فناوری در اختیار زائران قرار می‌دهد مانند ارائه سرویس زنده لوکیشن، مکان‌یابی آنلاین گروهی، نقشه آفلاین، ارسال ویدئوی آنلاین، دکتر و مشاوره مجازی، ارائه پول نقد از طریق کارتخوان در کشور عراق با کارمزد منصفانه و استفاده از حیاط و پارکینگ منازل اشخاص در شهرهای مرزی برای پارک ماشین زائرین اشاره کردند.

 همچنین در این مراسم، پیام‌رسان سروش‌‌پلاس اعلام وضعیت زائر و تماس تلفنی رایگان از طریق اپلیکیشن را معرفی کرد و پیام‌رسان بله نیز خبر از فعال بودن قابلیت سرویس اعلام وضعیت زائر روی این پیام‌رسان خبر داد.

در ادامه امیر محمدزاده لاجوردی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از فعال شدن اینترنت رایگان برای زوار اربعین و مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا خبر داد.

لاجوردی در این مورد گفت: «در مرزهای جنوب شرقی که زائران پاکستانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم، پهنای باند افزایش پیدا کرده و در مرزهای غربی و جنوب غربی علاوه بر افزایش پهنای‌ باند ۳۸ سایت سیار تلفن همراه اضافه شده است. در مرز مهران هم بالن سازمان فضایی برای اینترنت رایگان مستقر می‌شود.»

به گفته لاجوردی،‌ زائران زمانی‌ که وارد عراق می‌شوند از مرز مهران تا شهر نجف در سه شهر اینترنت وای‌فای فعال دارند و از نجف تا کربلا فعلاً در ۱۱موکب وای‌فای رایگان دایر شده که این هفته تعداد موکب دارای وا‌ی‌فای رایگان به ۲۰ موکب خواهد رسید و این میزان نیز افزایش پیدا می‌کند.

لاجوردی اعلام کرد که ارتباطات رومینگ به‌صورت رایگان نیست و در سه شهر به‌صورت لحظه‌ای و متناسب با اپراتور، هزینه رومینگ اعلام می‌شود.

از دیگر بخش‌هایی از وزارت ارتباطات که در مراسم پیاده‌روی اربعین به ارائه سرویس خواهد پرداخت، شرکت ملی پست است. 

محمود لیایی، مدیرعامل شرکت ملی پست درباره خدمات این شرکت به زائران اربعین اعلام کرد که هفت سرویس پستی در این سفر ارائه شده که مهم‌ترین آنها سرویس پست یافته است. 

به گفته او سرویس پست یافته در دو موکب اصلی در شهر نجف و کربلا و پنج موکب در مسیر نجف به کربلا مستقر است و ۶۰۰ نفر از کارکنان پست به‌صورت داوطلبانه در مسیر حضور دارند.

لیایی گفت: «در موکب‌هایی که پست در آنها مستقر شده، کارکنان پستی مجهز به نوت‌بوک و مودم هستند و هر مدرک هویتی که پیدا شود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سرویس پست یافته ثبت می‌کنند تا زائران به‌صورت آنلاین بتوانند این مدرک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سایت پست ببینند و از پیدا شدن آن مطلع شوند.» 

از سوی دیگر او اعلام کرد:‌ «مقرر شده که برگ تردد ویژه برای اربعین به‌صورت رایگان به دست زائران برسد. در مرز چزابه، مهران و شلمچه هم موکب پست برای خدمات پستی برقرار است و مهمانسراهای پست در مسیر در اختیار زائران قرار دارد.»

در پایان این مراسم عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اعلام کرد که دولت در تلاش است همه ظرفیت‌ها را پای کار بیاورد تا سفر برای زوار اربعین تسهیل شود.

زارع‌پور گفت: «آنچه قرار است ما به‌عنوان خانواده ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور انجام دهیم، این است که امسال با ارائه یکسری خدمات فناورانه بتوانیم سفر را برای زوار تسهیل کنیم. امسال می‌خواهیم کار متفاوتی انجام دهیم و ارائه خدمات فناورانه به زوار را چند پله ارتقا دهیم.»

زارع‌پور توضیح داد: «امسال تلاش زیادی انجام دادیم که بحث اینترنت پرسرعت را در طول مسیر از طریق فیبر فراهم کنیم که متاسفانه این تلاش، امسال به نتیجه نرسید و امیدواریم در سال‌های آینده این امکان با کمک دولت عراق فراهم شود. البته تلاش شده در مواکب مختلف در طول مسیر، اینترنت رایگان فراهم شود تا سرویس‌های فناورانه که در این مراسم به زوار ارائه می‌شود، جلوه‌گری کند.» 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.