راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

غلبه ویزا بر ساختارشکنی‌ها / مدیر مالی ویزا از نوآوری‌های‌شان در پرداخت کارتی می‌گوید

با وجود ساختارشکنی‌هایی که در عرصه فناوری‌های مالی مشاهده می‌شود، هیچ‌کس حریف کارت‌های بانکی نمی‌شود.

ویزا و مسترکارت بدون شک بزرگ‌ترین سیستم‌های پرداختی جهان هستند که به ترتیب با رشد 0.59 درصد و 0.35 درصدی خود روند صعودی فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده‌اند.

هرچند که امروزه میزان زیادی از مبادلات در سطح جهان به صورت نقدی یا از طریق چک صورت می‌پذیرد. اما غول‌های پرداخت جهان هر روز با ارائه‌ی روش‌های جدیدتر به دنبال جذب کاربران بیشتری هستند.

مارکت واچ (MarketWatch)، به تازگی در مورد روش‌های پرداختی نوین و مزایای ارائه چنین روش‌هایی با وسنت پرابو (Vasant Prabhu)، مدیر ارشد مالی ویزا گفت و گویی داشته است. روش‌هایی که می‌توانند با استفاده از کدخوان‌های رمزینه پاسخ سریع یا همان کیوآر کدها (QR)، تاثیر بسزایی در توسعه کاربران ویزا در عرصه بازارهای نوظهور داشته باشند.

بخش‌هایی از این مکالمه جذاب را در ادامه مطالعه می‌کنید.

 

هنوز که هنوز است بسیاری از پراخت‌ها توسط کاربران به شکل نقدی صورت می‌گیرد، برنامه شما برای تبدیل این قبیل از پرداخت‌ها به روش‌های پرداخت الکترونیکی چیست؟

اصولا متقاعد کردن بازرگانان و صاحبان کسب‌وکارها برای استفاده از روش‌های نوین و دست کشیدن از پرداخت‌های رایج قبلی امری بسیار دشوار و هزینه‌بر است. اما با توجه به وجود دستگاه‌های هوشمند، بازرگانان به راحتی و با استفاده از یک دانگل (Dongle)، که راه حلی بسیار ساده و ارائه شده توسط اسکوئر است و مورد توجه کاربران آمریکایی قرار گرفته، یا از طریق کدهای کیوآر که در بازارهای نوپا و نوظهور بسیار رایج هستند قادرند فعالیت‌های خود را کنترل و پرداخت‌های الکترونیکی را تجربه کنند.

سهولت، سرعت و هزینه‌های پایینی که این ابزارها ارائه می‌دهند، دلیلی بسیار روشن برای پذیرش کارت‌ها و پرداخت‌های کارتی از جمله پرداخت کارتی ویزا از طرف تجار است.

بسیاری از دولت‌ها برای خروج و حذف پول نقد از سیستم اقتصادی خود علاقه نشان داده و برای اجرای پرداخت‌های الکترونیکی می‌کوشند. پول نقد در اقتصاد می‌تواند بد باشد، چرا که ممکن است دقیقا به افرادی که در نظر گرفته شده است انتقال پیدا نکند. بسیاری از آن‌ها به دنبال روش‌های مبتنی بر کارت و ترویج استفاده از این سیستم در بین کاربران هستند تا از طریق آن افراد بیشتری را به سمت سیستم بانکی جذب کنند.

قابلیت پرداخت بدون تماس در پرداخت کارتی ویزا
قابلیت پرداخت بدون تماس در پرداخت کارتی ویزا

قابلیت جدیدی که سبب سهولت در استفاده از کارت‌های پرداختی به هنگام فروش شده است، پرداخت غیرتماسی(Contactless) است که استفاده از آن به‌ویژه در بریتانیا و استرالیا بسیار مورد استقبال واقع شده‌است، اما هنوز در آمریکا جای کار زیادی دارد.

به زودی، هنگام تهیه ویزا کارت متوجه وجود یک لوگوی کوچک در گوشه آن خواهید بود که بیان‌گر قابلیت پرداخت غیرتماسی کارت است. در صورتی که همین لوگو روی دستگاه نیز وجود داشته باشد، به راحتی و تنها با اشاره خود روی دستگاه می‌توانید پرداخت بدون تماس خود را انجام دهید. ما تمام انرژی خود را برای هماهنگی با بانک‌ها و بازرگانان گذاشته‌ایم تا این سیستم را در آمریکا پیاده کنیم.

 

روند رشد گروه ویزا و همچنین سیستم پرداخت کارتی ویزا را در آمریکا چطور ارزیابی می‌کنید؟

پرداخت کارتی ویزا

روند روبه‌رشد خوبی را شاهد هستیم. میزان تقاضا برای خرید نسبت به آنچه که در نظر گرفته بودیم افزایش خوبی داشته است. در سال اول انتظار افزایش تک رقمی پایینی را از سیستم داشتیم، اما خوشبختانه سال را با رشدی بالاتر از حد انتظارمان پشت سر گذاشتیم. فرایند بسیار پیچیده و طولانی را برای تغییر رویکرد کاربران و مشتریان مهم‌مان از روند قبلی به ارتباطات تجاری جدید و الکترونیک تجربه کردیم؛ اکنون در مرحله یکپارچه‌سازی این تکنولوژی قرار گرفته‌ایم و ویزا بستری است که آن را در سطح جهانی در اختیار داریم.

همین لحظه و همین مکان، بهترین موقعیت برای ادامه مسیر است.

 

پیش از این، تمرکز شرکت‌های پرداختی روی فعالیت‌ها و پرداخت‌های B2C بوده است. گرایش ویزا به پرداخت‌های B2B را چگونه توجیه می‌کنید؟

ما بزرگ‌ترین بازیکن در عرصه پرداخت‌های کسب‌وکار به کسب‌وکار (Business To Business) مبتنی بر کارت هستیم که کارت‌های خرید، کارت‌های مجازی و سایر امکانات پرداختی مورد استفاده توسط کسب‌وکارها را شامل می‌شود. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، فضای کسب‌وکار به کسب‌وکار بسیار گسترده‌ای را شاهد هستیم که می‌تواند پرداخت‌های کسب‌وکارها را پاسخ‌گو باشد. رویکردهای مختلفی می‌توانند ارائه شوند که ارتباط مستقیمی با بخشی دارد که در آن مشغول فعالیت هستید. به علاوه، سرویس جدیدی را تحت عنوان ویزا دایرکت (Visa Direct) ارائه داده‌ایم که به عنوان بستر پرداخت آنی جریان دو سویه انتقال پرداخت را ممکن می‌سازد. این بستر امکان انواع پرداخت‌های فردبه‌فرد، کسب‌وکار به مصرف‌کننده (B2C) و کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B) را فراهم می‌کند.

با استفاده از ویزا دایرکت می‌توان پول را به‌سرعت و در نهایت راحتی و امنیت به حساب ویزا فرد دریافت‌کننده منتقل کرد و طرف دیگر نیز فورا می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

ویزا دایرکت، سرویسی بسیار کارآمد و ارزشمند برای برنامه‌های کاربردی کسب‌وکار به کسب‌وکار نظیر گیگ اکانیمی (Gig Economy) است. با استفاده از این سرویس، پرداخت‌های شما برای بیمه و سایر حوزه‌ها به سهولت از طریق کارت‌های الکترونیکی میسر می‌شود.

 

پرداخت کارتی ویزا چه مزایایی برای شرکت‌ها دارد؟

مهم‌ترین مزایای این روش سرعت و اطمینانی است که دارد و سپس امنیت و اعتمادی است که شبکه ویزا ایجاد می‌کند. البته نمی‌توان صرفه‌جویی مالی این روش نسبت به روش‌هایی چون پرداخت از طریق چک را نیز نادیده گرفت.

از آن‌جایی که هم‌اکنون روش‌های پرداخت بسیار متنوعی وجود دارند، بنابراین تصمیم‌گیری انتخاب برای کسب‌وکارها اندکی سخت است. از همین رو، ما باید وارد عمل بشویم و نشان دهیم که چرا ویزا مناسب‌ترین انتخاب برای آن‌هاست و این کار چندان ساده‌ای هم نیست. به عنوان مثال، باید یک مزیت رقابتی ایجاد کنید که شرکت‌های بیمه با بستر پرداخت شما سریع‌تر از سایر شرکت‌های بیمه به پول خود دست پیدا کنند.

منبع: marketwatch

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.