راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه‌اندازی بانک فناوری سازمان ملل در برای ارائه خدمات بانکی درکشورهای کم‌تر توسعه‌یافته

کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته آفریقا یا LDC ها قرار است به‌منظور ایجاد نیروی محرکه درزمینهٔ علم، فناوری و نوآوری و توسعه پایدار از تسهیلات و مزایای راه‌اندازی «بانک فناوری سازمان ملل متحد» در ترکیه بهره‌مند شوند و در این زمینه دانشگاه‌های آفریقایی نقش کلیدی ایفا خواهند کرد.

به گزارش فناوران، بانک فناوری سازمان ملل روز چهارم ژوئن در شهر گبزه، در 30 مایلی استانبول در ترکیه دایر شد. در همین راستا نیز دانشگاهی بانام دانشگاه سازمان ملل متحد دایر خواهد شد که هدف از تأسیس آن بهبود شرایط تحقیقات و نوآوری در کشورهای توسعه‌نیافته و همچنین گسترش شبکه‌های تحقیقاتی و گسترش ارتباط میان دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی در این کشورها و همچنین کمک به این کشورها برای دسترسی و استفاده از فناوری‌های حیاتی است.

آمین محمد، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد، در مراسم افتتاحیه این بانک گفت: «فناوری باید همه جوامع را قادر سازد که چالش‌های توسعه سنتی را از بین ببرند.»

کشورهای توسعه‌نیافته حدود 880 میلیون نفر جمعیت دارند که این میزان 12 درصد جمعیت کل جهان را به خود اختصاص داده است. تقریباً 80 درصد کشورهای توسعه‌نیافته را کشورهای آفریقایی تشکیل می‌دهند. بر اساس پیش‌بینی‌های کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل تا سال 2025 کشورهای توسعه‌نیافته از 32 کشور تشکیل خواهند شد و تنها دو کشور یعنی کامبوج و هائیتی کشورهای غیر آفریقایی در این لیست خواهند بود.

 

غلبه بر محدودیت‌ها

ژیائولان فو، مدیر و عضو کنسول راهبردی بانک فناوری و مدیر مرکز مدیریت و فناوری برای توسعه، متعلق به دانشگاه آکسفورد، درباره این اقدام جالب گفت: «بانک فناوری به کشورهای توسعه‌نیافته کمک خواهد کرد که بر محدودیت‌ها و تنگناهای خود غلبه کنند. این بانک باعث تسریع انتقال فناوری از کشورهای توسعه‌یافته (شمال و جنوب) به کشورهای توسعه‌یافته خواهد شد و تبادل بهترین شیوه در سیاست‌گذاری‌های علمی، تکنولوژیکی و نوآوری بین کشورها را تسهیل خواهد کرد.»

او افزود: «این بانک هم تسهیل‌کننده است و هم شتاب‌دهنده و نقش مهمی در پیشرفت فنی و توسعه پایدار در کشورهای توسعه‌نیافته ایفا خواهد کرد.»

بر اساس مطالعات سازمان ملل متحد روی امکان‌سنجی بانک فناوری، زیرساخت‌های فنی ضعیف و محدودیت منابع انسانی علمی باعث شده که سازگاری و جذب فناوری‌های موجود در دنیا از سوی کشورهای توسعه‌نیافته با چالش‌های بسیاری مواجه شود و همین امر به‌نوبه خود ارتقای صنایع، همکاری با کسب‌وکارهای پیشرفته و کمک به توسعه پایدار کشورها را دشوارتر می‌کند.

تمام کشورهای توسعه‌نیافته در سال 2011 روی‌هم‌رفته تنها 1538 مقاله علمی و فنی منتشر کرده‌اند. این در حالی است که تعداد این مقالات در سال 2001 فقط 874 تا بود و این یعنی کشورهای توسعه‌نیافته تنها 185/0 درصد از تولید علم در جهان را به عهده‌دارند. به‌بیان‌دیگر می‌توان گفت که تعداد مقالات چاپ‌شده در مجلات علمی در کشورهای توسعه‌نیافته در بازه زمانی 2001 تا 2011 به ازای هر یک‌میلیون نفر فقط دو مقاله بوده است.

از واژه کشورهای توسعه‌نیافته برای توصیف کشورهایی استفاده می‌شود که بر اساس معیارهایی به توسعه دست نیافته‌اند. تعیین مصداق برای معیار توسعه‌یافتگی همواره موردبحث بوده است، اما به‌طورکلی معیارهای اقتصادی معمولاً شاخص اصلی کشورهای توسعه‌یافته بوده است.

برای مثال، میزان سرانه درآمد یکی از مهم‌ترین معیارهاست و بنابراین، کشورهایی که دارای نرخ تولید ناخالص داخلی پایینی هستند، توسعه‌نیافته محسوب می‌شوند.

معیار مهم اقتصادی دیگر، میزان صنعتی بودن کشور است. یکی دیگر از معیارهایی که اخیراً موردتوجه قرارگرفته، شاخص توسعه انسانی است. این شاخص، معیارهای اقتصادی نظیر درآمد را با امری همچون میزان امید زندگی و سطح آموزش عمومی ترکیب می‌کند. به‌این‌ترتیب، کشورهایی که دارای نمره پایین‌تری در شاخص توسعه انسانی هستند، توسعه‌نیافته محسوب می‌شوند.

در سالیان اخیر، فناوری به‌ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین تأثیر را در زوایای مختلف زندگی انسان به‌ویژه توسعه اقتصادی داشته و درواقع معیاری برای توسعه‌یافتگی یا یافتگی کشورها شده است.

بهطور خاص فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره‌وری کل عوامل تولید (TFP) را در بسیاری از کشورهای جهان و به‌خصوص کشورهای توسعه‌یافته از نیمه دوم دهه 1990 افزایش داده است. سرمایه فناوری اطلاعات و ارتباطات ویژگی‌های کالای دانش را دارد؛ بنابراین قادر است نه‌تنها از طریق تعمیق سرمایه، بلکه از سوی اثرات سرریز خود، بهره‌وری را تحت تأثیر قرار دهند.

دو مطالعه اخیر در بیش از 36 کشور جهان به این نتیجه جالب می‌رسند که در کشورهای ثروتمندتر صنعتی، ارتباط بالا، مثبت و معنی‌داری بین فناوری اطلاعات، رشد و بهره‌وری وجود دارد، لیکن گواهی مبنی بر چنین ارتباطی در کشورهای درحال‌توسعه وجود ندارد.

این شکاف، به خاطر سطوح پایین سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات، نسبت به کشورهای توسعه‌یافته و فقدان دارایی‌های مکمل از قبیل ساختار دانش‌پایه برای حمایت از استفاده از کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است. مطالعات نشان می‌دهد که کشش IT در کشورهای درحال‌توسعه، معادل منفی 012/0 و در کشورهای توسعه‌یافته 057/0 برآورد شده است.

به همین دلیل است که سازمان ملل متحد تصمیم دارد تا با دایر کردن بانک فناوری این شکاف را پر کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.