راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک روسیه / پایان رفاقت

اسم روسیه که می‌آید، اگر اهل ادبیات باشیم احتمالا یاد شاهکارهای ادبی این کشور می‌افتیم، اگر تاریخ برایمان اهمیت داشته باشد هم می‌رویم سراغ انقلاب 1917 و فروپاشی شوروی. اگر اهل هیچ کدام هم نباشیم، به احتمال خیلی زیاد می‌دانیم این کشور سردسیر، وسیع‌ترین خاک جهان را دارد و این روزها در تب‌وتاب یک میزبانی پرسروصداست. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک روسیه و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک 32 کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به 31 کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک روسیه» در شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

روسیه

شوروی یا همان روسیه امروز از همان زمان جنگ سرد که سردمدار بلوک شرق بود و یوری الکسی‌یویچ گاگارین، اولین فضانورد جهان را به فضا فرستاد تا زمان فروپاشی و امروز که کمتر از یک ماه دیگر میزبان پرهیجان‌ترین رقابت ورزشی جهان است؛ جزء برترین قدرت‌های جهان بوده و هست. خلاصه اینکه بزرگ‌ترین کشور قاره اروپا تاریخ پرکشمکشی را به خود دیده است؛ از انقلاب 1917 و ایجاد نخستین حکومت کمونیستی جهان تا اعلام فروپاشی و تجزیه این کشور.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک روسیه / پایان رفاقت
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک روسیه / پایان رفاقت

عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نه‌تنها عنوان پروسعت‌ترین کشور دنیا را به خود اختصاص داده؛ بلکه دارای بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی جهان است و در استخراج نفت نیز ید طولایی دارد. از طرف دیگر احتمالا نام روسیه را که بشنوید به یاد سرما بیفتید و چه حقیقتی بالاتر از اینکه در جریان جنگ جهانی دوم، سربازان آلمانی در یک شهر ویرانه و در سرمای طاقت‌فرسای روسیه گرفتار شدند و همان زمان سند تسلیم ارتش پنجم آلمان به نیروهای شوروی تسلیم شد و این یکی از دلایل شکست هیتلر بود.

[mks_pullquote align=”justify” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

سرگئی آیزنشتاین

سرگئی میخائیلویچ آیزنشتاین یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان و تئوریسین‌های تاریخ سینمای جهان بود. او بخشی از جنبش مونتاژ شوروی است که بعد‌ها تاثیرات بسزایی  در سینما داشت. از مهم‌ترین فیلم‌های او می‌توان به ایوان مخوف و اعتصاب اشاره کرد. فیلم‌های او تاثیر زیادی از انقلاب اکتبر روسیه گرفته و در جهت گسترش آن قدم‌های تاثیرگذاری را برداشت.

[/mks_pullquote]

اقتصاد روسیه

اقتصاد روسیه به‌طور جدی به انرژی وابسته است. حدود 70 درصد از صادرات این کشور را فرآورده‌های هیدروکربوری تشکیل می‌دهد و 50 درصد درآمد دولت مستقیما از بخش نفت حاصل می‌شود. دوران ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین از سال 2000 میلادی آغاز شد. در آن سال وضعیت اقتصادی مردم روسیه چندان مطلوب نبود. مطالعات تاریخی نشان می‌دهد در دهه 1990 میلادی نه‌تنها دولت کارآمدی در روسیه وجود نداشت؛ بلکه وضعیت اقتصادی کشور بسیار متزلزل بود و مردم در وضعیت اسفباری گذران زندگی می‌کردند. اما زمانی که پوتین ریاست دولت را در این کشور بر عهده گرفت، قوانین اقتصادی خاصی در این کشور تصویب کرد که با کمک آن توانست رونق را به اقتصاد روسیه بازگرداند.

در این سال‌ها پوتین در بخش‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرد. یکی از این بخش‌ها سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز بود که سبب شد اقتصاد ضعیف روسیه توان و قدرت پیشین خود را به دست آورد. از طرف دیگر در سال‌های اخیر روسیه سرمایه‌گذاری فراوانی در صنایع دفاعی و تسلیحاتی انجام داد تا بتواند در مقابل قدرت بزرگ نظامی و اقتصادی جهان، یعنی ایالات متحده آمریکا مطرح شود.  طبق آمار ارائه‌شده توسط اکونومیست، در سال 2007 میلادی هزینه‌های دفاعی روسیه برابر با 31.5 میلیارد دلار آمریکا بوده است و انتظار می‌رود در سال 2008 میلادی به 36.8 میلیارد دلار ارتقا یابد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد هزینه‌های دفاعی روسیه در سال‌های آتی رشد خواهد کرد و در سال 2009 میلادی به 38.5 میلیارد دلار و در سال 2010 میلادی به 46.2 میلیارد دلار آمریکا می‌رسد.

متوسط نرخ رشد اقتصادی روسیه در دوران هشت‌ساله ریاست جمهوری پوتین برابر با 6.7 درصد بود. در این سال‌ها درآمد قابل تصرف افراد 10 درصد رشد کرد و هزینه‌های مصرفی افزایش چشمگیری یافت.

اقتصاد روسیه را که بررسی کنیم، به نام یک زن می‌رسیم که در بانکداری این کشور حرف اول را می‌زند. الویرا ساخیپرا دوونا نابیولینا، اقتصاددان برجسته‌ای است که توانسته دستاوردهای عظیمی را در حوزه بانکداری کسب کند. او رئیس بانک مرکزی روسیه و نخستین زنی است که توانسته جایگاه خود را به‌عنوان یکی از مقامات پولی گروه 8 تثبیت کند. به‌دلیل نقش نابیولینا در اقتصاد، مجله یورومانی او را به‌عنوان بهترین رئیس بانک مرکزی دنیا و نشریه فوربس او را به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین زنان سال 2017 برگزیدند. در سال 2017، نشریه بریتانیایی بانکر، جایزه رئیس بانک مرکزی سال اروپا را به‌دلیل بهبود بخش بانکداری روسیه به او اهدا کرد. در حال حاضر او در حال کار روی طرح جدید پس‌انداز بازنشستگی به‌عنوان منبع درآمد بلندمدت بسیار مهم برای اقتصاد روسیه است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

لنین

ولادیمیر ایلیچ اولیانوف معروف به لنین، تئوریسین و انقلابی کمونیست روسی، رهبر انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و بنیانگذار دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود. جسد ولادیمیر لنین‌ که در 53سالگی درگذشت، به دستور استالین، جانشین او، مومیایی و در معرض دید عموم قرار گرفت.

[/mks_pullquote]

سیستم‌های پرداخت روسیه

در روسیه این امکان وجود دارد که با ثبت کارت ‌بانکی و اعتباری شهروندان، سیم‌کارت و تعیین و تنظیم مبلغ و زمان تسویه‌حساب‌های منظم روزانه، هفتگی و ماهانه؛ اپراتورهای موبایل بتوانند مبلغ مورد نظر را به‌صورت کاملا خودکار از حساب بانکی آنها برداشت کنند.

در روسیه با سیم‌کارت مگافون (Megafon) امکان اتصال حساب سیم‌کارت به کارت‌های فیزیکی شرکت مسترکارت فراهم است. همچنین کارت‌هایی به نام تروئیکا وجود دارد که این کارت‌های چند بار مصرف انحصارا به‌منظور استفاده در سیستم حمل‌ونقل مسکو عرضه می‌شوند. کاربران می‌توانند به شیوه‌های ترمینال‌های پرداخت، آنلاین و از طریق پیامک، اقدام به شارژ این کارت‌ها کرده و در تمامی سیستم‌های حمل‌ونقل روسیه از آن استفاده کنند.

روس‌ها یک سیستم پرداخت ملی دارند. در واقع پس از اینکه ویزا و مسترکارت، به‌علت تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بر سر مساله اوکراین، خدمات برخی از بانک‌های روسی را قبول نکردند، سیستم ملی پرداخت میر در سال 2015 ایجاد شد.

مهم‌ترین بانک‌های روسیه

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”اسبربانک“]

مدیرعامل: گرمن گریف

تعداد پرسنل: 325075 نفر

تعداد شعبه: 16500

اسبربانک، بانک دولتی و خدمات مالی روسیه است که مرکز آن در شهر مسکو واقع شده است. در سال 2014، این بانک بزرگ‌ترین بانک در روسیه و اروپای شرقی و سومین بانک بزرگ در اروپا بود. این بانک در رتبه‌بندی هزار بانک جهانی بنکر رتبه 33 را در بین بانک‌های جهان و رتبه نخست را در اروپای مرکزی و شرقی دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”وی‌تی‌بی“]

مدیرعامل: آندره کوستین

تعداد پرسنل: 96167 نفر

تعداد شعبه:-

بانک وی‌تی‌بی، یکی از بانک‌های جهانی پیشرو در روسیه است. وی‌تی‌بی بانک و شرکت تابعه آن؛ گروه خدمات مالی وی‌تی‌بی، طیف گسترده‌ای از خدمات بانکی را در روسیه، کشورهای مستقل هم‌سود، اروپا، آسیا، آفریقا و ایالات متحده ارائه می‌کنند. بزرگ‌ترین شرکت‌های تابعه این گروه در روسیه عبارتند از: وی‌تی‌بی۲۴، بانک مرکزی مسکو و ترانس‌کردیت‌بانک که در اول ژانویه 2018، به این بانک ملحق شد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”گازپروم“]

مدیرعامل: آندره اکیموف

تعداد پرسنل: 12700 نفر

تعداد شعبه: 260

گازپروم بانک، شرکت خدمات مالی و بانکداری روسی است که هم‌اکنون به‌عنوان سومین بانک بزرگ در فدراسیون روسیه، شناخته می‌شود. فعالیت‌های این بانک بر ارائه خدمات بانکداری خرد، بانکداری شرکتی، مدیریت دارایی و بانکداری سرمایه‌گذاری متمرکز است. بانک گازپروم به‌عنوان بازوی ارائه خدمات مالی و بانکداری شرکت گازپروم راه‌اندازی شد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کشاورزی“]

مدیرعامل: دیمیتری پاتروشاو

تعداد پرسنل: –

تعداد شعبه: 70

بانک کشاورزی روسیه یک بانک دولتی است که در شهر مسکو واقع شده است. در سال 2012 این بانک دارای 78 شرکت وابسته و 1519 دفتر بود. این بانک با دستور ولادیمیر پوتین در تاریخ 15 مارس 2000 و به‌منظور حمایت از کشاورزی در این کشور افتتاح شد. این بانک در رتبه‌بندی سال 2015 مجله بنکر و در میان یک‌هزار بانک برتر دنیا رتبه 262 را به خود اختصاص داد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”مسکو“]

مدیرعامل: آندرو کاستین

تعداد پرسنل: 10504 نفر

تعداد شعبه: 85 شعبه

بانک مسکو تا سال 2016 خدمات بانکی را به مشتریان شرکت‌های خصوصی و خرده‌فروشی ارائه می‌داد. این بانک در سال 2011 پنجمین بانک بزرگ روسیه بود. در جولای 2016، تعداد کارت‌های بانکی در این بانک به 6.3 میلیون عدد رسید.

[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

جشنواره فیلم مسکو

جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو یک جشنواره بین‌المللی فیلم است که نخستین دوره آن در سال ۱۹۳۵ به دستور استالین، رهبر شوروی و به‌عنوان رقیبی برای جشنواره فیلم ونیز برگزار شد. این جشنواره از سال ۱۹۵۹ هرساله به‌صورت منظم در شهر مسکو و در پایان ماه ژوئیه برگزار می‌شود. این جشنواره یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم در سراسر جهان است.

[/mks_pullquote]

فین‌تک روسیه

معمولا مسکو را یکی از مراکز بزرگ جهانی در زمینه فناوری‌های پیشرفته همچون سانفرانسیسکو، سیاتل یا لندن محسوب نمی‌کنند، اما این شهر به‌تدریج در حال تبدیل شدن به محل جذابی برای پیشرفته‌ترین فناوری‌هاست. بازدیدکنندگان این شهر به‌آسانی با فناوری‌های هوشمند ارتباط برقرار می‌کنند.

در مسکو مردم از وسایل الکترونیکی خود جدا نمی‌شوند، چراکه در اماکن عمومی و حتی وسایل نقلیه عمومی وای‌فای رایگان وجود دارد. در ایستگاه‌های راه‌آهن و اتوبوس می‌توان گوشی خود را شارژ کرد. ساکنان شهر و شرکت‌های در حال کار در آنجا به‌سرعت خود را با فناوری‌های تحول‌سازی همچون «فین‌تک» یا ارزهای رمزنگاری‌شده سازگار می‌کنند. سطح استفاده از فین‌تک یا فناوری‌های مالی در مسکو 35 درصد است که حتی بیشتر از نیویورک با آمار 33.1 درصد است.

استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده نیز در حال تبدیل شدن به یکی از پایه‌های اصلی در زندگی روزمره است. شرکت اینوست کوین24 در هتل‌های سراسر شهر یکصد دستگاه خودپرداز برای خرید ارزهای رمزنگاری‌شده نصب کرده است.

ناگفته نماند انجمن فین‌تک روسیه در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی، توسط بانک مرکزی، اسبربانک، وی‌تی‌بی، گازپروم بانک، آلفابانک و دیگر بانک‌ها و موسسات مالی مهم روسیه تاسیس شد. هدف اصلی این مرکز، توسعه و اعمال راه‌حل‌های جدید فناوری و دیجیتال کردن اقتصاد روسیه است.

همچنین این انجمن روی روش‌های توسعه تشخیص از راه دور که شامل فناوری تشخیص بیومتریک و نیز اعمال پروژه‌های زنجیره ‌بلوک آزمایشی و ساخت فضای واحد برای پرداخت‌های خرده‌فروشی است، کار می‌کند.

طبق برآوردهای انجام‌شده ارزش معاملات در بازار فین‌تک این کشور در سال 2018 به 43،377 میلیون دلار می‌رسد. انتظار می‌رود نرخ رشد سالانه که 13.1 درصد را نشان می‌دهد، در سال 2022 به رقم 71,070 2022 برسد. بزرگ‌ترین بازار این بخش نیز در بخش پرداخت دیجیتال با ارزش معاملات 39,454 میلیون دلار در سال 2018 خواهد بود.

به‌طور کلی روسیه سومین بازار بزرگ فناوری‌های مالی را در دنیا دارد. با این حال بانکداران این کشور در کنفرانس سالانه‌ای که سال گذشته در سن‌پترزبورگ برگزار شد، بر این موضوع تاکید کردند که باز هم خدمات جدیدی ارائه خواهند داد؛ چراکه نیاز به دیجیتالی شدن ضروری است. تجربه نشان داده که روس‌ها در شرایطی دیجیتالی شدن را پذیرفته‌اند که آن را تهدیدی برای بانکداری سنتی خود تلقی نمی‌کنند.

کنفرانس بین‌المللی اقتصادی 2018 سن‌پترزبورگ اوایل خردادماه در این کشور برگزار شد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور، دیجیتال‌سازی را به‌عنوان موضوع اصلی و بحث مورد تمرکز آن انتخاب کرده بود. این در حالی است که بانک‌های روسی بسیار جلوتر از این حرف‌ها در این زمینه وارد عمل شده‌اند.

به گفته سرگئی پالکانوف، مدیر اجرایی ازمیربانک روسیه، فناوری‌های جدید مالی که در روسیه به تصویب می‌رسد، باید به تایید بانک مرکزی این کشور برسد. بانک مرکزی نیز در حال مشاهده وضعیت این تغییرات از نزدیک است. با این حال، وضعیت به‌سرعت تغییرات متعددی را تجربه می‌کند. به‌عنوان مثال، این امکان وجود دارد تا با ایجاد اصلاحات قانونی در سال جاری وضعیت زنجیره بلوک و استفاده از آن در این کشور تغییر کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

آنتوان چِخوف

آنتوان پاولوویچ چِخوف، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس برجسته روس است. او در زمان حیاتش بیش از ۷۰۰ اثر ادبی آفرید. او را مهم‌ترین داستان کوتاه‌نویس برمی‌شمارند و در زمینه نمایش‌نامه‌نویسی نیز آثار برجسته‌ای از خود بر ‌جای گذاشته‌ است. چخوف را پس از شکسپیر بزرگ‌ترین نمایش‌نامه‌نویس می‌دانند.

[/mks_pullquote]

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف روسیه

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”کارمانی“]

کارمانی استارت‌آپی است که به شما این امکان را می‌دهد تا در برابر ماشین خود، پول قرض بگیرید. در واقع این استارت‌آپ ارائه‌دهنده وام خرده‌فروشی آنلاین در برابر وسایل نقلیه موتوری است. این استارت‌آپ وام‌هایی بین 50 هزار تا یک میلیون روبل را برای افراد و کسب‌وکارها فراهم می‌کند. کارمانی 450 دفتر در 46 شهر روسیه دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ای‌اِس‌آر“]

کیف پول ESR پرداخت جهانی و سرویس اعتباری با حمایت از ارزهای رمزنگاری‌شده معتبر است. این کیف پول به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر ذخیره یورو و دلار، ارزهای رمزنگاری‌شده معتبری مانند بیت‌کوین، اتریوم و… را در آن نگهداری کنید. این استارت‌آپ امکان تبدیل ارز از طریق اینترنت‌بانک یا اپلیکیشن موبایلی را با نرخ ترجیحی برای شما فراهم می‌کند.

[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”اینستابانک“]

پلتفرم استارت‌آپ اینستابانک مبتنی بر موبایل است. این استارت‌آپ یک روش ساده و راحت را برای کاربر فراهم می‌کند تا تمام عملیات بانکی را انجام دهد و این در حالی است که تنها از تبلت یا تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کند. ساخت این استارت‌آپ از آنجا ناشی شده که بانک‌ها بر استفاده و انعطاف‌پذیری ابزارهای خود تمرکز دارند و این موضوع با توجه به ادغام با سرویس‌های اجتماعی صورت گرفته است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”لایف‌پی“]

استارت‌آپ لایف‌پی در سال 2012 توسط ویاچسلاو سمنچاک، راه‌اندازی شد. این استارت‌آپ که توسط ویزا و مسترکارت تایید شده، یک راهکار موبایلی برای پرداخت کارت‌های اعتباری است. لایف‌پی با ایجاد امنیت در تراکنش‌های انجام‌شده، پرداخت در گوشی‌های هوشمند را امکان‌پذیر می‌کند. کمپانی ارائه‌دهنده این اپلیکیشن، تحلیل تراکنش را همراه با اطلاعات برای هر پرداخت ارائه می‌دهد.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

فناوری اطلاعات در کنار تسلیحات نظامی

روسیه با زمامداری پوتین به‌عنوان رهبری محبوب، دوران جدیدی را تجربه می‌کند. این کشور به‌خوبی موفق شده اوضاع اسفبار پس از فروپاشی شوروی را پشت سر بگذارد. روسیه در حوزه نظامی به‌طور جدی سرمایه‌گذاری کرده است، به نحوی که دولت این کشور برنامه منظمی برای به‌روزرسانی توان تسلیحاتی نیروهای مسلح تا سال ۲۰۲۰ را دنبال می‌کند که به‌طور کلی می‌توان به آن نمره مثبتی داد. در این زمینه مهم‌ترین مزیت روسیه برخورداری از منبع عظیم دانش فنی و تجربه طولانی‌مدت مهندسی رسوب‌کرده در دفترهای طراحی باسابقه این کشور است.

بسیاری از صاحب‌نظران در مقایسه‌ای کلی، سواد و بینش مهندسی روس‌ها را فراتر از دیگر کشورها ارزیابی می‌کنند. همچنین روسیه در سال 2012 به‌منظور تحقیق و توسعه با هدف ارتقای دفاع و امنیت ملی، بنیاد فارپ مشابه دارپای آمریکا را تاسیس کرد. فعالیت‌های این بنیاد بر سه حوزه اصلی تمرکز دارد؛ «شیمیایی، زیستی و درمانی»، «فیزیک و فناوری» و «اطلاعات». در اواخر سال 2015، فارپ مرکز ملی توسعه فناوری و مولفه‌های اساسی رباتیک را تاسیس کرد. فارپ اخیرا بیش از 50 پروژه در دست توسعه دارد که کار روی این پروژه‌ها در بیش از 40 آزمایشگاه دانشگاه‌های مطرح روسیه، موسسات پژوهشی و سازمان‌های نظامی، در حال پیشرفت است.

روسیه در حوزه فناوری اطلاعات هم تلاش‌های گسترده و سرمایه‌گذاری‌های متعددی کرده است. کسپرسکی شرکتی است که آنتی‌ویروس‌هایش معجزه می‌کند. برنامه کسپرسکی مانند سپری در مقابل خراب‌کارها و تروریست‌های جهان مجازی از کامپیوترها محافظت می‌کند. به‌تازگی‌ نیز نسخه موبایل آنتی‌ویروس آزمایشگاه کسپرسکی به بازارهای اپ عرضه شده است. روس‌ها یک موتور جست‌وجوگر ساخته‌اند تا محتوا را تحت کنترل خود قرار دهند و خدماتی بومی ارائه کنند. یاندکس سرویسی مشهور است که بین برترین کمپانی‌های دنیا جای گرفته و نامش در کنار غولی چون «گوگل» به چشم می‌خورد.

همانند شرکت آمریکایی، این برند هم به‌جز کار اصلی‌اش، خدمات دیگری نیز عرضه می‌کند. یاندکس‌مپس، یاندکس‌موزیک، یاندکس‌ویدئو و یاندکس‌نیوز تنها برخی از خدمات این کمپانی عظیم هستند. ناگفته نماند که دستیار مجازی اختصاصی یاندکس، آلیسا (Alisa) نام دارد. دیگر فناوری مطرح روس‌ها استودیو الاور (Alawar) است که به ساخت و طراحی بازی‌های مهیج می‌پردازد؛ گیم‌هایی که مدت زیادی کاربر را پای کامپیوتر نگه می‌دارند. اما الاور با گروه یکصدنفری‌اش به کامپیوترهای شخصی اکتفا نکرده و در این سال‌ها سعی داشته‌ خود را در بخش موبایل‌ها و کنسول‌ها نیز جای دهد.

استودیوی مذکور توانسته بازی‌های جذابی در پلتفرم‌های مختلف بسازد که مهم‌ترین‌شان «فارم فرنزی» (Farm Frenzy) نام دارد. روس‌ها در زمینه زنجیره ‌بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده هم تجربیات متعددی داشته‌اند.  به‌عنوان مثال، در جریان اجلاس اقتصاد جهانی سن‌پترزبورگ، ولادیمیر پوتین با بنیان‌گذار اتریوم دیدار کرد. این خبری بود که در آن تاریخ، روی خروجی بسیاری از خبرگزاری‌ها قرار گرفت و توسط بسیاری از فعالان فناوری زنجیره بلوک به معنی تمایل جدی‌تر دولت روسیه برای استفاده از ظرفیت‌های زنجیره‌ بلوک اتریوم تلقی شد. رئیس‌جمهور روسیه در این اجلاس آینده روسیه را منوط به توجه به اقتصاد دیجیتال دانست.  همچنین سال گذشته مشاور ولادیمیر پوتین در امور اینترنت از ایجاد انجمن زنجیره ‌بلوک در این کشور خبر داد. به اعتقاد او این فناوری می‌تواند مجموعه‌ای از ماینرها، معامله‌گران و توسعه‌دهندگان زنجیره‌ بلوکی را در کنار همدیگر جمع کند تا سرمایه‌گذاران راحت‌تر بتوانند در پروژه‌های آنها سرمایه‌گذاری کنند.

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.