راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هزینه‌های اقتصادی بازگشت به فهرست سیاه FATF

تا زمانی که شفافیت هوشمند در سازوکارهای ما وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم داعیه مبارزه با فساد داشته باشیم و به نتیجه هم برسیم. هیچ راهی به‌جز شفاف شدن و اجرای کامل دولت الکترونیک، پیش روی ما نیست. این چیزی است که جهان هم با اجرای موافقت‌نامه‌هایی مانند FATF برای حضور در عرصه اقتصاد بین‌المللی از ما می‌خواهد.

به گزارش ایران، مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصاد و دارایی در روزهای رأی اعتماد گرفتن از مجلس از یک نیاز اصلی تجاری صحبت کرده بود. مدیران بانکی، فعالان بخش خصوصی و تمام آن‌هایی که در تولید و تجارت نقش دارند، به لزوم اجرای قوانین این‌چنینی برای امکان تعاملات بین‌المللی بارها تأکید کرده‌اند.

حسین سلیمی، یکی از مدیران بانکی بخش خصوصی و نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران می‌گوید: «مقررات FATF قوانینی است که در چند سال گذشته توسط اغلب بانک‌های جهان اعمال می‌شده و موفق نیز بوده‌اند اما بانک‌های ما به دلیل اینکه رابطه‌ای نداشته‌اند، این مقررات را نیز اعمال نکرده‌اند. تا زمانی هم که خودمان را با قوانین جدید به‌روز نکنیم، نمی‌توانیم با دنیا تعامل داشته باشیم و برای انجام کارهای تجاری و بانکی‌مان حتماً با مشکلات جدی برخورد می‌کنیم.»

در میان بانک‌های دنیا تعامل با بانک‌هایی که مقررات مربوط به پول‌شویی را رعایت نکنند، به‌نوعی جرم تلقی می‌شود. FATF یک سازمان بین‌المللی است که حدود 192 کشور به سازمان‌های منطقه‌ای آن متصل هستند.

وظیفه اصلی FATF مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم است که از سال 2008 ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد. فقط سه کشور در لیست سیاه FATF قرار داشته‌اند که آن‌ها شامل ایران، کره شمالی و کوبا بودند که بعد از مدتی کوبا از لیست خارج شد.

در سال 95 برای یک سال این سازمان نام ایران را از لیست سیاه خود تعلیق کرد و به ایران فرصت اصلاح قوانین و ساختارهای بانکی را داد. برای پیوستن به FATF و اصلاح ساختارهای بانکی قدم‌به‌قدم باید اصلاحاتی اعمال شود که روز گذشته لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم CFT در مجلس برای دو ماه مسکوت ماند.

 

FATF چه تأثیری در اقتصاد ایران دارد؟

FATF و رعایت قواعد بین‌المللی پیش‌زمینه ورود سرمایه به ایران است. این جمله بارها بر زبان فعالان اقتصادی و اعضای مجلس بخش خصوصی نشسته است. تا زمانی که این قواعد رعایت نشود، هیچ بانک کوچک و بزرگی در دنیا نمی‌تواند با ایران به‌راحتی مبادله داشته باشد. این مسئله نیز از ورود سرمایه به کشور تا انجام کارهای خرد بانکی در کشورهای خارجی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همه کشورها الزام دارند از این قوانین تبعیت کنند وگرنه مشمول جرائم سنگینی می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بانک HSBC و UBS و خیلی از بانک‌های بزرگ اروپایی تا 6 میلیارد دلار نیز به دلیل عدم رعایت قانون جریمه پرداخت کرده‌اند.

احمد حاتمی یزد، مدیرعامل سابق یکی از بانک‌های دولتی پیش‌ازاین گفته بود: «در قوانین بین‌المللی اگر کسی بخواهد پولی برای کسی بفرستد، باید بانک اطلاعات بگیرد که این پول از کجا آمده و برای چه چیزی پرداخت می‌شود؛ اما بانک‌های ما چنین سازوکاری ندارند. چون این کنترل‌ها در ایران انجام نمی‌شود، آن‌ها اسم بانک‌های ما را در لیست سیاه می‌گذارند و انتظار دارند که ایران قواعد را مرحله‌به‌مرحله به اجرا بگذارد.»

درزمانی که تحریم‌های سازمان ملل و امریکا لغو شده بود، ایران به خاطر عدم اجرای مقررات FATF با محدودیت در روابط بانکی مواجه بود، اما حالا با کارشکنی‌های جدید امریکا تعاملات بانکی و تجاری بدون اجرای قوانین بین‌المللی در حوزه پول‌شویی و تروریسم، به بن‌بست جدی دچار خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول نیز دریکی از جدیدترین گزارش‌هایش درباره وضعیت اقتصادی ایران، نوشته بود؛ لغو تحریم‌ها پس از اجرای برجام به رشد اقتصادی در ایران انجامیده است؛ اما ضعف سیستم بانکی، تنگناهای ساختاری و تردید بانک‌های خارجی برای ارتباط مجدد مالی با ایران، موانعی برای فعالیت‌های بخش غیرنفتی هستند.

مدیران صندوق تأکیددارند که برای بهبود وضعیت ترازنامه شرکت‌ها و بانک‌ها و نیز تسهیل و تقویت سرمایه‌گذاری، مقام‌های ایرانی برنامه FATF گروه ویژه اقدام مالی را کاملاً اجرا کنند و چارچوب مقررات مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را تقویت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.