راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پای صحبت رکورددار فیلترینگ استارت‌آپ‌های فین‌تک ایرانی

آذرماه پارسال بود که پای صحبت سعید مشهدی، هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ پی‌پینگ نشستم و او از ناراحتی‌ها و گلایه‌هایش گفت. در آن زمان این کسب‌وکار برای بار سوم فیلتر شده بود و بعد از چند روز پی‌پینگ از فیلتری خارج شد. همان زمان هم مدیران این استارت‌آپ معتقد بودند که کاربرانشان ریزش زیادی داشته‌اند. اردیبهشت 97 پی‌پینگ دوباره و برای چهارمین بار فیلتر شد. بدون شک این استارت‌آپ از این حیث رکورددار است! این موضوع باعث شد تا دوباره با سعید مشهدی تماس بگیرم و به صحبت‌های او گوش دهم.

هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ پی‌پینگ تصریح کرد که این بار هم مانند دفعات قبلی اعلام می‌کنند که علت فیلترینگ، تخلف یک کاربر بوده است. او ادامه داد: «دفعات قبلی خودمان به مراجع بالاتر گفته بودیم که کاربر دارد تخلف می‌کند و لیستی از کاربران متخلف به آنها ارائه دادیم؛ ولی ما را فیلتر کردند.»

توییت «پی‌پینگ» پس از فیلترشدن مجدد

تاثیرات جبران‌ناپذیر

مشهدی با بیان اینکه در یک ماه گذشته نزدیک 1000 وبسایت قمار آنلاین مشغول به کار بوده و حتی نماد اعتماد الکترونیک هم داشته‌اند، ابراز کرد: «بیش از 1000 سایت قمار آنلاین با نماد اعتماد الکترونیکی کار می‌کنند و این نشان از پیچیدگی این حوزه دارد. باید برای این فضا چاره‌ای اندیشید و در چنین حالتی که کار تا این حد پیچیده است، نباید فین‌تک‌ها را فیلتر کنند. کاری که با ما کردند و به همین راحتی پی‌پینگ را فیلتر کردند، به ما آسیب جدی زده است.»

از مشهدی در خصوص تأثیر فیلترینگ بر روی فضای کاری پی‌پینگ پرسیدم و در جواب گفت: «حتی بعضی از افراد ما، از شرکت خارج شده‌اند و دیگر تمایلی به همکاری با گروه را ندارند. آن‌ها می‌بینند بدون اینکه کسی از قبل اخطاری بدهد، به راحتی ما را فیلتر می‌کنند و در چنین فضایی نمی‌شود کار کرد. کلی برنامه‌های تبلیغاتی در ذهن داشتیم. کمپین ماه رمضان ما، تازه داشت جان می‌گرفت. کل تیم پی‌پینگ به سختی تلاش کرده بود و بسیار زیاد از فیلترینگ متضرر شده‌ایم. در روند اعتمادسازی با کاربرانمان، به شدت ضربه خوردیم و تأثیر جبران‌ناپذیری بر روی کسب‌وکار ما به وجود آمده است. سال پیش که فیلتر شده بودیم، هنوز تأثیرش را بر کارمان می‌بینیم و متأسفانه دوباره فیلتر شدیم.»

به نظر هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ پی‌پینگ، مجوز پرداخت‌یار هم در هاله‌ای از ابهام است. او در این خصوص گفت: «یک بار می‌گویند هفته آینده این مجوز داده می‌شود و با گذشت هفته‌های زیاد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. خودشان نمی‌دانند که دقیقاً در زمینه پرداخت‌یار چه می‌کنند و دولت، بانک مرکزی و شاپرک باید قوانین را زودتر شفاف کنند تا مشخص شود در چه فضایی کار می‌کنیم. این عدم شفافیت به ضرر ما شده است.»

 

التهاب در فضای فین‌تک ایران

مشهدی معتقد است که نباید با کسب‌وکارهای اینترنتی چنین برخورد تندی شود. او ادامه داد: «هر تخلفی که توسط کاربر اتفاق بیفتد، باید قاضی حکم بدهد که ما شریک جرم هستیم؛ وگرنه فیلتر کردن کسب‌وکارمان بدون هیچ اخطاری، با هیچ منطقی مطابقت ندارد. فضای کار خیلی پیچیده شده و تخلف در فضای بانکداری و پرداخت تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. کوچک‌ترین اتفاق در استارت‌آپ ما باعث فیلتر شدن مجدد می‌شود. ما یک لیست سیاه داریم که در این سرویس خلاف‌کاران به صورت پیوسته بین PSPها، فین‌تک‌ها و دادستانی به اشتراک می‌گذاریم. ما سیستم های نظارتی متنوع با پیش‌بینی انواع جرایم داریم و نظارت بر روی کاربر برایمان خیلی مهم است. افرادی که تخلف‌های کلان می‌کنند، باید وب‌سرویس عمومی داشته باشند تا بتوانند چنین کاری را انجام دهند. به صورت شخصی مگر چه حجمی از پول را می‌توان جابه‌جا کرد؟ عجیب اینجاست که با اینکه ما وب سرویس عمومی ارائه نمی‌دهیم، این‌چنین بر روی ما متمرکز شده‌اند.»

مدیران استارت‌‌آپ پی‌پینگ از راست‌ به چپ: محمد مهدی باریده، سعید مشهدی و مسعود مشهدی
مدیران استارت‌‌آپ پی‌پینگ از راست‌ به چپ: محمد مهدی باریده، سعید مشهدی و مسعود مشهدی

مشهدی در پایان از تأثیر منفی و مخرب این فیلترینگ بر روی کل فعالان فین‌تک کشور خبر داد و افزود: «هم‌اکنون کل فین‌تکی‌ها در یک فضای ملتهب کار می‌کنند و همگی ترس از این دارند که فیلتر شوند. همه کسب‌وکارهای فین‌تکی یک ترس همیشگی وجود دارد. مگر می‌شود در چنین فضایی کار کرد؟ امیدوارم که به زودی رفع فیلتر شویم و این اتفاقات تلخ تکرار نشود. تا همین جای کار ضربات مهلکی به کسب‌وکارمان وارد شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.