راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک مکزیک از کجا شروع شده و به چه سمتی در حال حرکت است؟

بانک‌های مکزیک به‌تازگی موردحمله هکرها قرارگرفته‌اند. هکرها قصد داشتند که به اطلاعات شبکه پرداخت آنلاین دسترسی پیدا کنند و بانک‌ها را مجبور کردند که از شبکه‌های جایگزین استفاده کنند. همین امر باعث شده که بانک‌های مکزیک دست به اقدامات چشمگیری در زمینهٔ فناوری‌های مالی بزنند. دعوت می‌کنیم با ما در مطالعه این مقاله همراه شده و با فین‌تک مکزیک آشنا شوید.

فین‌تک مکزیک

در مارس 2018، مجلس سفلای کنگره مکزیک، لایحه‌ای را برای گسترش فین‌تک در این کشور  تصویب کرد. بر طبق این لایحه، ثبات مالی ترویج می‌یابد و از پول‌شویی جلوگیری می‌شود. این لایحه در پایان سال 2017 توسط مجلس سنای مکزیک تصویب شد و اکنون در انتظار امضای رئیس‌جمهور این کشور است.

بر اساس گزارش رویترز، اجرایی شدن این قانون باعث افزایش اطمینان و آگاهی درزمینه‌ی کراودفاندینگ و ارزهای رمزنگاری‌شده خواهد شد. مزایای دیگر این قانون، عبارت‌اند از: ارائه خدمات بانکداری باز و به اشتراک‌گذاری اطلاعات توسط مؤسسات مالی. این به اشتراک‌گذاری از طریق رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (همان APIها) انجام می‌گیرد.

فرانسیسکو می‌اِر (Francisco Mere)، رئیس انجمن فین‌تک مکزیک است. او می‌گوید:

طبق اصول بانکداری باز، اطلاعاتی كه در اختیار مؤسسات مالی قرار دارد، دارایی خود مشتری است نه موسسه مالی. بنابراین سایر واسطه‌های مالی نیز می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

بر اساس این گفته، بانک‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها می‌توانند از طریق APIها به اطلاعات مشتری دسترسی پیدا کنند. می‌اِر می‌گوید:

ایجاد فضای باز بانکی، به ارائه خدمات بهتر، هزینه‌های کمتر و گسترش خدمات کمک زیادی می‌کند. با پیاده‌سازی بانکداری باز، این فرصت برای فین‌تک فراهم می‌شود که با انگیزه‌ای افزون‌تر از قبل، با بانک‌های سنتی به رقابت بپردازد.

بر طبق نظرسنجی گالوپ (Gallup) که در سال 2017 انجام شد، سه‌چهارم از مشتریان، نسبت به کیفیت خدمات بانکی‌شان، بی‌تفاوت و یا ناراضی بوده‌اند. گسترش فضای بانکداری باز و فین‌تک مکزیک به افزایش سطح رضایت مردم کمک خواهد کرد.

فایننشیال تایمز اعلام کرده: «شتاب‌دهنده‌ی استارتاپ فین‌تک فینوویستا (Finnovista) پیش‌بینی کرده که مؤسسات مالی جدید، ظرفیت این را دارند که در طی ده سال آینده، بیش از 30 درصد از بازار بانکی مکزیک را تحت پوشش قرار دهند. در این شرایط، بانکداری خرد مکزیک، در معرض خطر قرار خواهد گرفت.»

دلیل این‌که فین‌تک مکزیک پتانسیل بالایی در این کشور دارد، این است که استارت‌آپ‌ها تسهیلات زیادی را در اختیار دارند. 61 درصد از بزرگ‌سالان مکزیکی حساب بانکی ندارند و به ازای هر 100،000 شهروند، تنها 14 شعبه بانک تأسیس شده است (7142 نفر برای هر شعبه). آمار برآورد شده برای تأمین مالی مکزیک نشان می‌دهد که سامانه‌ی حمل‌ونقل در این کشور ضعیف است. میانگین مدت زمان دسترسی به یک بانک در مناطق روستایی و شهری، به ترتیب برابر است با 42 دقیقه و 22 دقیقه.

از سوی دیگر، مرکز تحقیقات پیو (Pew) در سال 2015 اعلام کرد که 35 درصد از مکزیکی‌ها، یک گوشی هوشمند دارند. این در حالی است که تنها 29 درصد از بزرگ‌سالان این کشور، دسترسی به کارت اعتباری دارند. این مقدار در برزیل و شیلی به ترتیب برابر است با 25 درصد و 7 درصد. همچنین از لحاظ قانونی، فین‌تک‌‌ها باید اطلاعات مربوط به شرکت خود را به شکلی واضح و شفاف ارائه دهند. این امر به افزایش اعتبار فین‌تک مکزیک کمک می‌کند.

158 شرکت فین‌تک در مکزیک وجود دارد. تعدادی از این شرکت‌ها عبارت‌اند از: خدمات بانکی گوشی هوشمند آلبو (Albo)، کارت‌خوان کارت اعتباری تلفن همراه کلیپ (Clip)، وام‌دهنده همتا به همتا کابو فایننسرو (Kubo Financiero) و وام‌دهنده‌ی خرد (Kueski). تمامی این شرکت‌ها، توانایی تأمین سرمایه‌شان را دارند و انتظار می‌رود که بتوانند شکاف موجود در بانکداری سنتی را از بین ببرند.

منبع: forbes.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.