راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گردشگر آلمانی: بیت‌کوین زندگی من را در ایران نجات داد!

ثریا نیل درار؛ ارزدیجیتال / ماجرا را از زبان ماریان مولرِ گردشگر می‌خوانیم: من از سال ۲۰۱۲ از بیت‌کوین استفاده می‌کنم. در آن زمان ارزش هر بیت‌کوین حدود ۱۲ دلار بود. البته، من همیشه شیفته این فناوری بوده‌ام و نه قیمت‌ها.

بیت‌کوین دو کاربرد ویژه دارد؛

یک: انجام تراکنش‌های بین‌المللی را در نبود روابط مالی با بانک‌ها و خدمات رسان‌ها، ممکن می‌سازد و دو: یک ذخیره ارزش است.

وقتی به تهران رسیدم، هیچ پولی نداشتم. به ندرت پیش می‌آید که با خود پول نقد به سفر ببرم؛ معمولاً از کارت‌هایی مثل Monzo یا Revolut استفاده می‌کنم که با کسر کارمزدی اندک، انجام عملیات‌های پرداخت و برداشت وجه را در سطح بین‌المللی ممکن می‌سازند. پس به نظرم لزومی ندارد برای تبدیل پول، هزینه زیادی را بابت کارمزد به صرافی‌ها بپردازم. پول نقد دیگر قدیمی شده است!

متأسفانه، فراموش کرده بودم که کشور ایران در تحریم‌های اقتصادی به سر می‌برد و تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران شامل حال بانک‌های داخل کشور هم می‌شود. در نتیجه، از هیچ یک از کارت‌های اعتباری که به همراه داشتم، نمی‌توانستم استفاده کنم: سامانه پی پال، وسترن یونیون، انتقال وجه بین حساب‌های بانکی، همه و همه مسدود بودند.

اگر تا به حال این شرایط را تجربه کرده باشید، حال و اوضاع آن موقع من را خوب درک می‌کنید. به یک کشور خارجه سفر کرده بودم و هیچ پولی همراه خود نداشتم!

دسترسی بیست‌وچهار ساعته به پول واقعاً نعمت بزرگی است! من در کشوری با این شرایط روبرو شده بودم، که حتی زبان رایج آن را هم بلد نبودم، بی‌نهایت به کمک احتیاج داشتم، و باید به غریبه‌ها اعتماد می‌کردم.

در وب‌سایت localbitcoins، با فردی به نام رضا آشنا شدم. او یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن بود که برای تسهیل ارتباط با مشتری در پرداخت‌های بین‌المللی از بیت‌کوین استفاده می‌کرد.

ما با هم توافق کردیم و قرار شد در ازای دریافت ریال ایرانی به او بیت‌کوین بپردازم، تا او این بیت‌کوین‌ها را برای مهندسانی که در چین بودند ارسال کند. بیت‌کوین یکی از روش‌های پرداختی معدودی است که به او در انجام معاملات بین‌المللی کمک می‌کند.

رضا به من کمک کرد مقداری بیت‌کوین به پول ایرانی تبدیل کنم، و بعد مرا به صرف یک شام ایرانی در دیزی سرا دعوت کرد.

هفته بعد، در یک کافی‌نت با سعید آشنا شدم. او طراح وب‌سایت بود، و مجدداً به من کمک کرد بیت‌کوین‌هایم را به پول ایرانی تبدیل کنم. بعضی از مشتریان او در آمریکا زندگی می‌کنند، و بدین ترتیب هزینه را در قالب بیت‌کوین به او می‌پردازند.

البته این روش همیشگی نیست. ممکن است تحریم‌ها به جایی برسند، که کشورهایی مثل ایران را از انجام معاملات بین‌المللی در قالب ارز دیجیتال منع کنند؛ اما فعلاً، بیت‌کوین فرصت انجام این کار را برای افراد زیادی فراهم آورده است. من در ایران متوجه شدم که بیت‌کوین در خدمت توسعه کسب‌وکارهای این کشور است، و می‌تواند به گردشگرهای بی‌تجربه‌ای مثل من، در سفر به کشورهای تحت تحریم کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.