پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
استارتاپهای فینتک بانکها را تهدید نمیکنند/ در پنل بانکداری باز مطرح شد
بانکداری باز در ایران نه یک ژست تبلیغاتی است و نه به منزله یک کار لوکس تلقی میشود؛ استاندارد PSD2 تمام آن چیزی است که بانک مرکزی با موافقت بر سر کلیاتش و ابلاغ آن به شبکه بانکی، امکان دسترسی استارتاپهای فینتک به دادههای مشتریان بانکها را مشروط به درخواست آنها میدهد و اگر بانکها امروز در این مسیر همراه نباشند، در اقتصاد دیجیتالی نقشی نخواهند داشت.
در نخستین روز هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، پنلی با موضوع «بانکداری باز» برگزار شد و استقبال از این پنل به قدری بود که حتی جای ایستادن در سالن وجود نداشت.
سیدمهدی حسینی، عضو هیات مدیره بانک سپه، سید ولیالله فاطمی اردکانی، صاحبنظر در نظامهای پرداخت، نیما امیرشکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیکی پژوهشکده پولی و بانکی و سید محمد سعید طباطبایی، مدیر سیستمهای پرداخت شرکت خدمات انفورماتیک اعضای این پنل بودند و حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت ارتباط فردا نیز مدیریت این جلسه را به عهده داشت.
حسینی، عضو هیات مدیره بانک سپه در پاسخ به اینکه آیا نگاه بانکها به بانکداری باز، صرفا یک ژست تبلیغاتی است یا آنکه دیدگاهی توسعهمحور به این مقوله دارند، گفت: «بانکها فرصتی برای آنکه به چشم یک کار لوکس به بانکداری باز بنگرند ندارند؛ با یک واقعیت مجازی روبهرو هستند و اگر خودشان را با این مدل جدید تطابق ندهند، عملا بازنده خواهند شد.»
او خلا سیاستگذاری، ضعفهای مربوط به معماری و عدم توافق بر سر استانداردهای APIها و همچنین چالش مالکیت داده را از دلایلی برشمرد که مانع ورود جدی بانکها به بانکداری باز شده است.
در ادامه فاطمی اردکانی، صاحبنظر در نظامهای پرداخت به عنوان یکی از اعضای حاضر در پنل بانکداری باز، با اشاره به اینکه یک دهه پیش، اتحادیه اروپا تصویب کرد که مالک داده، در واقع همان صاحب سپرده است، گفت: «حضور پرشمار مخاطبان این پنل را به عنوان یک پیام روشن تلقی کرده و از بانک مرکزی تقاضا میکنیم ظرف مدت یک هفته آینده، استاندارد PSD2 را به نظام بانکی و نظام ارائهدهنده سرویس به فینتکها ابلاغ کند.»
او با تاکید بر اینکه نباید در تله تکنولوژی افتاد، تصریح کرد: «بانک مرکزی باید در حوزه قوانین و سیاستگذاری بانکداری باز تصمیمگیری کند. در آن صورت، مالکیت داده با درخواست مشتری در اختیار استارتاپهای فینتک و شرکتها قرار میگیرد و در این مسیر شاید سادهترین اقدام، استانداردسازی باشد.»
فاطمی اردکانی با اشاره به اینکه بانکها نباید از دادن سرویس و داده به بیرون از حلقه خودشان بترسند، افزود: «بانک نمیتواند فقط نگهدارنده مانده حساب مشتری باشد؛ باید خودش را در مسیر قرار دهد وگرنه در اقتصاد دیجیتالی، نقشی نخواهد داشت و از گردونه رقابت حذف خواهد شد.»
این صاحبنظر نظامهای پرداخت، در ادامه گفت: «امیدواریم بانک مرکزی، این بار پس از 10 سال با رویکرد جدیدی به مساله نگاه و کلیات استاندارد PSD2 را تصویب کند. بانکها باید به کمک فینتکها این موضوع را حل کنند؛ نترسند، فینتکها قرار نیست آنها را تهدید کنند.»
طباطبایی، مدیر سیستمهای پرداخت شرکت خدمات انفورماتیک نیز به عنوان دیگر عضو پنل بانکداری باز با بیان اینکه استارتاپهای فینتک و اتصال راحت آنها به اکوسیستم پرداخت یکی از مهمترین اهداف PSD2 است، گفت: «50 درصد مفاهیم PSD2 حول مسائل امنیتی است؛ استانداردی است که میتوانیم روی آن حساب باز کنیم. اتحادیه اروپا مطالعات زیادی در این حوزه انجام داده و یک تجربه اثبات شده پشت آن است. این استاندارد مباحث مربوط به نوآوری و استارتاپها را مورد توجه قرار میدهد.»
او در پاسخ به اینکه آیا برای پیادهسازی بانکداری باز در ایران باید یک پلتفرم حاکمیتی طراحی کرد یا آنکه از پلتفرمهای متعددی میتوان بهره برد، گفت: «در این خصوص میتوان دو رویکرد داشت؛ اینکه بانک مرکزی اصلا ورود نکند و بانکها هر یک از پلتفرم اختصاصی خود استفاده کنند یا آنکه یک پلتفرم واحد ایجاد شود. اما این مسالهای است که هنوز در موردش تصمیمگیری قطعی نشده است.»
امیرشکاری، در مقام مدیر گروه بانکداری الکترونیکی پژوهشکده پولی و بانکی و یکی از اعضای این پنل، موافقت خود را برای استفاده از استانداردPSD2 به عنوان استاندارد پایه برای تعامل بانک با فینتک اعلام کرد و گفت: «در ایران بهترین و سریعترین راه حل این است که بهصورت یک ضرب، استاندارد را ابلاغ کرد و در این مسیر بانکها باید مشاوره بگیرند و سیستمهای خود را فاز به فاز بروزرسانی کنند.»
او ادامه داد: «بانکداری باز به نوعی تنها راه رسیدن به دنیای آینده و باقی ماندن در نسل بعدی صنعت بانکداری خواهد بود؛ بانکها باید به این موضوع به عنوان یک فرصت نگاه کنند، نه یک تهدید.»