راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در دومین رویداد جایزه ملی تحول دیجیتالی چه گذشت؟

دومین دوره جایزه ملی تحول دیجیتالی، روز گذشته با حضور برخی از مدیران شرکت‌های خصوصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، معاون وزیر ارتباطات و معاون رئیس کل بانک مرکزی همزمان با اجلاس مدیران تحول دیجیتال کشور در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

این رویداد که با استقبال زیادی از سوی مخاطبان خود مواجه بود، علاوه بر ارائه چند سخنران کلیدی، بخشی به نام «تجربه» داشت که تعدادی از شرکت‌ها در یک زمان پانزده دقیقه‌ای به بیان پروژه‌های تحول‌گرایانه خود می‌پرداختند.

دولت همراه در راه است

در مراسم افتتاحیه این اجلاس نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نزدیک به 50 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در دست مردم ایران است، خبر از راه‌اندازی اپلیکیشن دولت الکترونیکی داد و گفت: «به‌زودی سرویس دولت الکترونیکی از طریق یک اپلیکیشن روی گوشی‌های تلفن همراه قابل ارائه است و پلتفرم آن نیز آماده شده است.»

او افزود: «غفلت ما از تکنولوژی جدید ارزهای رمزنگاری‌شده می‌تواند چیزی شبیه بیت‌کوین ایجاد کند و طی چند ماه، چند میلیار دلار از ثروت یک کشور را ببرد، بدون اینکه نظام پولی‌اش روی آن کنترل داشته باشد.»

جهانگرد با تاکید بر اینکه سازمان‌ها بایستی برنامه تحول را به عنوان یک الزام در دستور کار خود قرار دهند، گفت: «امیدوارم هرچه زودتر با یک برنامه تحول در نظام برنامه‌ریزی، نظام صنعت و نظام خدماتی کشور روبه‌رو باشیم.»

 

تغییر نگرش

در ادامه، فریدون قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت افرانت با موضوع «نقش شرکت‌های نوپا در تحول دیجیتال» به سخنرانی پرداخت و گفت: «شرکت‌ها و سازمان‌ها باید نگرش‌شان را در مواجهه با تغییر عوض کنند؛ بهترین الگو برای آنها استارتاپ‌ها هستند و آنها باید بدانند که چگونه این الگوبرداری را انجام دهند.»

او با تاکید بر پرهیز از مدل بیگ‌بنگ برای الگوبرداری، گفت: «امروزه سرعت انتقال اطلاعات و تغییرات به قدری افزایش یافته که سازمان‌ها نظیر استارتاپ‌ها باید تغییرات را به صورت تدریجی انجام دهند.»

قاسم‌زاده افزود: «استارتاپ‌ها با روش MVP جلو می‌روند. در این روش، باگ‌ها به آرامی گرفته می‌شود. در استارتاپ‌ها همین‌طور تاکید روی افراد است؛ یکی رئیس نمی‌شود و بقیه مرئوس. انعطاف‌پذیری در این شرکت‌ها بسیار بالا است.»

 

تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال در بانک ملت

علیرضا جلالی فراهانی، رئیس مرکز تحقیقات و تحول استراتژیک بانک ملت با محوریت تدوین نقشه راه پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال در بانک ملت، در این اجلاس گفت: «در حوزه رصد فناوری‌های تحول‌آفرین بر صنعت بانکداری، لازم بود گزارش‌های تحلیلی شناختی در حوزه‌هایی نظیر اینترنت اشیا، کلان‌داده‌ها، بانکداری اجتماعی و… تعریف شود. در بعضی حوزه‌ها نظیر اینترنت اشیا به محصول رسیده‌ایم و در برخی حوزه‌ها مفاهیم را تعریف کرده‌ایم.»

او در ادامه گفت: «اگر پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال را مصداقی از برنامه تحول بدانیم، بحث فرهنگ‌سازی یکی از ضرورت‌ها است.»

جلالی فراهانی اضافه کرد: «نقشه‌ای را مبتنی بر 5 رکن به عنوان ستون‌های اصلی نقشه راه پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال در بانک ملت شناسایی کردیم. این ارکان شامل: طراحی کمپین فرهنگ دیجیتال، تدوین نقشه راه توسعه سرمایه انسانی دیجیتال، تدوین نقشه راه بهبود تجربه دیجیتال مشتریان، تدوین استراتژی رسانه های اجتماعی، و طراحی نظام تحلیل داده می‌شود. مرکز تحقیقات در فاز بعدی متولی تدوین سند جامع استراتژی با هر یک از این محورهای پنج‌گانه است که در یک چارچوبی که معماری آن از پیش صورت گرفته، با هدایت علمی این مرکز و مشارکت مراکز تعالی در سازمان‌مان، سند استراتژی هر یک از این ارکان استخراج خواهد شد و به مرحله اجرا خواهد رسید.»

 

نوآوری و پلتفرم باز

امید ترابی عضو هیئت مدیره توسن، به عنوان سخنران بعدی با موضوع نوآوری گذرگاه ارتباطی فرآیند مبتنی بر پلتفرم باز، در قسمت ارائه تجربه حاضر شد.

او گفت: «در این زمینه یکی از مهمترین ابعاد، متناسب‌سازی محصول برای آن قشری از مشتریان خاص است که در هر بازاری باید محصولی خاص برایشان آماده شود. مساله بعدی اتصال است؛ بدون متصل بودن در آینده نزدیک تقریبا هیچ چیزی قابل تصور نیست.»

ترابی در ادامه گفت: «پلتفرم باز، نوعی تفکر در دنیای کسب‌وکار و صنعت نرم‌افزار است که مبتنی بر جمع‌سپاری است. پلتفرم باز به معنای باز بودن در سطح داده، فرآیند و سرویس است؛ آزادی عمل را باید در این سه حوزه ارائه دهیم که در این صورت، امکان خلق ارزش افزوده برای مشتریان‌مان را خواهیم داشت. مطابق پیش بینی کپجمینای، داده‌های دیجیتالی، دارایی اصلی بانک‌ها خواهد بود. بانکداری در آینده به سمت در اختیار گذاشتن پلتفرم بانک‌ها به دیگران می‌رود. باید به مشتریان، اختیار داده شود. آنها دیگر نیازمند این هستند که خودشان تصمیم بگیرند. اختیارگرایی، غایت نگاه فلسفی است که یک سازمان باید به آن دست یابد.»

 

نوآوری‌های دیجیتال در بانک ایران زمین

در ادامه مهران باوند سوادکوهی، مدیر برنامه‌ریزی بانک ایران‌زمین در این اجلاس با موضوع نوآوری‌های دیجیتال در این بانک به ارائه پرداخت.

باوند سوادکوهی با اشاره به اینکه بانک ایران زمین، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی که باید صورت گیرد را در نقشه راه استراتژی خود تدوین کرده است، گفت: «اولین محور نوآوری است؛ ما ساز و کارها و فرآیندهای نوآوری را ایجاد کردیم. تا جایی که امروز بانکداری سفارشی را ایجاد کرده‌ایم که در نوع خود جدید است. به ساده‌سازی باید بسیار توجه کرد. نکته دیگر، چرخش از محصول‌محوری به مشتری‌محوری است. در بانک ایران زمین، واحدی به نام واحد ارتباط با مشتریان ایجاد کردیم.»

او در ادامه گفت: «نکته بعدی در دیجیتال ترنسفورمیشن، همکاری با استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای فین‌تک است. امروز دیگر بانکداری سنتی از بین رفته و اگر این واقعیت را نپذیریم، عاقبت خوبی نخواهیم داشت. ارائه خدمات در بستر شبکه‌های اجتماعی نیز از دیگر فعالیت‌های جدید بانک ایران زمین است. ما ربات بانک ایران زمین را ایجاد کردیم که تاکنون 130 خدمت در آن تعریف شده و توسعه می یابد.»

 

نوآوری فینوتک

نیما نامداری، معاون طرح و توسعه شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا سخنران بعدی این اجلاس بود که با عنوان نوآوری فینوتک سخنرانی کرد.

او گفت: «وقتی بانک‌ها در ارائه محصولات مالی مناسب برای بخش عمده‌ای از جامعه ناتوان می‌شوند، طبیعی است که مردم در موسسات مالی غیرمجاز سپرده‌گذاری ‌کنند. بسیاری از بانک‌های بزرگ دنیا به جای اینکه در همه جا شعبه داشته باشند، ترجیح می‌دهند عقب بنشیند و سرویس‌های پایه بانکداری را در اختیار استارتاپ‌ها بگذارند.»

نامداری در ادامه گفت: «فینوتک به عنوان یک پلتفرم نوآوری باز در میان بانک و کسب‌وکار نشسته است و الان در فینوتک 41 سرویس ارائه می‌دهیم. بانک‌ها سرویس‌هایشان را به فینوتک می‌دهند و فینوتک این سرویس‌ها را برای عرضه به کسب وکارها آماده می‌کند. در فینوتک 160 مشتری ثبت شده داریم که برمبنای یک مدل کارمزدی از فینوتک سرویس می‌گیرند. همچنین ایجاد یک سند باکس، تجربه جدیدی است که در فینوتک ارائه می‌شود.»

به گفته او، در حال حاضر بانک های آینده، ایران زمین و ملی با فینوتک کار می کنند. نامداری، APIها را به قطعات لگو تشبیه کرد که شرکت‌ها و سازمان‌ها با هر API، امکان ارائه انبوهی از خدمات را خواهند داشت.

 

سامانه کشوری کسب‌وکار به کسب‌وکار

سخنران بعدی، فردوس باقری مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک نگین توسن با موضوع ایجاد پلتفرم کسب‌وکار به کسب‌وکار کشوری بود.

او گفت: «سامانه کشوری کسب‌وکار به کسب‌وکار (سککوک) ترکیبی از سامانه B2B و B2C است. از یک سمت تعاملات بین بنگاه‌ها را تسهیل می‌کند و از سوی دیگر با مشتریان در ارتباط است. شعار ما در این پلتفرم همراهی در احیای صنایع کوچک، همگام با جهان امروز و در راستای اقتصاد مقاومتی است.»

باقری در ادامه گفت: «در الگوی توسعه بازارمان به استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا به عنوان یکی از بازوهای توسعه بازار توجه کرده‌ایم. ما همچنین برای احراز هویت و حفظ امنیت سامانه از بلاک‌چین استفاده می‌کنیم. در بخش خدمات پرداخت نیز از ظرفیت‌های خوبی که استارتاپ‌های فین‌تک ایجاد کرده‌اند بهره می‌بریم.»

مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک نگین توسن، افزود: «خریدهای اعتباری ما بر پایه “برات” است. سعی کردیم براتی که در شبکه به صورت سنتی مبادله می‌شده را با امضای دیجیتال الکترونیکی که مراکز میانی به آنها اعتبار می‌دهند در سامانه جاری کنیم. این زیرساخت حقوقی را در واقع تبدیل به ابزاری کرده‌ایم که روی هر معامله سوار می‌شود.»

او همچنین گفت: «در بخش خدمات پرداخت از ظرفیت‌های خوبی که استارتاپ‌های فین‌تک ایجاد کرده‌اند استفاده می‌کنیم.»

 

بله به راحتی

فرامرز خالقی، مدیرعامل داده ورزی سداد نیز در این رویداد گفت: «سامانه بام که متعلق به بانک ملی است، به ایجاد پیام‌رسان بله کمک کرد. تاکنون 14 بانک به این سامانه ورود کرده‌اند. بانک‌های سامان و اقتصاد نوین هم به زودی به بله اضافه می‌شوند.»

در ادامه مصطفی رادمرد، مدیر پروژه پیام‌رسان اجتماعی بانکی بله، به معرفی و ارائه تجربه این پیام‌رسان پرداخت. او گفت: «بله از جنس استارتاپ‌های فین‌تک است. دو بال دارد؛ بال اجتماعی با توجه به فضای شبکه‌های اجتماعی کار می‌کند و بال پرداخت که با شعار «بله به راحتی» امکان پرداخت را فراهم کرده است. بله محیطی شبیه به دیگر پیام‌رسان‌ها دارد. علاوه بر امکان انتقال وجه، در بله می‌توان از سرویس درخواست پول نیز بهره برد. با پلتفرم بات، سرویس‌هایی که تاکنون امکان ارائه‌اش برای برخی از کسب و کارها وجود نداشت، قابل عرضه خواهد بود.»

او در ادامه گفت: «از اردیبهشت‌ماه امسال، عرضه بله با ویژگی‌ها و قابلیت‌های مالی‌اش جدی شد. به لحاظ آماری، حدود 760 هزار کاربر دارد که  این افراد، 28 هزار کانال و 24 هزار گروه ایجاد کرده‌اند. تاکنون 340 میلیون پیام بین کاربران بله رد و بدل شده و بیش از 900 میلیارد تومان پول در این سامانه جابه جا شده است.»

 

لشکر موریانه‌ها در راه است

در بخش اختتامیه این رویداد، ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی حضور یافت و با موضوع «نقش فناوری‌های دیجیتالی در تحول صنعت مالی» به سخنرانی پرداخت.

حکیمی در این اجلاس گفت: «طی 20 سال اخیر تحولات بزرگی در مسیر خدمت رخ داده است. به طور متوسط هر ایرانی هر دو روز یک بار از کارت بانکی‌اش استفاده می‌کند. ایران در سطح منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به لحاظ تعداد و مبلغ تراکنش‌های خرد، رتبه اول را دارد. اگرچه با وجود تحریم‌ و دشواری‌های ورود تکنولوژی، در سمت دسترسی و ابزاری که فناوری اطلاعات باید فراهم می‌کرد پیشرفت‌های خوبی داشتیم، اما در حوزه سرویس به لحاظ ماهوی شاهد تغییر خاصی نبوده‌ایم.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در ادامه گفت: «فشار اجتماعی، تغییرات فناوری و مشکلات فعلی ما را ناگزیر می‌کند که دیدگاه قبلی خود را از اینکه فناوری یک تسهیل‌گر است، تغییر دهیم به اینکه فناوری، خود نقش اصلی (درایور) تغییر را ایفا می‌کند. اگر نخواهیم در سیستم پولی خودمان با تغییر مواجه شویم، موج فین‌تک نظیر موریانه این تنه را خواهد خورد و مبارزه کردن با آن بسیار سخت خواهد بود. لشگر موریانهها دارند می‌آیند، فیل‌های ما آیا آمادگی دارند با آنها کار کنند یا میدان را واگذار می‌کنند. نگرانی ما به عنوان رگولاتور این است که اگر این واگذاری به درستی اتفاق نیفتد نتیجه‌اش هرج و مرج خواهد بود. به بانک‌ها توصیه می‌کنیم زمینه فعالیت و همکاری خود با استارتاپ‌ها را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.»

 

سازمان‌هایمان مهارت دیجیتالی ندارند

مهدی شامی زنجانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دبیر علمی جایزه ملی تحول دیجیتالی در مراسم اختتامیه، در حوزه روندها و چالش‌های دیجیتالی به سخنرانی پرداخت و گزارشی از وضعیت بلوغ دیجیتال سازمان های شرکت‌کننده ارائه داد.

به گفته او، تحول دیجیتال، فرصت دیروز، ضرورت امروز و عامل بقای فرداست.

دبیر علمی جایزه ملی تحول دیجیتالی، فهم، رهبری، فرهنگ و مهارت و استعداد دیجیتال را از چالش‌های عمده در مقوله تحول دیجیتالی برشمرد.

او افزود: «نگاه ما به این جایزه، برمبنای آموزش، فرهنگ و گفتمان‌سازی است.» شامی زنجانی، میانگین زبدگی دیجیتالی سازمان‌های شرکت‌کننده را 1.84 ارزیابی و خاطرنشان کرد: «سازمان‌ها در توسعه مهارت‌های دیجیتالی نمره قابل قبولی نگرفته‌اند.»

 

جایزه ملی

جایزه ملی تحول دیجیتالی ایران در سه محور «نوآوری دیجیتالی»، «رهبری دیجیتالی» و «زبدگی دیجیتالی» اهدا می‌شود که در هر محور در چهار سطح «زرین»، «سیمین»، «برنزین» و «اهتمام» شرکت‌های برگزیده معرفی می‌شوند. علاوه بر این، هر سال یک شرکت نیز «جایزه سال تحول دیجیتالی ایران» را کسب می‌کند.

با تصمیم هیات داوران، جایزه سال تحول دیجیتالی ایران، امسال به شرکت ارتباط فردا تعلق گرفت. سال گذشته، مجموعه توسن موفق به دریافت این جایزه شده بود.

در محور زبدگی دیجیتالی، بانک ایران زمین و موسسه آموزش عالی مهر البرز لوح تقدیر اهتمام به زبدگی دیجیتالی را دریافت کردند.

بانک ملت، شرکت ارتباط فردا و شرکت توسن نیز به ترتیب برنده تندیس زرین، سیمین و برنزین زبدگی دیجیتالی شدند.

لوح تقدیر اهتمام به نوآوری دیجیتالی، بابت نوآوری خدمات ارزش‌افزوده پیشخوان بانکی به سامانه الکترونیک انصار اهدا شد.

همچنین، شرکت عدل آفرینان ماندگار بابت نوآوری اولین و تنها شبکه کانال‌های توزیع دیتا هتلداری ایران موفق به دریافت لوح تقدیر اهتمام به نوآوری دیجیتالی شد.

شرکت توسن در این بخش توانست بابت نوآوری گذرگاه ارتباطی فرآیند مبتنی بر پلتفرم باز، تندیس زرین نوآوری دیجیتالی را دریافت کند. بانک ملی ایران نیز بابت نوآوری پیام‌رسان مالی «بله»، و شرکت ارتباط فردا بابت نوآوری فینوتک به ترتیب برنده تندیس سیمین و برنزین نوآوری دیجیتالی شدند.

در بخش سوم، یعنی محور رهبری دیجیتالی، مهران سوادکوهی از بانک ایران زمین و فرامرز خالقی به عنوان مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد موفق به دریافت لوح تقدیر اهتمام به رهبری دیجیتالی شدند.

در ادامه این بخش، شهاب جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناپ برنده تندیس زرین شد. سید حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت ارتباط فردا و روح‌الله فاطمی اردکانی، مدیرعامل شرکت توسن نیز به ترتیب، تندیس سیمین و برنزین رهبری دیجیتالی را از آن خود کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.