راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لزوم تشکیل بانک‌های مجازی

لزوم تشکیل بانک‌های مجازی از نکات ضروری است که در نظام بانکداری امروزه نبود آن بسیار احساس می‌شود و ایران نیز باید مانند سایر کشور‌ها این نوع بانکداری را تجربه کند.

به گزارش راه پرداخت به نقل از بولتن نیوز، دکترعلی جلالی پدر آی‌تی ایران در این زمینه گفت: تنها راهکار صحیح برای برون رفت از این موضوع حرکت درست ما به سمت بانکداری تمام الکترونیکی و مجازی خواهد بود. وی افزود: درایران هم صحبت ازتاسیس ۲ بانک الکترونیکی مجازی مطرح بود، که از این ۲ بانک، تنها بانک الکترونیکی آرین تاسیس شد و بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی به آغاز فعالیت نزدیک شده است.

جلالی گفت: آغازبه کاریک بانک مجازی با رویکرد فعالیت بیشتر در داخل کشور به اعتقاد من تا حدود بسیار زیادی موفقیت آمیز خواهد بود. وی افزود: من در خارج از کشور بانکی را می‌شناسم که کاملاً به صورت الکترونیکی کار می‌کند و تمام پرسنل آن فقط در یک ساختمان مشغول به کار هستند. گردش مالی این بانک به شکل حیرت آوری نجومی است.

به گفته این دکترای آی. تی، بهتر است بانک الکترونیکی آرین با نگاه درست به دایره وظایفش هر چه سریع‌تر کار خود را شروع کند. او معتقد است که به هرحال ما نیز همانند تمام دنیا باید در کشورمان وجود بانکداری مجازی را تجربه کرده و از مزایای آن در صنعت بانکداری استفاه نمائیم.

او گفت: در داخل کشور این مهم با کار کار‌شناسی درست و فرهنگ سازی مناسب خیلی خوب جواب خواهد داد. البته این بانک بایستی خدماتی را ارائه کند که دیگر بانک‌ها آن خدمات را یا ارائه نمی‌دهند و یا به علت ساختار خود نمی‌توانند به صورت مناسب ارائه دهند.

دکتر جلالی گفت: بانک آرین باید به شکل مجازی حضور داشته باشد تا الکترونیکی. وقتی بانکی مجازی درجهان هست که بدون شعبه ۱۰۰ میلیارد دلارگردش مالی دارد، پس بانک الکترونیکی آرین هم بدون شعبه می‌تواند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند. وی خاطر نشان کرد: بسیاری از مردم حتی دوست ندارند، برای ده دقیقه هم شده پایشان را داخل شعبه بانک بگذارند. حالا با جدی شدن بانکداری الکترونیکی کار خیلی از مشتریان بانک‌ها راحت‌تر خواهد شد.

 

او گفت: البته من معتقدم در کشور ما به خاطر اینکه برای نخستین بار است که می‌خواهند بانک مجازی راه اندازی کنند و کاربران اینترنت آن طور که باید تعدادشان زیاد نشده، حضور بیش از یک بانک مجازی امری به صلاح نیست، اما راه اندازی یک بانک خیلی هم با استقبال روبرو خواهد شد. البته باید توجه داشته باشید که بانکداری مجازی صرفاً از طریق اینترنت فعالیت نمی‌کند بلکه از کلیه کانالهای ارتباطی نظیر خطوط تلفن زمینی، موبایل و… نیز خدمات خود را ارائه می‌نماید. وی تصریح کرد: من یک محقق این امر هستم که سالیان درازی در این حوزه فعالیت تخصصی داشته‌ام و به عنوان یک پژوهشگر حاضرم تجربیات خودم را در اختیار علاقمندان به این صنعت قرار دهم.

 

بانکداری مجازی را نباید با بانکداری اینترنتی اشتباه گرفت زیرا بانکداری مجازی از کلیه کانال‌های ارتباطی برای دسترسی استفاده می‌نماید. بانکداری تمام الکترونیک از جمله بانکداری‌های رایجی است که از مزایایی همچون امنیت و سرعت بالا در عملیات بانکی، تسهیل در روابط بانکی و عملیات بانکی برخوردار است.

همچنین مزیت دیگری که می‌توان برای بانکداری مجازی نام برد این است که در این بانک‌ها دیگر سپرده‌گذار نمی‌داند که سپرده گیرنده چه کسی است و در واقع سپرده‌گذار در بانک مجازی با فرد و شعبه خاصی سر و کار ندارد.

در این رابطه ایرج ندیمی عضو سابق شورای پول و اعتبار در گفت‌و‌گویی افزود: امروز دنیا به سوی کاهش بروکراسی و کاغذ بازی‌های مختلف می‌رود و از این رو باید با تبدیل بانکداری سنتی و دیگر بخش‌ها به عملیات الکترونیک و بردن آن‌ها به فضای مجازی بپردازیم.

نماینده لاهیجان در دوره نهم مجلس گفت: الکترونیکی شدن بانک‌ها می‌تواند کمک بسیاری هم به سرمایه گذاران و هم به کشور نماید زیرا با این اقدام ضریب امنیت سرمایه بالا می‌رود و مردم اشتیاق بیشتری برای شراکت در سرمایه گذاری پیدا می‌کنند. وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و دیگر نهاد‌های پولی بخواهند تصمیماتی را اجرایی کنند و بعد در مدت زمان کوتاهی دست به تغییر این تصمیمات بزنند، نا‌امنی برای سرمایه گذاران ایجاد کرده و فضای سرمایه گذاری در این صنعت دچار بحران می‌شود.

او با اشاره به اینکه تسریع در تصمیم گیری‌ها می‌تواند یکی از مهم‌ترین مسائلی باشد که مشکلات را حل می‌کند تصریح کرد: طولانی شدن زمان برای تصمیم گیری‌های پولی و اعتباری می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری در بازار پول و سرمایه شود.

ندیمی اظهار کرد: بانک داری سنتی با مشکلات و معضلات متفاوتی از جمله خرید و اجاره ملک برای تاسیس شعب که خود منجر به افزایش سرسام آور سرقفلی مغازه‌ها شده است، افزایش هزینه هااز طریق استخدام پرسنل اضافی و هزینه نگهداری شعب و امکان تبانی پرسنل شعب با مشتری نظیر موردی که اخیرا اتفاق افتاد مواجه است ولی می‌توان گفت بانکداری مجازی از این مشکلات مبرا است.

 

 

جزئیاتی از زیر و بم بانکداری الکترونیکی

اما در حالی که پدر آی تی ایران از اهمیت بانکداری مجازی سخن می‌گوید، دانستن زیر و بم این نوع بانکداری خالی از لطف نیست. تعریف زیبایی از اینترنت شده است که برای تعریف بانکداری مجازی از آن استفاده می‌کنیم. می‌گویند {اینترنت همه چیز است و هیچ چیز نیست}

در یک بانک مجازی، مشتریان و کاربران حکم واحد را داشته و از طریق اینترنت و سایر کانالهای ارتباطی از خدمات بانکی استفاده می‌کنند. نقطه اشتراک این بانک‌ها با بانکهای سنتی، حداقل در شروع کار، شخصیت حقوقی مستقل، اساسنامه، هیأت مدیره و سرمایه آن‌ها و نقطه افتراق، این دو در دارایی‌های فیزیکی و بدون شعبه بودن بانک مجازی می‌باشد.

 

 

بانکداری مجازی در عصر حاضر

در ایجاد بانکداری مجازی گامهای مهمی در دنیا برداشته شده است. آمار منتشره از سوی صندوق بین المللی پول حاکی از آن است که بانکداری مجازی و تمام الکترونیکی در کشورهای اتریش، فنلاند، کره، سنگاپور، اسپانیا، سوئد و سوئیس بیشترین کاربرد را داشته و در این مناطق بیش از ۷۵درصد تمامی بانک‌ها خدمات بانکداری الکترونیکی ارائه می‌دهند. در آمریکا بانکهایی که خدمات بانکداری الکترونیکی را ارائه می‌دهند، بیش از ۹۰درصد دارایی‌های سیستم بانکی را به خود اختصاص داده‌اند. در حالیکه در سال ۲۰۰۱ فقط ۹ بانک کاملاً مجازی با اساسنامه مستقل و ۲۰ بانک مجازی با علامت تجاری خاص در آمریکا و دو بانک مجازی در آسیا و چندین بانک مجازی در اتحادیه اروپا فعال بودند، امروزه تعداد بانکهای مجازی و تمام الکترونیکی در سراسر دنیا به وجه غالب سیستم بانکی تبدیل گردیده و بانکهای سنتی در حال تغییر محصولات خود به سوی محصولات بانکداری الکترونیکی می‌باشند، اگرچه بانکداری الکترونیکی پیش مقدمه‌ای بر بانک مجازی است.

 

 

مزایای بانکداری مجازی

  • صرفه جویی در وقت و زمان

تاکنون مردم پول خود را در بانک‌ها ذخیره می‌کردند، اما امروزه با تغییر سیستم زندگی در جهان، مردم با استفاده از بانکهای مجازی به دنبال ذخیره شدن وقت خود نیز می‌گردند. زیرا وقت و زمان ارزشمند‌ترین دارایی انسان است که در عمر کوتاه او در این کره خاکی به هیچ وجه قابل بازیافت نیست.

  • کاهش مشکلات اجتماعی نظیر مسافرت‌های درون و برون شهری و کاهش هزینه‌های مرتبط
  • کمک به تکمیل نمودن اهداف دولت الکترونیک و افزایش تجارت الکترونیک و شکوفایی موج چهارم موجی که گریز از آن امکانپذیر نیست.
  • در دسترس بودن بانک در تمامی زمان‌ها و مکان‌ها
  • امنیت اطلاعات و شبکه
  • امکان ارائه تسهیلات با نرخ‌های مناسب‌تر از بانکهای سنتی
  • آزادسازی بانک از ارائه خدمات دست و پاگیر شعبه‌ای، پرسنلی و…
  • بروز استعداد‌ها، خلاقیت و نوآوری در کارکنان بانک‌ها به علت عدم درگیر بودن با مسائل عدیده و جزئی مشتریان و امکان تمرکز بر ارائه محصولات و خدمات نوین بانکی

 

 

بانکداری مجازی در ایران

برخی معتقدند که ایران هنوز در موج دوم قرار دارد. اگر از این نظریه افراطی بگذریم باید این واقعیت را بپذیریم که در گذر از موج سوم عصر دانش و اطلاعات، هنوز تا رسیدن به دنیای مجازی راه سختی را در پیش رو داریم. چه تعداد کاربر اینترنت در ایران داریم؟ سهم ما در تجارت الکترونیک در دنیا به چه میزان است؟

رشد تجارت الکترونیک در دنیا بالغ بر ۴۵درصد بوده و در کشورهایی مانند آمریکا و کشورهایی در اروپا و حتی امارات متحده عربی، سه برابر رشد اقتصادی بوده است، در حالی که سهم ایران در تجارت الکترونیک در دنیا حدود ۵ درصد است. افزایش روز افزون تجارت الکترونیک، افزایش تعداد کاربران اینترنت، تغییر میانگین سنی جامعه و حرکت به سمت سبک زندگی مدرن، تغییر سطح آگاهی و افزایش میانگین تحصیلات دانشگاهی و به تبع آن افزایش سطح انتظارات مردم از جمله عواملی است که الزام حرکت به سمت شیوه‌های بانکداری نوین را برای هر جامعه‌ای ناگزیر کرده است.

 

البته امروزه شاهد تحرکاتی در زمینه بانکداری الکترونیک و حرکت به سمت بانکهای مجازی هستیم و این امر نوید بخش آن است که مسئولان و تصمیم گیران کلان سیاستهای پولی و بانکی کشور ضرورت درک این مهم را احساس کرده و علیرغم وجود مشکلات، بالاخره کار را از جائی شروع نموده و با صدور مجوز تاسیس اولین بانک مجازی در ایران گام‌های جدی در این حوزه برداشته‌اند. گامی که انتظار می‌رود با عملیاتی شدن بانک الکترونیکی آرین، بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی، به سرانجام خود نزدیک شود.

 

در حالیکه در کشور ما تنها زمزمه‌هایی برای راه اندازی بانکداری مجازی و تمام الکترونیک مطرح است، آمار منتشره از سوی صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن می‌باشد که بانکداری مجازی و تمام الکترونیک به عنوان ابزاری قدرتمند در کشورهای اتریش، فنلاند، کره، سنگاپور، اسپانیا، سوئد و سوئیس کاربرد وسیع داشته و در این مناطق بانک‌ها بیشتر خدمات خود را از طریق اینترنت و سایر کانالهای مجازی ارائه می‌دهند.

انتظار می‌رود بانکداری مجازی بیش از این چشم انتظار تصمیم گیری سیاست گذاران حوزه پولی و بانکی کشور نمانده و مردم نیز بیش از این از عواید این نوع بانکداری محروم نمانند.

منبع: بولتن نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.