راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بالاخره گره کور بانک مجازی به دست بانک سپه باز خواهد شد؟

بانکداری مجازی را نباید با بانکداری اینترنتی اشتباه گرفت زیرا بانکداری مجازی از کلیه کانال‌های ارتباطی برای دسترسی استفاده می‌نماید. بانکداری تمام الکترونیک از جمله بانکداری‌های رایجی است که از مزایایی همچون امنیت و سرعت بالا در عملیات بانکی، تسهیل در روابط بانکی و عملیات بانکی برخوردار است. لزوم تشکیل بانک‌های مجازی از نکات ضروری است که در نظام بانکداری امروزه، نبود آن بسیار احساس می‌شود و ایران نیز باید مانند سایر کشور‌ها این نوع بانکداری را تجربه کند.

دکترعلی جلالی پدر آی‌تی ایران در این زمینه گفته است: تنها راهکار صحیح برای برون رفت از این موضوع حرکت درست ما به سمت بانکداری تمام الکترونیکی و مجازی خواهد بود (اینجا).

 

بانک سپه بانک مجازی راه می‌اندازد

مدیرعامل بانک سپه از مهیا کردن مقدمات ایجاد بانک مجازی در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش واحد مرکزی خبر، رامین پاشایی فام گفته است: بانک سپه در نوع، تنوع و خدماتی که در حوزه بانکداری الکترونیک به مشتریان ارائه می کند در میان بانک ها اول است. در چنین فضای رقابتی وضع خوبی در میان بانک‌ها در حوزه فناوری اطلاعات داریم و با توجه به سیر تاریخی نخستین بانک ایرانی درحوزه فناوری اطلاعات، بانک سپه تاکنون توانسته است سرعت ارائه خدمات به مشتریان را چند برابر کند.

آقای پاشایی فام با اشاره به اینکه بانک سپه در نقل و انتقال پول در میان بانک‌ها ریسک بسیار بزرگی را پذیرفته است، تصریح کرد: تمام امکانات لازم برای افتتاح بانک مجازی سپه آماده است.

وی با تاکید بر اینکه در چنین فضای رقابتی آنچه برای مشتری مهم است، سرویس خوب با قیمت پایین است، اظهار داشت: امیدوارم در چند ماه آینده بتوانیم بانک مجازی سپه را عملیاتی کنیم که روی سرویس‌ها و هزینه‌های تمام شده پول اثرگذار خواهد بود.

 

یکی پس از دیگری دست و پا می‌زنند

بانک سپه، اولین بانکی نیست که در پی راه اندازی بانک مجازی است. پیش از این نیز نمونه‌های دیگری بودند ازجمله بانک الکترونیکی آرین، آریا و پسارگاد. شاید بشود جدی ترین آنها را بانک الکترونیکی آرین دانست که حتی سهامش در بورس نیز به فروش رسید.

اما مجوز تاسیس این بانک با مصوبه شورای پول و اعتبار به علت تامین سرمایه لازم از محل تسهیلات دریافتی از سایر بانک‌ها، ابطال شد. اتفاقی که شاید ضربه سختی به این حوزه از بانکداری الکترونیکی در ایران زد و بزرگترین سوالی که به وجود آمده بود این بود که این بانک بدون مجوز چگونه توانسته بود تا این مرحله پیش برود.

ابراهیم درویشی گفته است: بانک یا موسسه‌ای به نام بانک آرین وجود ندارد؛ وقتی شورای پول و اعتبار مجوز بانکی را ابطال می‌کند، آن مصوبه دیگر قابل برگشت و تغییر نیست.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه بخشی از سرمایه اولیه این بانک از محل تسهیلات بانکی بوده گفته است: قرار نیست بانکی تاسیس شود و سایر بانک‌ها از محل منابع آن تامین سرمایه اولیه خود را انجام دهند که در این صورت عملا با یک سرمایه، چند بانک دیگر تاسیس شود (اینجا).

 

مزایا و معایب بانکداری مجازی:

بانک‌های مجازی به واسطه ویژگی‌های خود، نسبت به بانک‌های سنتی و شعبه دار از مزیت‌های بیشتری برخوردارند. این مزیت‌ها واجد صرفه جویی‌های متنوع می‌باشند؛ از جمله صرفه جویی‌ در مکان، صرفه جویی در هزینه‌های امنیت فیزیکی‌:، صرفه جویی‌ در مصرف انرژی، عدم نیاز به تعداد کارکنان بیشتر، کاهش سایر هزینه‌ها و تمرکز نیروی کار. علاوه بر این‌ها مزایایی نیز برای مشتریان دارند. آسودگی‌:، دسترسی کامل به بانک از هر مکان و در هر زمان، سرعت در انتقال وجه یا هرگونه تراکنش و بهره وری بیشتر نمونه‌هایی از این مزایا هستند (اینجا).

 

آنچه آینده روشن می‌کند

با وجود تمام این پستی و بلندی‌های پیش روی راه اندازی بانک مجازی، امید بر آن است که بانک‌ها و شرکت‌ها دست در دست هم نهند و با کمک بانک مرکزی مشکلات پیش روی این حوزه را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد این موفقیت در کشور باشیم. حال باید منتظر ماند و دید مدعی جدید بانک مجازی تا کجا پیش می‌رود و اینکه آیا می‌تواند این گره کور را باز کند یا نه.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.