پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اینالوئی: بانکداری دیجیتال تنها مکانیزه کردن یک بانک نیست
معاون فناوری اطلاعات بانک ایرانزمین در سومین کنفرانس بینالمللی وب پژوهی، در خصوص بانکداری دیجیتال گفت: «بانکداری دیجیتال یک پروژه نیست، بلکه نوعی بانکداری جدید است و تنها مکانیزه کردن یک بانک نیست.»
به گزارش روابط عمومی بانک ایرانزمین، فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات این بانک، بانکداری باز (Open banking) را بحث تئوری و زیرساخت دیجیتالی کردن دانست و افزود: «بانکداری باز باعث میشود که بانک از ارائه انحصاری محصولات، فرا رفته و سرویسها و خدمات خود را برونسپاری کند و به استارتآپها و فینتکها بسپارد. افراد فعال در حوزه کسبوکار میتوانند با استفاده از این سرویسها محصولات بانکی را تولید و در اختیار مشتریان قرار دهند. این خود باعث شخصیسازی نیازهای مشتریان و افزایش ارزشافزوده برای بانک میشود.»
اینالوئی معتقد است که مدلهای کنونی در بحث عملیاتی، دیگر پاسخگوی نیازهای محیط بانکی نیست. او بر این باور است که خدمات بانکداری الکترونیک در تمامی بانکها یکسان شده است و لازم است که محصولاتی در راستای خواست مشتریان تولید شود؛ که تولید این محصولات مستلزم برونسپاری و در نتیجه باعث ایجاد مشاغل جدید خواهد شد.
در ادامه این همایش معاون فناوری اطلاعات بانک ایرانزمین اظهار داشت: «شرکتهای کوچک در فضای بازار سنتی امکان بازی نخواهند داشت؛ اما آنان با امکانات دیجیتالی و فضای B2C امکان فروش و افزایش مخاطب را پیدا میکنند.»
وی بانکهایی را که در زمینه دیجیتالی مشغول به فعالیت هستند به 3 گروه تقسیم میکند. اولین گروه دنبالهرو یا فالور نامیده میشوند. دنبالهروها بیشتر بر روی پروژهها تمرکز دارند. گروه دوم که پیشرو نام دارند، بنا را بر کسبوکار دیجیتالی قرار میدهند. گروه پیشرو از کسبوکارهای دیجیتالی مانند اسنپ و تپ سی و هزاران کسبوکار دیجیتالی حمایت میکنند و گروه سوم ارزشآفرینان دیجیتالی مانند شرکت گوگل هستند که ارزشهای دیجیتال خلق میکنند که بانکهای کشور با این گروه فاصله زیادی دارند مگر آنکه با بانکداری دیجیتال فضا را تغییر داد. در این راستا بانک باید سرویسهای بانکی را از core جدا کند و در اختیار سرویسگیرندههای بیرونی قرار دهد و آنها محصول ایجاد کنند. حدود 400 سرویس اساسی در core banking وجود دارد. اگر این سرویسها را از core جدا کرده و بر روی service bus قرار بدهیم، تقریباً زیرساختهای سرویس در بانکداری دیجیتال تکمیل شده است.
برای دستیابی به این زیرساخت بانک باید پروژههای متنوع در بستههای کوچکتر تعریف کند تا انتقال به بانکداری دیجیتال بهمرور انجام شود. افراد و شرکتهایی که در حوزه فناوری اطلاعات شاغل هستند باید نیاز را تشخیص داده و محصول را بسازند. در بانکداری دیجیتال تماس مشتری با بانک بسیار آسان خواهد شد و نیاز به مرکز تماس کاهش مییابد. در بخش تبلیغات نیز نیازی به تبلیغات محیطی و بیلبورد نخواهد بود.
اینالوئی در خصوص رویکردهای پیادهسازی بانکداری دیجیتال به 3 محور اصلی مشتری محوری، نوآوری باز و انعطاف سازمانی اشاره کرد. وی در خصوص مشتری محوری گفت: «این مشتری است که میگوید بانک چه محصولی را ارائه دهد.»
وی همچنین در توضیح بحث نوآوری باز به این نکته اشاره کرد که این موضوع باعث انتقال خلاقیت از خارج به داخل بانک میشود. اینالوئی در خصوص انعطاف سازمانی با اشاره به آنکه بانک نیاز به ساختار منعطف جهت پاسخگویی به نیازهای فراوان مشتریان دارد به این موضوع اشاره کرد که بانکداری دیجیتال زمان ورود به بازار را کاهش میدهد.
وی ادامه داد: «در بحث مشتری محوری، آگاهی از تجربه مشتریان بسیار مهم است. وقتی مشتری مراجعه میکند، بانک میداند که تراکنشهای قبلی و فعالیتهای قبلی وی چگونه بوده است. وقتی این اطلاعات در اختیار باشد، بر اساس آن به مشتریان با مشخصات منحصربهفرد خود پیشنهادات مناسب ارائه خواهد شد. برای مثال برای یک استاد دانشگاه یک خودرو خاص و برای یک تاجر یک نوع ضمانتنامه خاص معرفی کند که باعث میشود بانک نفربهنفر برای محصولاتش بازاریابی کند. یکی از نکات کلیدی در بانکداری دیجیتال، یکپارچگی کانالهای ارائه سرویس است. برای مثال ممکن است در اینترنت بانک و موبایل بانک و خودپرداز خدمت یکسانی موردنیاز مشتری باشد که با راهاندازی سیستم یکپارچه کانالهای ارتباطی، تغییر در یک سرویس باعث آپدیت شدن آن در سایر کانالها میشود.»
در یک کلام برای ایجاد زیرساختهای بانکداری دیجیتال میتوان گفت نرمافزارهای هوشمند، معماریهای یکپارچه، انتقال مشتری به فضای دیجیتالی، یکپارچه کردن تیم آی تی با کسبوکار و بازاریابی از الزامات هستند.
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در پایان گفت: «در بحث مدیریت تحول، مدیرعامل، هیئتمدیره و تیمهای متخصص باید از فعالیتهای دیجیتالی پشتیبانی کنند. با توجه به مفاهیمی همچون اینترنت اشیاء و گسترش گوشیهای هوشمند و تغییرات در شبکه شعب، بانکها زمان زیادی برای هدر دادن ندارند. در نهایت هم بعد از آموزش این مفاهیم باید همه کارکنان و همه ذینفعان ازجمله مشتریان را دیجیتالی ببینیم.»
سومین همایش وب پژوهی با حضور اساتید بینالمللی از دانشگاههای آکسفورد، آمستردام و میلان، پژوهشگران، دانشجویان، اساتید و متخصصین داخلی در زمینههای علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات و ارتباطات در روز 30 و ۳۱ فروردین ۹۶ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.