راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده بانکداری همین الان است

مینا والی، هفته‌نامه شنبه / چقدر حضور در فضای کنونی بانکداری هیجان‌انگیز است! چه از نظر ظهور پرداخت‌های تلفن همراه در افریقا، امریکای لاتین و آسیا، یا رشد شگفت‌انگیز برنامه‌های پیش‌پرداخت‌شده در ایالات متحدهٔ امریکا، چین، خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا؛ یا دگرگونی نوین و متنوع استارت‌آپ‌های بانکداری که در ایالات متحدهٔ امریکا و روسیه در حال ظهورند؛ چیزهایی که قرار نیست مثل هم باشد.

صدها سال است تجارب بانکداری و وام‌دهی با چنین سرعت و به این اندازه رشد نکرده است. در ۱۰۰ سال گذشته یا شاید هم بیشتر، شکل و عملکرد شعبه هرگز تا این حد از پایه و اساس تغییر نکرده است. پیش‌ازاین، نوآوری در فضای مالی معمولاً به نوآوری محصول و به‌طور بالقوه در سازوکارهای مالی یا شاید هم الگوریتم‌های ریسک و تجارت محدود می‌شد، نه تغییر بنیادین در الگوی کسب‌وکار.

با نگاهی به تاریخ، احتمالاً به این نتیجه می‌رسیم از قرون‌وسطا تاکنون، بیشترین تغییرات چشمگیر در عرصهٔ بانکداری بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ رخ می‌دهد.

در حال‌ حاضر، مشتریان به‌واسطهٔ تغییر رفتارهای خود بیش از همه ساختارشکنان به الگوهای کسب‌وکار مرتبط با بانکداری آسیب می‌رسانند، اگرچه ساختارشکنانی که در چند سال اخیر وارد عرصه شده‌اند، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ممتازی خواهند داشت. اکنون زمانی است که بانک‌ها بیشتر دربارهٔ پیشرفت و گسستن چرخهٔ تفکرات سنتی‌شان باید فکر کنند.

احتمالاً، این مقطع خاص هیجان‌انگیزترین دورهٔ صنعت بانکداری است. این موقعیتی نیست که بیشتر بانکداران با آن آشنا باشند. حتی، نمی‌توان تعریفی کلی از بانکداری ارائه داد، ولی آیندهٔ نزدیک آن همین است.

کاملاً مشخص است در چند سال آینده بانکداری و بانکداران متفاوت خواهد بود. کسانی که در این مقطع زمانی حضور پررنگ خواهند داشت عبارت‌اند از: دانشمندان داده که به‌دنبال یافتن نقاط ارزش، رفتارهای نوظهور، یا فرصت‌های مناسب برای یکپارچه‌سازی بانک در قالب یک محیط کاربری یا یک توصیهٔ به‌موقع در زندگی‌اند؛ راویان که محصولات، اطلاعات و لحظه‌ها را وارد تجارب مشتریان می‌کنند و ما را به سمت سازگاری با نام‌های تجاری می‌کشانند و در نهایت اطلاعات و موقعیت‌هایی را شناسایی می‌کنند که به‌تناسب بیشتر با شرایط منجر می‌شود؛ رفتارشناسان، ممیزان کارایی و روان‌شناسان که پیوسته در پی درک چرایی، کجایی و چگونگی‌اند برای انتقال تجارب تلاش می‌کنند؛ نسل جدید مشاوران نظارت که می‌کوشند خلاقانه تجارب را در چهارچوب محیط قاعده‌گذاری بگنجانند؛ و سازندگان اجتماع و کارمندان رسانه‌ها که مشتریان را در گفتگوهای روزمره جذب و در رأس آن اجتماعات راهکارهای مرتبط به آن‌ها عرضه می‌کنند.

سمت‌های جدیدی همچون کارمند ارشد تلفن همراه، کارمند ارشد امور محصول، مدیر تجارب مشتریان، مدیر ارشد رسانه‌ای یا مدیر مجراهای مشتریان نیز در حال شکل‌گیری است.

ما به سمت‌هایی همچون استراتژیست نینجا، مدیر امور تفریحی، یا مدیر تأثیرگذاری لحظهٔ اول نیاز نداریم. ما در سازمان به مهارت‌های جدید نیاز داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.