پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
وزارت بازرگانی ـ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور / هیئتوزیران در جلسه مورخ 04-06-1388 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت بازرگانی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور و به استناد ماده (80) قانون تجارت الکترونیکی ـ مصوب 1382 ـ اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را به شرح زیر تصویب نمود:
.
اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
ماده 1 ـ بهمنظور نظارت بر حُسن اجرای قانون تجارت الکترونیکی ـ مصوب 1382 ـ، استقرار، پیادهسازی و توسعه تجارت الکترونیکی در کشور با استفاده از ابزارها و استانداردهای ملی و بینالمللی و با عنایت به فرهنگ ایرانی و اسلامی و حمایت از فعالیتهای تجارت الکترونیکی و ارتقای سطح کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگانی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که ازاینپس در این اساسنامه به اختصار «مرکز» نامیده میشود، از تجمیع مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات، مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه و کمیته ملی ادیفکت تشکیل و تمامی وظایف، اختیارات، داراییها، تعهدات و نیـروی انسانی وزارت بازرگانی در حوزه تجارت الکـترونیکی و مراکز یـاد شده به مـرکز منتقل میشود.
.
ماده 2 ـ مرکز دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و بهصورت مؤسسه دولتی وابسته به وزارت بازرگانی خواهد بود و با رعایت قوانین و مقررات مربوط و این اساسنامه اداره میشود.
.
ماده 3 ـ وظایف مرکز عبارت است از:
1 ـ برنامهریزی، ارائه راهکارها، پشتیبانی و نظارت بهمنظور:
الف ـ بهرهبرداری از بسترها، راهبردها و نوآوری تجارت الکترونیکی در سطح کشور.
ب ـ ارائه تسهیلات و حمایت از ایجاد و توسعه زیرساختهای فنی، سرمایههای انسانی،
قانونی، حاکمیتی و امنیتی توسعه تجارت الکترونیکی.
پ ـ فرهنگسازی و آموزش جهت توسعه و ترویج استفاده از تجارت الکترونیک در
فرایندهای کسبوکار مبتنی بر استانداردهای ملی و بینالمللی.
ت ـ توسعه کاربردها نوآوریها در جهت دستیابی به منافع تجارت الکترونیکی در
اقتصاد کشور.
ث ـ توسعه فعالیتهای تدارکاتی و معاملاتی بهصورت تجارت الکترونیکی.
ج ـ استانداردسازی فعالیتهای اطلاعرسانی تجاری.
چ ـ حمایت از گسترش بازارهای دادوستد الکترونیکی.
ح ـ ساماندهی فعالیت ایستگاههای تجارت الکترونیکی کشور.
خ ـ فراهمسازی زمینه تعاملات ملی و بینالمللی در تجارت الکترونیکی.
د ـ تسهیل تجارت از طریق استفاده از ابزارها، مدلها و استانداردهای تجارت
الکترونیکی ملی و بینالمللی و ایجاد پنجره واحد تجاری.
2 ـ بررسی زمینههای مرتبط با تجارت الکترونیکی و ارائه پیشنهادهای لازم جهت تأیید مراجع ذیصلاح.
3 ـ تدوین مقررات، استانداردها و ضوابط مربوط به تجارت الکترونیکی و پیشنهاد به مراجع ذیصلاح جهت تصویب.
4 ـ تدوین و نظارت بر اجرای ضوابط و مقررات استاندارد و یکپارچه در حوزه اطلاعرسانی تجاری بهصورت الکترونیکی.
5 ـ ایجاد، نگهداری و پشتیبانی از مرکز داده بخش بازرگانی در چهارچوب نظام جامع فناوری اطلاعات کشور.
6 ـ همکاری و تعامل با مراجع و سازمانهای بینالمللی و منطقهای ذیربط.
7 ـ ارائه خدمات صدور گواهی الکترونیکی کشور.
8 ـ ایجاد و توسعه نظام ملی طبقهبندی و خدمات شناسه کالا و خدمات.
9 ـ جمعآوری، تهیه و تدوین گزارشهای سالانه عملکرد تجارت الکترونیکی.
10 ـ پیگیری و پیشنهاد تدوین ضوابط و مقررات در خصوص جرائم و مجازات (موضوع باب چهارم قانون تجارت الکترونیکی) به مراجع ذیصلاح.
11 ـ ارائه چهارچوب و ضوابط حمایت از مصرفکنندگان در فضای تجارت الکترونیکی بر اساس فصل اول از باب سوم قانون تجارت الکترونیکی.
12 ـ پیشنهاد اصلاح این اساسنامه با توجه به مقتضیات زمان و رشد تجارت الکترونیکی.
.
ماده 4 ـ بهمنظور تعیین سیاستهای تجارت الکترونیکی کشور کارگروهی متشکل از اعضای زیر تشکیل خواهد شد:
- وزیر بازرگانی (رییس کارگروه)
- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
- وزیر راه و ترابری
- وزیر صنایع و معادن
- وزیر امور اقتصادی و دارایی
- رییسکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
- معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور
- معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور
- سه نفر صاحبنظر در امور تجارت الکترونیکی که توسط رییس کارگروه تعیین میشوند
تبصره 1 ـ در اولین جلسه تشکیل کارگروه، یک نفر از اعضاء بهعنوان نایبرییس انتخاب خواهد شد.
تبصره 2 ـ کارگروه از وزرا یا رؤسای دستگاههای اجرایی ذیربط حسب مورد بدون حق رأی برای شرکت در جلسات کارگروه دعوت خواهد کرد.
تبصره 3 ـ کارگروه میتواند حسب مورد کمیسیون تخصصی تشکیل دهد و هر یک از اعضای کارگروه میتوانند یکی از معاونان خود را برای شرکت در جلسات کمیسیون تخصصی کارگروه معرفی نمایند.
تبصره 4 ـ دبیرخانه کارگروه در مرکز مستقر است و رییس مرکز بهعنوان دبیر کارگروه تعیین میشود.
.
ماده 5 ـ رییس مرکز از بین افراد صاحبنظر در امور اقتصاد و تجارت الکترونیکی و دارای تحصیلات دانشگاهی و سوابق اجرایی مربوط با حکم وزیر بازرگانی برای مدت چهار سال انتخاب و انتصاب مجدد وی برای دورههای بعد بلامانع است.
.
ماده 6 ـ وظایف و اختیارات رییس مرکز به شرح زیر است:
1 ـ اداره امور مرکز و نظارت بر حُسن اجرای وظایف آن.
2 ـ اخذ تصمیم و صدور دستور درباره امور مالی، اداری و استخدامی مرکز در حدود تشکیلات و بودجه مصوب و مقررات مربوط و امضای نامهها و مکاتبات.
3 ـ پیشنهاد اصلاح ساختار تشکیلاتی مرکز به وزیر بازرگانی جهت طی مراحل قانونی تصویب به مراجع ذیصلاح.
4 ـ پیشنهاد تسهیلات و مشوقها برای توسعه تجارت الکترونیکی به وزارت بازرگانی و نظارت بر حُسن اجرای آن پس از تصویب مراجع ذیربط.
5 ـ تهیه و تنظیم گزارش مالی و پیشنهاد بودجه مرکز به وزارت بازرگانی جهت تصویب در مراجع ذیربط.
6 ـ نصب و عزل کارکنان مرکز بر طبق مقررات مربوط و بر اساس تشکیلات مصوب.
7 ـ نمایندگی مرکز در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی و نیز مراجع قضایی با حق توکیل به غیر.
8 ـ ارجاع دعاوی به داوری و تعیین داور و پایان دادن دعاوی به صلح با رعایت اصل 139 قانون اساسی.
9 ـ معرفی امضاهای مجاز برای استفاده از حسابهای بانکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
10 ـ انجام اقدامات لازم برای برقراری ارتباط با تشکلها، مراجع و سازمانهای داخلی و خارجی مرتبط با امر تجارت الکترونیکی برای تحقق اهداف مرکز.
11 ـ تهیه گزارش عملکرد سالانه مرکز و ارائه آن به وزیر بازرگانی و کارگروه یاد شده.
12 ـ امضای قراردادها و اسناد تعهدآور.
.
ماده 7 ـ رییس مرکز میتواند به مسئولیت خود تمام یا قسمتی از اختیارات و وظایف خود را به هر یک از کارکنان تفویض نماید.
تبصره ـ تفویض اختیارات موضوع این ماده نافی مسئولیتهای نهایی و پاسخگویی رییس مرکز به مراجع ذیصلاح نیست.
ماده 8 ـ منابع مالی مرکز همه ساله در لوایح بودجه سالانه پیشبینی میشود.
ماده 9 ـ سال مالی مرکز از اول فروردینماه تا پایان اسفندماه هر سال است.
ماده 10 ـ دارندگان حق امضای چکها و اسناد تعهدآور مالی عبارتاند از رییس مرکز یا معاون ذیربط وی و همچنین ذیحساب مرکز بهصورت ثابت.
ماده 11 ـ وزارت بازرگانی مکلف است ظرف دو ماه پس از ابلاغ این اساسنامه، ساختار تشکیلاتی مرکز را تهیه و جهت تصویب به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور ارائه نماید. معاونت یاد شده مکلف است ظرف دو ماه تشکیلات مذکور را با رعایت مقررات مربوط تأیید یا اصلاح نماید.
ماده 12 ـ مرکز، نقطه تماس جمهوری اسلامی ایران با سازمانهای بینالمللی و منطقهای فعال در تجارت الکترونیکی با هماهنگی وزارت امور خارجه است.
ماده 13 ـ تمامی حقوق مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ناشی از دارایی مرکز شمارهگذاری کالا و خدمات از تاریخ ابلاغ این اساسنامه به مرکز منتقل میگردد.
این اساسنامه بهموجب نامه شماره 36019/30/88 مورخ 08-07-1388 شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمدرضا رحیمی