راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سودای پولدار شدن با بازی‌های تلگرامی؛ آشنایی مردم با بازار رمزارزها به چه قیمتی؟

امید امین‌زاده، معاون عملیات آبان‌تتر؛ سروش حسین‌زاده، مدیرعامل نیپوتو و علی داداشیان، مدیر مارکتینگ بیت‌پین در گفت‌وگو با رسانه «رمزارز» درباره بازی‌های اخیر تلگرامی صحبت کردند

بازی‌های تلگرامی که اخیراً ترند شده‌اند، از جنس بازی‌های Play to Earn هستند. سازندگان بازی‌هایی مثل نات‌کوین، همستر کامبت و غیره ایردراپ‌هایی را به افرادی می‌دهند که برخی کارها را برای توسعه و بیشتر دیده شدن آن بازی انجام می‌دهند. مقدار این ایردراپ‌ها به‌ اندازه‌ای نیست که بگوییم کاربران این بازی‌ها با انجام چند کار ساده، سود زیادی کسب می‌کنند و پولدار می‌شوند، اما اکنون مشاهده می‌کنیم افرادی که آگاهی کافی از بازار رمزارزها و این بازی‌ها ندارند، به‌صورت جدی روزانه به امید کسب سود چشمگیر بازی می‌کنند.

برای بررسی این بازی‌ها به سراغ امید امین‌زاده، معاون عملیات آبان‌تتر؛ سروش حسین‌زاده، مدیرعامل نیپوتو و علی داداشیان، مدیر مارکتینگ بیت‌پین رفتیم تا نظر آنها را در این‌باره بپرسیم. در ادامه، گزارشی از این گفت‌وگوها را می‌خوانید.


فقط اولین شرکت‌کننده‌های بازی‌ها سود می‌برند


امید امین‌زاده، معاون عملیات آبان‌تتر درباره بازی‌های Play to Earn گفت: «ابتدا بازی نات‌کوین آمد و به دنبال آن پروژه‌های دیگری روی تلگرام راه‌اندازی شدند. این مفاهیم خیلی جدید نیستند و یک المان اقتصادی را کنار مکانیسم‌های سنتی می‌آورند. برای مثال، دو سال پیش در هایپ قبلی بیت‌کوین چنین موجی را داشتیم که با همین روش Play to Earn بود. تعداد زیادی از بازی‌ها، مکانیسم‌‌های کسب درآمد با این روش را معرفی کردند که مدل جدیدی از انجام بازی بود و المان‌های داخل آن تبدیل به NFT شد. این اتفاق باعث شد افرادی که بازی می‌کنند پس از اینکه بازی به پایان رسید، بتوانند المان‌های کسب‌شده در بازی را در بازار ثانویه عرضه کنند و بفروشند.»

او درباره اضافه شدن مفهوم اقتصادی به این بازی‌ها توضیح داد: «مفهوم بلاکچین و NFT به بازی‌ها اضافه شد و شما می‌توانید المان‌هایی را که در بازی به دست می‌آورید به NFT تبدیل کنید و در بازار ثانویه به فروش برسانید. این موضوع باعث می‌شود افرادی که می‌خواهند کمی جلوتر بازی را شروع کنند و از تجربه بازی لذت ببرند، با صرف هزینه، مسیر طی‌شده شما را بخرند. این افزودن مفهوم اقتصاد و بازار به بازی است. این اتفاق دو سال پیش رقم خورد و موج‌هایی که اکنون می‌بینیم، نمونه‌های دیگری از آن هستند.»

معاون عملیات آبان‌تتر بیان کرد: «حدود یک‌ سال و نیم پیش، پروژه‌ای مفهوم Move to Earn را دنبال می‌کرد. این بازی به این شکل بود که شما تعدادی کفش داشتید، با آن کفش‌ها راه می‌رفتید و امتیاز جمع می‌کردید و به تبع، امتیاز خود را می‌توانستید به پول تبدیل کنید و بفروشید. این مفاهیم جدید نیستند، اما اتفاقی که به‌تازگی افتاد این بود که در بستر تلگرام که کامیونیتی بسیار بزرگی دارد، نات‌کوین در شبکه تون راه‌اندازی شد و باعث شد منابع سرشاری نصیب کسانی شود که تجربه بازی داشتند. طبیعتاً افراد هم توکن‌هایی را که از این بازی کسب می‌کردند در بازار ثانویه می‌فروختند. این توکن‌ها به افرادی فروخته می‌شد که می‌خواستند با هدف سوداگری آنها را خریداری کنند. خریداران افرادی بودند که از این بازی جا مانده بودند و با هدف فروش با قیمت بالاتر، آنها را می‌خریدند.»

او با اشاره به اینکه به‌طور کلی، این توکن‌ها مثل نات‌کوین و همستر اگر لیست شوند، جزو میم‌کوین‌ها به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: «اینها دسته‌ای از توکن‌ها هستند که در شبکه بلاکچین به وجود می‌آیند و مفهوم اقتصادی خاصی ندارند و بیشتر جامعه‌محورند. افزایش قیمت این توکن‌ها ناشی از سوار شدن بر موج تقاضاست که از طرف جامعه حامی آن وارد می‌شود. به محض اینکه هیجان ناشی از این تقاضا از بین برود، قیمت آنها کاهش می‌یابد و افرادی که آنها را در اوج قیمت خریده‌‌اند، اگر در زمان مناسبی نفروشند، به‌شدت دچار ضرر می‌شوند.»

امین‌زاده ادامه داد: «حقیقت ماجرا این است که بخشی از جامعه که early adaptorها هستند از آنها نفع می‌برند و از توکن‌هایی که به شکل شبه‌عرضه اولیه به دست‌شان رسیده، منافع مالی کسب می‌کنند. این افراد توکن‌های خود را به افراد بعدی در بازار ثانویه می‌دهند. نکته مهم این است که تا چه زمانی این مسیر صعودی ادامه خواهد داشت؟ به دلیل اینکه این توکن‌ها کاربرد واقعی در زندگی ندارند، کسانی که در ابتدای راه وارد آن می‌شوند، سود می‌برند و افرادی که دیرتر وارد این بازی‌ها می‌شوند، این میم‌کوین‌ها را در قیمت بالاتر می‌خرند و در فرایند نزولی متضرر می‌شوند. معمولاً این توکن‌ها رشد و نزول‌های بسیار سنگینی دارند. اگر زمان نامناسبی وارد این بازار شده باشید، ممکن است حتی ۸۰ تا ۹۰ درصد از دارایی خود را نیز از دست بدهید. اگر این توکن‌ها سرنوشت خوبی نداشته باشند و موج و تقاضا برای آنها ایجاد نشود، ممکن است کاهش ارزش چشمگیری برای دارایی شما به دنبال داشته باشند.»

او در پاسخ به این سؤال که این بازی‌ها چه تأثیری روی زندگی افراد می‌گذارند گفت: «برخی خوش‌اقبال‌اند و سود کسب می‌کنند، اما بخشی از جامعه که دیرتر وارد شده‌اند ممکن است ضررهای مالی جبران‌ناپذیری را تجربه کنند. معمولاً افرادی که وارد این بازارها می‌شوند، ریسک‌های بزرگی را می‌پذیرند.»


انتهای این بازی دلسردی است


سروش حسین‌زاده، مدیرعامل نیپوتو نیز درباره بازی همستر کامبت این‌طور گفت: «به نظر می‌رسد پروژه همستر کامبت در زمان لیست شدن قادر نباشد انتظارات کاربرانش را تأمین کند،‌ زیرا تعداد بازیکنانش به بیش از صد میلیون نفر رسیده و به فرض اینکه حداقل ۱۰ دلار به هر بازیکن برسد، یک میلیارد دلار نیاز دارد که حدود ۱۰ درصد سرمایه پاول دورف یا معادل ارزش کل اکوسیستم استارتاپی ایران می‌شود. درنتیجه، قطعاً باید تعدادی خریدار در آن طرف باشد که در زمان لیست شدن این نقدینگی را تأمین کند.»

او خاطرنشان کرد: «اگر در بهترین حالت به هر کاربر ۱۰ دلار برسد، کاربران باید ببینند آیا به‌صرفه است که تلفن همراه و وقت ارزشمند خود را برای چند هفته صرف کنند که به اندازه حقوق یک روز پایه اداره کار کسب کنند؟ سرعت فراگیری این بازی‌ها ما را یاد پروژه‌های پانزی مثل کورش‌کمپانی می‌اندازد؛ با این تفاوت که این پروژه‌ها فعلاً وجهی از کاربر مطالبه نمی‌کنند و تنها چیزی که کاربر از دست می‌دهد زمان است. تب پولدار شدن در کوتاه‌مدت و بدون زحمت همواره در بشر وجود داشته و در جوامعی که دچار فقر نسبی هستند این تب شدیدتر است.»


بازی‌های تلگرامی مردم بیشتری را با حوزه رمزارزها آشنا کرد


علی داداشیان، مدیر مارکتینگ بیت‌پین نیز در این‌باره اظهار کرد: «پروژه‌های تلگرامی و کامیونیتی تشکیل‌شده‌ در تلگرام با حضور تون‌کوین در فضای کریپتوکارنسی و جا انداختن این پروژه‌ها سعی کرده‌اند افراد جامعه را به شیوه‌های مختلفی با بازار رمزارزها درگیر کنند و این موضوع سبب شده پروژه تون در چند وقت اخیر رشد بسیار خوبی داشته باشد. حتی قبل از بازی‌های تلگرامی، پروموت کردن فیچرهای مختلف تلگرام و امکاناتی که می‌تواند روی تون به مردم دهد، توانسته رشد خوبی در بازار رمزارزها داشته باشد. پروژه تون اکنون جزو ۱۰ پروژه با بیشترین مارکت‌کپ در بازار کریپتوکارنسی‌هاست.»

او در ادامه بیان کرد: «حالا هم با موج جدیدی که روی پروژه‌هایی مثل نات‌کوین و همستر کامبت راه افتاده سعی می‌کند تعداد زیادی کاربر را به تلگرام اضافه کند؛ موضوعی که حتماً در روزهای اخیر با دیدن اعلان‌‌های قابل توجه برای پیوستن افراد زیادی به تلگرام لمس کرده‌اید. این کامیونیتی هر روز در حال بزرگ‌تر شدن است.»

داداشیان در پاسخ به این سؤال که این پروژه‌ها مردم را پولدار می‌کنند یا خیر، گفت: «نمی‌توان گفت که باعث پولداری مردم می‌شوند. چون همان‌طور که در پروژه نات‌کوین دیدیم این توکن‌ پس از لیست شدن ارزش خیلی زیادی نداشت. موضوع ارزشمندتر این است که باعث آشنایی افراد بسیار زیادی با حوزه کریپتو و موقعیت‌های موجود در این حوزه شد. درباره همستر کامبت هم می‌توان گفت که به احتمال زیاد این پروژه به بازار رمزارزها ورود می‌کند و مانند پروژه نات‌کوین خودش را در صرافی‌های معتبر لیست می‌کند و تلاش خواهد کرد ارزشی به توکن خود اختصاص دهد.»

او با اشاره به اقدامی که بیت‌پین درباره نات‌کوین هم‌زمان با برترین کریپتوکارنسی‌های جهان داشت و توانست به‌خوبی نیاز کاربران را پاسخ دهد، گفت: «در بازار کریپتوکارنسی یکی از مهم‌ترین عواملی ‌که یک پروژه را موفق می‌کند بحث کامیونیتی است و حال در این پروژه‌ها و بازی‌های تلگرامی می‌بینیم که کامیونیتی حرف اول را می‌زند و کامیونیتی‌ها هستند که این پروژه‌ها را جلو می‌برند.»

مدیر مارکتینگ بیت‌پین در پایان اظهار کرد: «این پروژه‌ها کامیونیتی نسبتاً بزرگی دارند و همان‌طور که خود پلتفرم همستر اعلام کرده، در همین زمان کوتاه بیش از صد میلیون کاربر گرفته که می‌توان‌ گفت همین موضوع باعث می‌شود عرضه و تقاضای جدی ایجاد شود و به همین دلیل بازاری لازم است که این کوین‌ها را لیست و قیمت‌گذاری کند. قبل‌تر هم گفتم که قرار نیست این پروژه‌ها مردم را پولدار کنند، اما از این نظر که تعداد زیادی را با بازار کریپتو آشنا می‌کنند ارزشمند هستند. اگر یادتان باشد در بو‌لرانی که در دوران کرونا اتفاق افتاد، بعد از دامپ بازار کریپتو، کوینی مثل دوج‌کوین توانست افراد زیادی را با کریپتو آشنا کند و پروژه‌های مشابه آن نیز شانس زیادی یافتند. حال می‌توانیم این‌طور تعبیر کنیم که پروژه‌های تلگرامی هم در حال رقم زدن اتفاقی مشابه هستند. اتفاقی که در تلگرام در حال ایجاد است می‌تواند آغاز یک بولران جدید باشد و با آشنا شدن مردم با بازار رمزارزها، تعداد سرمایه‌گذاران این بازار بیشتر شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.