پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
حل نیمهکاره بحران خودساخته توسط بانک مرکزی
محمدرضا مانییکتا: مشکلاتی که برای کاربران برخی از سکوهای عمومی مانند اسنپ به وجود آمده، به علت برخورد انضباطی با دو شرکت پرداختیار متخلف بود که با ارائه راهکارهای جانشین توسط بانک مرکزی، برطرف شد
محمدرضا مانییکتا، مدیرکل نظامهای پرداخت بانک مرکزی در پی قطع سرویسهای تسویه و پرداخت که باعث ایجاد مشکلات بسیاری علاوه بر کسبوکارهای رمزارزی برای کاربران اسنپ، دیوار، علیبابا و… شده بود، اعلام کرد که دلیل بروز این مشکلات، برخورد انضباطی با دو شرکت پرداختیار خاطی بوده است.
مانییکتا در گفتوگو با خبرگزاری صداوسیما بیان کرد: «مشکلاتی که برای کاربران برخی از سکوهای عمومی مانند اسنپ به وجود آمده، به علت برخورد انضباطی با دو شرکت پرداختیار متخلف بود که با ارائه راهکارهای جانشین توسط بانک مرکزی، برطرف شد.»
به گفته او، باتوجه به این که تنظیمگری حوزه نظامهای پرداخت و تعیین سیاستها و مقررات در این حوزه بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است در یکی از موضوعاتی که در چند روز گذشته با آن مواجه بودیم بحث رسیدگی به تخلفات حوزه پرداخت بود.
مدیرکل نظامهای پرداخت بانک مرکزی با اشاره به این که دو مورد از شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت، به دلیل تخلف با برخوردهای انضباطی مواجه بودند، عنوان کرد: «این امر مشکلاتی برای کاربران برخی از سکوهای ارائهدهنده خدمات عمومی مانند اسنپ ایجاد کرده بود که با ارائه راهکارهای جانشین توسط بانک مرکزی این مشکل برطرف شده است.»
قطع سرویسهای تومن و جیبیت
این سخنان مانییکتا در شرایطی است که بعد از ظهر 13 آبانماه تمام دسترسیهای شرکت تومن و جیبیت به APIهای بانکها، بدون اطلاع قبلی مسدود شد و مشکلات گستردهای را نهتنها برای کاربران صرافیهای رمزارزی که در تعامل با دو پرداختیار جیبیت و تومن ایجاد کرد، بلکه برای میلیونها راننده اسنپ، کاربران دیوار، علیبابا، مسافران حملونقل عمومی و… که از سرویسها و زیرساختهای مرتبط با تومن و جیبیت برای تراکنشهای مالی خود استفاده میکند، ایجاد کرد.
طبق بیانیهای که تومن منتشر کرده، نمایندگان بازرسی بانک مرکزی و شاپرک ۱۳ آبانماه در شرکت «تومن» حضور داشتهاند و عدم وجود هرگونه تخلف در فعالیتهای شرکت «تومن» را تأیید کرده بودند. با این حال گفتوگوی اخیر مانییکتا حاکی از آن است که تومن یکی از دو شرکت پرداختیار خاطی بوده است.
براساس اطلاعیه شرکت تومن، اقدام ناگهانی مبنی بر مسدودی دسترسیهای «تومن» برای دومین بار طی ۱۰ روز اخیر صورت گرفته که این امر دست کم حدود ۵ میلیون نفر از عموم مردم را تحتتأثیر قرار داده است.
گفتنی است تومن به جز اپلیکیشن پرداخت کرایه تاکسی خود که بیش از دو میلیون کاربر دارد، به شرکتهایی مانند اسنپ (برای تسویه حساب مالی بیش از یک میلیون راننده)، دیوار (روزانه بیش از یک میلیون نفر برای پرداخت امن از تومن استفاده میکنند)، دیجیکالا، آچاره و… خدمات مالی ارائه میدهد. لازم به ذکر است که جیبیت هنوز واکنش رسمی نسبت به این اتفاق نداده است.
مسدودسازی حسابهای صرافیها و پرداختیاریها
گفتنی است دوم آبان ماه نیز معانت ارزی بانک مرکزی در جلسهای واریز به حساب صرافیها و پرداختیاریها را بدون هیچ اطلاع قبلی و به صورت ناگهانی مسدود کرد. این مسدودیت تا ساعات پایانی جمعه چهارم آبان ماه ادامه داشت و درنهایت شنبه پنجم پایان یافت و اقدام برای مسدودی دو پرداختیار تومن و جیبیت دومین اختلال طی دو هفته گذشته است. مجموعه شواهد نشان میدهد که بانک مرکزی زمانی که تصمیم به مسدودی دسترسی پرداختیاران برای برداشت از حساب انجام داده این تصور وجود داشته که تنها اختلال برای صرافیهای رمزارزی و کاربران آن ایجاد شده است و به فکر ابعاد گسترده این اتفاق نبوده است. حالا مانییکتا از حل موضوع پلتفرمهای اسنپ و دیوار صحبت کرده اما صحبتی از حل موضوع پلتفرمهای تبادل رمزارزی انجام نداده است.