راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اهمیت اتخاذ اقدامات امنیتی در زیرساخت فناوری اطلاعات بانکی

با افزایش روزافزون تعداد مؤسسات مالی که بخش گسترده‌ای از خدمات خود را در بستر اینترنت ارائه می‌دهند، اهمیت توجه به امنیت سایبری نیز افزایش یافته است. اگرچه حفاظت از داده‌های مشتری برای هر کسب‌وکاری ضرورت دارد، اما برای بانک‌ها و سایر سیستم‌های مالی به دلیل حساسیت داده‌هایی که نگهداری می‌کنند به‌مراتب از اهمیت بالاتری برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی داناپرداز، شیوه‌های استفاده شده توسط کلاهبرداران سال‌به‌سال پیشرفته‌تر می‌شود؛ بنابراین، مؤسسات مالی باید پیوسته به دنبال راه‌های جدیدی برای مقابله با تهدیدات سایبری مدرن باشند. به همین دلیل است که همگام‌شدن با زمان و پیاده‌سازی ابزارها و فناوری‌های نوآورانه برای امنیت سایبری در بانکداری اهمیت ویژه‌ای دارد.


منظور از امنیت سایبری در حوزه بانکداری چیست؟


امنیت سایبری در بانکداری مجموعه‌ای از فناوری‌ها و روش‌هایی است که برای تضمین امنیت داده‌ها و دارایی‌های مشتریان و حفظ اعتبار بانک طراحی شده‌اند. یک استراتژی امنیت سایبری کارآمد به یک مؤسسه مالی کمک می‌کند تا به طور مؤثر از مشتریان خود در برابر تهدیدات مرتبط مانند حملات سایبری، سرقت داده‌ها، بدافزارها، هک و غیره محافظت کند.

این امر به‌ویژه در عصری که بانکداری آنلاین کم‌کم جایگزین شیوه‌های سنتی بانکداری می‌شود صادق است. کاربران بیشتر و بیشتری دیگر با خود پول نقد حمل نمی‌کنند، بنابراین مؤسسات مالی باید برای محافظت از پرداخت‌های دیجیتال و داده‌های حساس مشتریان، اقدامات ویژه‌ای را به کار ببرند. برای اینکه بتوانید با یک تهدید به شکل مناسبی مبارزه کنید، باید ابتدا بتوانید آن را تشخیص دهید.


ابزارها و فناوری‌های امنیت سایبری


برای مقابله مؤثر با انواع تهدیدات سایبری، بانک‌ها و مؤسسات مالی باید مجموعه‌ای از ابزارها و فناوری‌های امنیت سایبری را مستقر و حفظ کنند که می‌تواند به آنها در حفاظت، شناسایی و پاسخگویی به حوادث امنیت سایبری کمک کند.

ابزارها و فناوری‌های امنیت سایبری، راه‌حل‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری هستند که قادرند عملکردها یا وظایف امنیت سایبری خاصی مانند رمزگذاری، احراز هویت، فایروال، آنتی‌ویروس، تشخیص نفوذ، پشتیبان‌گیری، بازیابی و غیره را انجام دهند.

انواع و دسته‌های مختلفی از ابزارها و فناوری‌های امنیت سایبری وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

  • ابزارها و فناوری‌های امنیتی شبکه

اینها راه‌حل‌هایی هستند که زیرساخت و دستگاه‌های شبکه را از دسترسی، تغییر یا ایجاد اختلال غیرمجاز محافظت می‌کنند. این راه‌حل‌ها معمولاً شامل فایروال‌ها، روترها، سوئیچ‌ها، وی‌پی‌ان‌ها، پروکسی‌ها، IPS، IDS و غیره هستند.

  • ابزارها و فناوری‌های امنیتی داده

اینها راه‌حل‌هایی هستند که از داده‌های ذخیره‌شده یا منتقل‌شده در برابر افشا، تغییر یا تخریب غیرمجاز محافظت می‌کنند. این راه‌حل‌ها معمولاً شامل رمزگذاری، هش، امضای دیجیتال، گواهینامه‌ها، کنترل دسترسی، محافظت در برابر ازدست‌رفتن داده‌ها، پوشاندن داده‌ها (Data Masking) و غیره هستند.

  • ابزارها و فناوری‌های امنیتی اند پوینت

این راه‌حل‌ها از اند پوینت‌ها (نقاط پایانی) مانند رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه یا دستگاه‌های IoT در برابر بدافزارها، باج‌افزارها یا سایر حملات سایبری محافظت می‌کنند. آنتی‌ویروس، ضد بدافزار، ضد جاسوس‌افزار، ضد باج‌افزار و غیره از جمله راهکارهایی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند.

  • ابزارها و فناوری‌های امنیتی ابری

این موارد راه‌حل‌هایی هستند که از خدمات و اپلیکیشن‌های ابری در برابر تهدیدات و خطرات سایبری محافظت می‌کنند. این راهکارها شامل کارگزاران امنیتی دسترسی ابری، گیت‌وی‌های امنیت ابری، رمزگذاری ابری، هویت ابری، مدیریت دسترسی و غیره هستند.

  • ابزارها و فناوری‌های امنیتی اپلیکیشن

راه‌حل‌هایی که از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها در برابر آسیب‌پذیری‌ها، باگ‌ها یا نقص‌هایی که می‌توانند توسط هکرها مورد سوءاستفاده قرار بگیرند محافظت می‌کنند در این دسته قرار می‌گیرند. این راه‌حل‌ها کدنویسی امن، تجزیه‌وتحلیل کد، تست کد، بررسی کد و غیره را شامل می‌شوند.

  • ابزارها و فناوری‌های مدیریت هویت و دسترسی

اینها راه‌حل‌هایی هستند که هویت و حقوق دسترسی کاربران و نهادهای درون سازمان را مدیریت می‌کنند. راه‌حل‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند شامل احراز هویت، مجوز، مدیریت رمز عبور، سیستم Single sign-on، احراز هویت چندعاملی و غیره است.

  • ابزارها و فناوری‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی

راه‌حل‌هایی که در صورت حمله یا وقوع فاجعه سایبری از داده‌ها و سیستم‌ها پشتیبان‌گیری و سپس داده‌ها را بازیابی می‌کنند در این دسته قرار می‌گیرند. این راهکارها معمولاً شامل نرم‌افزار پشتیبان‌گیری، سخت‌افزار پشتیبان‌گیری، رسانه‌ پشتیبان، نرم‌افزار بازیابی، سخت‌افزار بازیابی، رسانه بازیابی و غیره می‌شود.

بانک‌ها و مؤسسات مالی باید ابزارها و فناوری‌های امنیت سایبری را انتخاب و پیاده‌سازی کنند که به بهترین وجه با نیازها و قابلیت‌های آنها مطابقت داشته باشد. آنها همچنین باید به طور مرتب ابزارها و فناوری‌های امنیت سایبری خود را به‌روزرسانی کنند و ارتقا دهند تا با تهدیدها و فناوری‌های سایبری در حال تحول همگام باشند.


بانک‌ها برای محافظت در برابر تهدیدات سایبری چه اقدامات باید انجام دهند؟


برای جلوگیری از خسارات مالی و اعتباری قابل‌توجه، مؤسسات بانکی باید اقداماتی را انجام دهند. به‌منظور تضمین امنیت سیستم و جلوگیری از تهدیدات امنیت سایبری برای بخش مالی، مراحل زیر باید دنبال شود:

1. برآورد اقدامات امنیت فعلی

به تهدیدات برجسته در حوزه امنیت سایبری نگاهی بیندازید و ببینید که آیا نقاط ضعفی در تاکتیک شما وجود دارد یا خیر.

2. واگذاری خدمات امنیت سایبری به شرکای شخص ثالث

این کار به شما کمک می‌کند تا شکاف موجود در بحث استعداد انسانی یا منابع را پر کرده و محافظت لازم را از یک تیم متخصص دریافت کنید.

3. استفاده از احراز هویت چند عاملی

این شکل از احراز هویت به این معنی است که یک کاربر تنها زمانی به داده‌های خود دسترسی پیدا می‌کند که بتواند دو یا چند مؤلفه اعتبارسنجی را به سیستم ارائه دهد. به‌این‌ترتیب، حتی اگر مجرمان سایبری اطلاعات ورود به سیستم مشتریان شما را بدزدند، یک‌لایه امنیتی اضافی وجود خواهد داشت که از دسترسی آنها به داده‌های مشتریان جلوگیری می‌کند.

4. استفاده از ابزارهایی با امنیت بالا و تایید شده

یکی از مسائلی که بانک‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای کنند بحث امنیت نرم‌افزارهای مورداستفاده آن‎هاست. بانک‌ها از نرم‌افزارهای زیادی مانند نرم افزار ITSM، سی آر ام و … استفاده می‌کنند که حتما امنیت بالا باید جزو اولویت‎‌ها در انتخاب این ابزارها باشد. گواهینامه امنیتی افتا می‌تواند در این مسیر خیلی کمک کند که شرکت نرم‌افزاری داناپرداز جزو شرکت‌‎هایی است که موفق به دریافت این گواهینامه امنیتی شده است.

5. آموزش کارکنان

همان‌طور که اشاره شد، برای مقابلهٔ مؤثر با تهدیدات ابتدا باید به‌خوبی با آنها آشنایی داشت. به همین دلیل ضروری است که به کارمندان خود در مورد تهدیدها و خطرات فعلی آموزش بدهید تا نحوه تشخیص آنها را یاد بگیرند. همچنین این آموزش‌ها باید به‌صورت منظم باشند تا با جدیدترین فناوری‌ها و روش‌های حملات سایبری همگام کنید.

6. اطلاع‌رسانی به مشتریان

این به نفع شماست که به مشتریان خود اطلاع دهید که مهاجمان سایبری برای سرقت اطلاعات شخصی و پول آنها از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب مشتریان با رعایت برخی اصول نسبتاً ساده می‌توانند شانس گرفتار شدن در دام این مهاجمان را کاهش دهند.

علاوه بر این، بانک‌ مرکزی، رگولاتورها و سازمان‌های بانکی باید یک استراتژی امنیت سایبری ملی را برای کل بخش بانکی ایجاد کنند. این رویکرد مقاومت بانک‌ها و مؤسسات مالی را در برابر تهدیدات سایبری تسهیل می‌کند.


دستیابی به اهداف کسب‌وکاری با افزایش امنیت سایبری


امنیت سایبری یک موضوع حیاتی و استراتژیک برای بانک‌ها و مؤسسات مالی است، زیرا آنها با تهدیدات و خطرات سایبری روزافزون و پیچیده‌ای روبرو هستند که می‌تواند دارایی‌ها، مشتریان و عملیات آنها را به خطر بیندازد. برای مقابله با این چالش‌ها، بانک‌ها و مؤسسات مالی باید یک راه‌حل جامع و دقیق امنیت سایبری را اجرا کنند.

با پیاده‌سازی چنین راه‌حلی، بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند انعطاف‌پذیری و آمادگی خود را در بحث امنیت سایبری افزایش داده و آسیب‌پذیری‌ها و نقص‌های امنیتی خود را کاهش دهند. این امر می‌تواند به آنها کمک کند تا به اهداف و مأموریت‌های کسب‌وکار خود دست یابند و مزیت رقابتی و اعتباری خود را در بازار حفظ کنند.

منبع روابط عمومی داناپرداز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.