راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

‌شناسایی کاربران برای چه کسب‌وکارهایی لازم است؟

امروزه همه چیز، از باز کردن حساب بانکی و نقل‌وانتقال وجوه تا راه‌اندازی کسب‌وکار به اینترنت گره‌خورده، همین وابستگی به فضای مجازی باعث شده مخاطرات و چالش‌هایی که کسب‌وکارها با آن‌ها روبرو هستند، هر روز در شکل و شمایلی جدید خودش را نشان دهد؛ یک روز جعل هویت است و روز دیگر افشای اطلاعات محرمانه کاربران است.

راه جلوگیری از وقوع چنین رخدادهایی نیز شناسایی بهتر و کامل‌تر کاربران پیش از آغاز فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است. به همین منظور کسب‌وکارها برای شناخت بیشتر کاربرانشان و مقابله با چالش‌های اینترنتی و کلاهبرداری به دنبال ساختارهایی برای احراز هویت آن‌ها با استفاده از فرایندهای کم‌دردسر و با درجه اطمینان بالا هستند. البته رونق ارائه خدمات مالی و اعتباری و گرایش بیشتر افراد به انجام فعالیت‌های اقتصادی به‌صورت مجازی، باعث شده که شناسایی کاربران با تکیه صرف بر روش‌های قدیمی امکان‌پذیر نباشد.

به‌خصوص اینکه فعالیت در برخی حوزه‌ها مانند رمزارز، پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی و اعتباری، سرمایه‌گذاری و حتی خرده‌فروشی‌ها به علت پیچیدگی‌هایی که دارند، به احراز هویت چندمرحله‌ای کاربران خود نیازمند هستند. ازاین‌رو صحت سنجی اطلاعات هویتی توسط وب‌سرویس‌ها استعلام بانکی، احراز هویتی و خدماتی از جمله فرایندهایی است که هر کسب‌وکار برای جلوگیری یا مقابله با چالش‌های اعتباری و مالی می‎بایست از آن استفاده کنند. 


چرا شناسایی کاربران مهم است؟


شناسایی کاربران یا احراز هویت افراد پیش‌شرطی برای انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی است. البته الزام به طی‌کردن مراحل احراز هویت و استعلام اطلاعات بانکی برای آغاز فعالیت‌های گفته شده، نه‌تنها از سوی کسب‌وکارها که از سوی نهادهای قانون‌گذار نیز وجود دارد. چرا که بدون تأیید هویت واقعی افراد، مراودات اقتصادی و تجاری با ریسک صورت پذیرفته و احتمال بروز مخاطرات مالی نیز افزایش می‌یابد.

انتقال خدمات مالی و اعتباری به بسترهای آنلاین پس از شیوع کرونا، اهمیت الزام احراز هویت کاربران را دوچندان کرده چرا که این الزام در راستای جلوگیری از جعل  و سو استفاده از هویت افراد است؛ گزارش وضعیت هویت دیجیتال سال 2021  نشان می‌دهد حدود 9 درصد از استفاده‌کنندگان خدمات غیرحضوری مالی و اعتباری در جهان، به‌نوعی درگیر کلاهبرداری اینترنتی و فیشینگ بوده‌اند که راه جلوگیری از آن نیز همان‌طور که گفته شد شناسایی کاربران و مشتریان برای کسب‌وکارهاست.

در واقع کسب‌وکارها با دریافت خدماتی همچون وب‌سرویس‌های استعلام بانکی، احراز هویتی و خدماتی از برخی تأمین‌کنندگان یا شرکت‌های ارائه‌دهنده، می‌توانند کاربران خود را شناسایی کنند. 

خروجی وب‌سرویس‌های عنوان شده، صحت سنجی اطلاعات افراد، کاهش ریسک جعل هویت و در نهایت کنترل چالش پیشرو کسب‌وکارها است؛ ازاین‌رو بهره‌مندی از وب‌سرویس‌های احراز هویتی کاربران یا مشتریان برای هر کسب‌وکاری ضروری است و برای برخی از آن‌ها مانند صرافی‌های رمزارز نقش حیاتی‌تری دارند.


بدون شناسایی کاربر، وضعیت کسب‌وکارها چگونه است؟


تسریع در انجام امور مالی و اعتباری، کاهش ریسک اعتباری فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و مقابله با اقدامات خرابکارانه از مهم‌ترین دلایلی است که کسب‌وکارها فرایندهای احراز هویتی را برای کاربران یا مشتریان خود انجام می‌دهند.

بنابراین هر اتفاقی که شناسایی کاربران را با مشکل مواجه کند، کسب‌وکار  را دچار ریسک‌های نامعلوم و ناگهانی می‌کند. چرا که ممکن است پول‌های حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی اقتصادی به جریان مالی کسب‌وکار راه‌یافته و با جابه‌جایی در حساب کسب‌وکار و کاربر، ریشه‌های خلاف قانون خود را پنهان کند. 

البته که برای جلوگیری از مخاطرات مالی احراز هویت کاربر برای یک‌بار کافی نیست و کسب‌وکار باید برنامه‌ای برای نظارت مداوم بر رفتارهای مالی مشتریانش داشته باشد تا از این طریق بتواند پروفایل او را به‌روزرسانی کرده و میزان ریسک اعتباری او را تخمین زند؛ این مهم با استفاده از وب‌سرویس‌های استعلامی و احراز هویتی به‌خوبی صورت می‌پذیرد.

احتمال ازدست‌دادن سرمایه‌گذاران بالقوه یکی دیگر از مشکلاتی است که در صورت عدم استفاده از وب‌سرویس‌های مناسب برای شناسایی کاربران و در نتیجه بالارفتن ریسک‌های مربوط به پول‌شویی، متوجه کسب‌وکار می‌شود. در چنین شرایطی علاوه بر اینکه احتمال خلاف قانون از اطلاعات کاربران وجود دارد، ورود سرمایه‌های جدید به کسب‌وکار و توسعه آن نیز با ایراداتی مواجه خواهد شد. 


روش‌های شناسایی کاربران برای کسب‌وکارها


کسب‌وکارها از طریق وب‌سرویس‌های استعلام بانکی، احراز هویتی و خدماتی اقدام به شناسایی کاربران خود می‌کنند. البته که هر کسب‌وکاری بر اساس حوزه فعالیت خود از همه یا تعدادی از این وب‌سرویس‌ها استفاده می‎کند. به‌عنوان‌مثال پلتفرم‌های اعطای وام و اعتبار علاوه بر وب‌سرویس‌های استعلام بانکی و احراز هویتی از وب‌سرویس استعلام کد پستی نیز برای شناسایی بهتر و بیشتر کاربران خود بهره می‌گیرند. 

بیشترین وب‌سرویس‌هایی که در میان کسب‌وکارها برای استعلام اطلاعات بانکی و احراز هویت کاربرد دارد، سرویس شاهکار یا همخوانی شماره موبایل با کد ملی، تبدیل کارت به شبا، استعلام شبا و ثبت‌احوال مقایسه‌ای است. 

استعلام گیرنده با استفاده از وب‌سرویس‌های گفته شده می‌تواند شناسایی کاربرانش را با بالاترین درجه اطمینان و در کمترین زمان ممکن، انجام دهد. 


چه کسب‌وکارهایی کاربران خود را احراز هویت می‌کنند؟


هر کسب‌وکاری که نیاز به بررسی اطلاعات مشتریان خود داشته باشد، از وب‌سرویس‌های استعلامی و احراز هویتی استفاده می‌کند. موتورهای جستجو کالا، صرافی‌های رمزارز، کارگزاری‌ها، پلتفرم‌های اعطای وام و اعتبار همچنین شرکت‌های فعال در حوزه خریدوفروش آنلاین بیمه از مهم‌ترین کسب‌وکارهایی هستند که از همه یا تعدادی از وب‌سرویس‌های استعلام بانکی، احراز هویتی و خدماتی استفاده می‌کنند.

البته صرافی‌های رمزارزها و پلتفرم‌های اعطای وام و اعتبار از مهم‌ترین بهره‌مندان از وب‌سرویس‌های استعلامی و احراز هویتی هستند. این نوع کسب‌وکارها برای مبادلات مالی نیاز به احراز هویت کاربران یا مشتریان خود دارند که این احراز هم به‌صورت صحت‌سنجی اطلاعات هویتی و هم با عنوان اعتبارسنجی اطلاعات بانکی فرد صورت می‌گیرد. وب‌سرویس استعلام شبا، تبدیل کارت به شبا، همخوانی شماره موبایل با کد ملی (شاهکار) و ثبت‌احوال مقایسه‌ا‌ی از مهم‌ترین وب‌سرویس‌های مورداستفاده برای این نوع کسب‌وکارهاست.

کارگزاری‌های بورس نیز از دیگر کسب‌وکارهایی هستند که از تمام یا تعدادی وب‌سرویس‌ برای شناسایی کاربران و مشتریانشان استفاده می‌کنند. این نوع کسب‌وکارها نیز به‌مانند صرافی‌های رمزارز و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی و اعتباری آنلاین، نیاز به احراز هویت واقعی کاربرانشان دارند چرا که در صورت بروز هر مشکلی در تأیید هویت فرد، عواقب آن گریبان کسب‌وکار را خواهد گرفت. 


چه راهکارهایی برای شناسایی بهتر کاربران وجود دارد؟


همان‌طور که در قسمت‌های پیش‌گفته شد، شناسایی بهتر کاربران در گرو استفاده از وب‌سرویس‌های استعلام بانکی، احراز هویت و خدماتی است. هر کسب‌وکار بر اساس حوزه فعالیت خود به همه یا تعدادی از آن نیاز پیدا می‌کند. اگرچه استفاده از وب‌سرویس‌ها برای کسب‌وکارها به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. چرا که آن‌ها به مراکز اطلاعاتی مانند بانک مرکزی یا سازمان ثبت و احوال دسترسی ندارند؛ بنابراین از برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده وب‌سرویس‌‌های گفته شده به کسب‌وکارها کمک می‌گیرند.

جیبیت به‌عنوان ارائه‌دهنده وب‌سرویس‌های استعلامی، بانکی و خدماتی، قادر است تمام نیازهای کسب‌وکارها را به شناسایی کاربران همسو با پیشرفت تکنولوژی پاسخ دهد. استفاده از این قابلیت  در ارائه وب‌سرویس‌های استعلامی و احراز هویتی، به پوشش ریسک برای کسب‌وکارها نیز کمک می‌کند. در واقع با استفاده از وب‌سرویس‌های عنوان شده ریسک مالی و اعتباری که می‌تواند برای کسب‌وکارها مشکل ایجاد و آن‌ها را به جرائم مالی متهم کند، به‌شدت کاهش یابد.

بهره‌مندی از ارائه‌دهندگان متعدد برای وب‌سرویس‌های استعلام و احراز هویت یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌تواند کیفیت موارد استعلام گرفته شده را افزایش و اطمینان خاطر بیشتری به کسب و کارها دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا ثبت درخواست خود می‌توانید به سایت جیبیت مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.