راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهم‌ترین اتفاقات صنعت بیمه در سال ۱۴۰۰ چه بود؟ / از استعفای رییس کل تا به خط شدن استارتاپ‌ها

 اهالی صنعت بیمه سال ۱۴۰۰ را نیز چنان سال‌های گذشته با عملکردی ثابت و البته نه چندان چشم‌گیر به پایان بردند. ضریب نفوذ بیمه فقط صدم درصدی تغییر کرد و پروژه‌های تحول دیجیتال با رشدی اندک به مسیر خودشان ادامه دادند. با این حال بیمه در سال ۱۴۰۰ روزهای پرهیاهویی را از سر گذراند؛ روزهایی پر از فراز و نشیب و سرشار از موضع‌گیری‌های خاص!


وزیری که بنای تغییر دارد


روی کار آمدن احسان خاندوزی در مقام وزیر اقتصاد دولت سیزدهم برای صنعت بیمه پیام روشن و واضحی داشت؛ چنان که همواره در طول سال‌ها تغییر هر دولتی با رویکردهای مختلف، صنعت بیمه کشور را نیز دستخوش تغییرات بسیاری کرده است. می توان به صراحت گفت که در کمتر زمانی روی کار آمدن وزیری چون احسان خاندوزی اهالی صنعت بیمه را این چنین در خلسه تغییرات نگه داشته بود.

ارتقای مکانیزم نظارت مالی بر فعالیت های بیمه مرکزی و خروج این نهاد از بیمه‌گری اتکایی از مواردی است که احسان خاندوزی نه فقط در جلسه رای اعتماد مجلس که در هر بار صحبت از رویکرد صنعت بیمه کشور از آن یاد کرد.

تک‌لرزه‌های حضور احسان خاندوزی در پیکره دولت سیزدهم برای اهالی صنعت بیمه با موضع‌گیری خاص غلامرضا سلیمانی، رییس کل وقت بیمه مرکزی، محسوس شد. او در ابتدای دی‌ماه سال جاری در مراسم رونمایی از سامانه‌های الکترونیک خدمات‌رسانی صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، برنامه بودجه سال 1401 را مورد نقد صریح خود قرار داد و به صراحت اختصاص بودجه 500 میلیارد تومانی از پرداختی‌های مردم برای بیمه شخص ثالث به حساب سازمان صدا و سیما و هلال احمر کشور را به چالش کشید و آن را تحمیل هزینه‌ای اضافی بر دوش مردم خواند.

سلیمانی اعتقاد داشت که بیمه شخص ثالث به جای مصرف در بخش‌های خارج از صنعت بیمه باید به مصرف مجروحان و آسیب‌دیدگان برسد. او این مسئله را نیز در کنار دیگر نقدهایش طی نامه‌ای به احسان خاندوزی منتقل کرد و در نهایت سه هفته بعد از این موضع‌گیری از سمت خود کناره‌گیری کرد.  

بیمه مرکزی مدت دو ماه را بدون داشتن رییس کل گذراند تا این که دست آخر بعد از گمانه‌زنی‌های فراوان مجید بهزادپور به عنوان رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.


استارتاپ‌ها به خط شدند


در آخرین روزهای خردادماه ۱۴۰۰ بیمه مرکزی بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن «از تاریخ اول تیرماه هر گونه همکاری مستقیم و غیرمستقیم شرکت‌های بیمه و شبکه فروش با بازاریابان بیمه‌ای برخط فاقد مجوز از بیمه مرکزی در کلیه رشته‌های بیمه‌ای ممنوع بوده و در صورت عدم رعایت مراتب و مشاهده نام شرکت‌های بیمه در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مربوطه برخوردهای نظارتی لازم وفق مفاد ماده ۲۶ آیین نامه شماره ۷۵ شورای‌عالی در دستور کار بیمه مرکزی قرار می‌گیرد.»

این خبر در میان فعالان بیمه به ویژه استارتاپ‌های بیمه‌ای بازتاب گسترده‌ای داشت. چرا که در این بخشنامه استارتاپ‌های بیمه‌ای با عنوان «بازاریابان برخط» مترادف شده بودند و منتقدان بر این باور بودند که بیمه مرکزی فعالیت استارتاپ‌ها در بخش‌های دیگر را مجاز تلقی نمی‌کند! بحث‌ها بالا گرفت ولی در نهایت فعالیت بازاریابان بیمه‌ای برخط سر و سامان پیدا کرد.


نرخ دیه باز بالا رفت


افزایش نرخ دیه در ابتدای هر سال مسئله تازه‌ای نیست ولیکن در سال ۱۴۰۰ رقمی که برای دیه اعلام شد تا مدتی صنعت بیمه را در بهت نگه داشت. نرخ دیه سال ۱۴۰۰ در ماه عادی ۴۸۰ میلیون تومان و در ماه حرام ۶۴۰ میلیون تومان اعلام شد که نسبت به نرخ دیه سال  ۹۹ چیزی نزدیک به ۵۰ درصد رشد را نشان می‌داد. البته بنا به اعلام بیمه مرکزی افزایش نرخ دیه، افزایش ۳۷ درصدی حق بیمه شخص ثالث خودروها را در پی داشت.

شرکت‌های بیمه از عدم هماهنگی میان قانون‌گذار و قوه قضاییه و نهاد ناظر با بیمه‌گران گفتند اما نکته حائز اهمیت در این میان نگرانی برخی فعالان صنعت بیمه از حذف بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از سبد خرید خانوارها بود چرا که به عقیده آنها اگر به سبب بالا بودن نرخ تورم در کشور و افزایش نرخ بیمه‌نامه شخص ثالث به عنوان تنها بیمه اجباری در سبد خانواده‌ها این یک قلم بیمه نیز تمدید نشود، شاهد تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیاری خواهیم بود. این در حالی است که خبرها حکایت از افزایش نرخ دیه در سال ۱۴۰۱ تا سقف ۶70 میلیون تومان در ماه‌های غیر حرام و مبلغ 900 میلیون تومان در ماه‌های حرام دارد!


ظهور یک نجومی‌بگیر دیگر


عزل ناگهانی غلامرضا تاج گردون مدیر عامل بیمه سرمد از سوی هیئت مدیره این شرکت یک‌باره اهالی صنعت بیمه را غافلگیر کرد. این موضوع بعد از گذشت تنها سه ماه از مدیرعاملی او در بیمه سرمد اتفاق افتاد و حواشی بسیاری با خود به همراه داشت. ماجرای تاج‌گردون برای صنعت بیمه زنگ خطر بزرگی بود چرا که دوباره مسئله حقوق‌های نجومی و پرونده عجیب سال ۱۳۹۵ در یادها زنده شد.

در سال ۱۳۹۵،  فیش حقوقی رئیس کل وقت بیمه مرکزی شروع ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی بود و بعد از آن فیش حقوقی چند مدیر بانکی با ارقام کلان و حتی تا ۲۰۰ میلیون تومان رسانه‌ای و  به برکناری مدیران بیمه‌ای و بانکی منتهی شد.

تاجگردون در مجلس دهم ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را بر عهده داشت و در مجلس یازدهم هم از حوزه انتخابیه گچساران وارد خانه ملت شد اما اعتبارنامه‌اش به دلیل تخلفات مالی مورد تأیید نمایندگان قرار نگرفت و از مجلس یازدهم کنار گذاشته شد.


جسارت بیمه تعاون گران تمام شد


بیمه کردن معده مستر تیستر (حمید سپیدنام) از طرف بیمه تعاون در ماه‌های پایانی سال 1400 کاری کرد که کلیدواژه بیمه تا چند روزی عنوان اول تیتر خبری بسیاری از شبکه‌های خبری و اجتماعی باشد. اقدام بیمه تعاون در اعلام بیمه فودبلاگر معروفی که زندگی حرفه‌ای او با چالش‌ها و نقدهای بسیاری همراه بود، واکنش‌های بسیاری داشت.

موافقان و مخالفان این  حرکت دلایل خاص خود را داشتند. موافقان از حرکت جسورانه و نوآورانه بیمه تعاون می‌گفتند و از آغاز روندی تازه در صنعت بیمه کشور همسو با روندهای روز دنیا. به عقیده این افراد اقدام بیمه تعاون را باید صرف نظر از فردی که برای بیمه انتخاب شده است تحسین کرد چرا که در صنعتی که سال‌هاست پویایی خاصی از آن دیده نمی‌شود چنین اقدامی می‌تواند روشنگر مسیر تازه‌ای از بیمه‌گری در کشور باشد.

مخالفان هم حرف خودشان را داشتند. مهم‌ترین دلیل مخالفت منتقدان انتخاب فودبلاگر حاشیه‌ای برای انجام این حرکت جسورانه بود. به عقیده آنها یونس مظلومی، مدیر عامل بیمه تعاون، می‌توانست چهره مردمی دیگری را برای اعلام اقدامات نوآورانه‌اش انتخاب کند نه فودبلاگری چون مستر تیستر با حاشیه‌های بسیارش. در هرحال با همه نقدها و اعتراض ها باید اذعان داشت که بیمه تعاون در سال 1400 یکی از جنجالی‌ترین سال‌های فعالیتش را پشت سر گذاشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.