راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نیما امیرشکاری، مدیرعامل رایانمهر در شانزدهمین رویداد فیناپ مطرح کرد / اهمیت ارائه سرویس نئوبانک‌ها در هر ثانیه

ابوالفضل رجبی / نیما امیرشکاری، مدیرعامل رایانمهر با عنوان ارائه «مقصد نهایی» به بررسی بازارهای هدف نئوبانک پرداخت و در تبیین تاریخچه بانکداری و صنعت گفت: «بانکداری در ابتدا به شکل باستانی در دو هزار سال قبل از میلاد شکل گرفت که بیشتر به‌عنوان شیوه‌ای از خزانه‌داری شناخته می‌شد و در آن زمان تنها نوع بانکداری در مقیاس با خودش بوده است. خاصیت اصلی این نوع بانکداری بر اساس یک موقعیت فیزیکی در ارائه خدمات مختلف بانکداری و همچنین دریافت خدمات به شکل حضوری بوده است. با ورود به دهه 60 میلادی صنعت نیز در کنار بانکداری جایگاه خود را پیدا کرد و شکل بانکداری وارد دنیای مدرن شد. در اینجا بود که بانکداری سنتی به سمت مدرن‌تر شدن رفت که این مهم را با کمک صنعت توانست تجربه کند. ویژکی اصلی این دوره در صنعت با تولید انبوه صنعت همراه بود. این دوره با رشد الکترومکانیک بانک‌ها و دستگاه‌های کارت‌خوان همزمان بود. با پیگیری این حرکت مشخص می‌شود که کم‌کم خدمات از داخل بانک به بیرون بانک و به سمت مشتری سوق پیدا می‌کنند تا علاوه بر کاهش هزینه‌های جاری، بانک‌ها بتوانند رشد بهتری را تجربه کنند.»


انقلاب اطلاعات باعث ایجاد نوعی جهش در بانکداری به سمت الکتروبانک‌ شد


او در ادامه درباره جهش بانک‌ها در دوره اطلاعات و شکل توسعه آنها در این دوره گفت: «زمانی که اطلاعات وارد صنایع شد و اینترنت همه‌گیر شد، انقلاب اطلاعات باعث ایجاد نوعی جهش در بانکداری به سمت الکتروبانک‌ شد. در دهه 90 این شکل از بانکداری با کاهش خدمات حضوری از سمت بانک و ارائه خدمات بر بستر سیستم‌های شخصی از قبیل تلفن همراه و کامپیوترها رفت و بر همین اساس حضور فیزیکی مشتری در بانک‌ها به شکل ویژه‌ای کاهش یافت.»

امیرشکاری در ادامه به دیجیتال‌بانک‌ها پرداخت و گفت: «این مدل بانکداری با انقلاب صنعتی چهارم در حدود سال 2015 رخ داد که شامل استفاده از بیگ‌دیتا، هوش مصنوعی، بلاکچین و غیره می‌شد. دیجیتال‌بانک همزمان با انقلاب صنعتی چهارم ایجاد شد که شاخصه اصلی آن استفاده از هوش مصنوعی بود. در دیجیتال‌بانک توجه از بیرون بانک و مدرن‌سازی فرایند بانکداری به داخل شعب جلب شد و طی فرایندی داخل بانک نوعی دگرگونی دیجیتال را تجربه کرد و در این مسیر هوش مصنوعی به کمک به بانک‌ها آمد.»


نئوبانک تلفیقی از صنایع درون سرویس‌های بانکی است


او در ادامه در رابطه با مسیر برآمدن نئوبانک در دوره جدید گفت: «مسیر حرکت نئوبانک از سمت صنعت به سمت بانکداری است و در ادامه مسیر بانکداری قرار نمی‌گیرد. نئوبانک تلفیقی از صنایع درون سرویس‌های بانکی است. بر این اساس بانک با نئوبانک مساوی نیست و نئوبانک آمده تا بانک‌ها را به چالش بکشد. در حال حاضر نئوبانک یعنی یک صنعت در کنار خدمات بانکی قرار بگیرد و این صنعت در کنار دیگر خدماتش، خدمات بانکی را نیز به حیطه فعالیتش اضافه کند که این خدمات به‌عنوان ابزاری برای صنعت به حساب می‌آید که یک مجموعه از مشتریان خاص را به وجود می‌آورد. برای مثال روولوت که خاصیت اصلی‌اش بیشتر برآمدن از صرافی است، با ارائه یک کارت بانکی این امکان را به مشتری داده که در هر کشوری و با هر واحد پولی که بخواهد بتواند تراکنش داشته باشد، چراکه همان زمان چند کیف پول را پوشش می‌دهد و بنا بر نیاز مشتری به او خدمت ارائه می‌دهد. ترکیب مشتریان صرافی با مشتریان پرداخت، نئوبانکی به اسم روولوت را شکل داده است.»


در نئوبانک ارائه سرویس در ثانیه است که اهمیت می‌یابد


امیرشکاری همچنین درباره تک‌وین‌ و تفاوتش با فین‌تک گفت: «فین‌تک بیشتر ناظر بر استفاده از ابزارهای مالی در صنعت مالی است، ولی تک‌وین غول‌های فناوری هستند که می‌خواهند بخشی از خدمات مالی یا بانکی را در درون خودشان ایجاد کنند، از جمله گوگل‌پی، سامسونگ‌پی، اپل‌پی و اندرویدپی که از سمت فناوری وارد صنعت مالی شده‌اند.»

او در انتها به برخی ویژگی‌های نئوبانک اشاره کرد و گفت: «در نئوبانک ارائه سرویس در ثانیه است که اهمیت می‌یابد. از طرفی یوآی (UI) و یو‌ایکس (UX) مهم‌ترین ویژگی است که یک نئوبانک باید با خودش به همراه بیاورد. در این رویکرد همچنین تعداد کلیک در رسیدن به یک خدمت و انجام آن دارای اهمیت است و اصطلاحی تحت عنوان کلیک‌شماری چنین قابلیتی را می‌سنجد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.