راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نیما شمساپور، مدیرعامل یوآیدی در شانزدهمین رویداد فیناپ مطرح کرد / نوآوری می‌تواند پایه اصلی تشکیل نئوبانک در ایران باشد

ابوالفضل رجبی / نیما شمساپور، مدیرعامل یوآیدی ارائه خود تحت عنوان «روندها و آینده نئوبانک‌ در ایران» را با تعریف یک خاطره از نوآوری شروع کرد و گفت: «حدود سه سال پیش، وقتی ما تلاش می‌کردیم تا در رابطه با احراز هویت غیرحضوری محصولی را تعریف کنیم، کسی ما را به رسمیت نمی‌‍‌شناخت و تلاش‌مان برای ارتباط با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف به جایی نرسید. مثلاً وقتی به بورس مراجعه کردیم، گفتند احزار هویت غیرحضوری از نظر آیین‌نامه‌ای پذیرفته‌شده نیست و باید آیین‌نامه‌ها تغییر کند و این روند تغییر دو سال زمان لازم داشت. اما هم‌اکنون در بورس در حدود 10 میلیون نفر به شکل غیرحضوری احزار هویت‌شان انجام شده و یوآیدی نیز سهم خوبی از این بازار داشته است.»

او در ادامه افزود: «در سال 1984 کینگ دان روشی را معرفی کرد که بر اساس آن چگونه یک ایده می‌تواند در فضای سیاست‌گذاری یک کشور به یک ایده نوآورانه تبدیل شود. او معتقد است که بایستی سه جریان خط‌مشی، سیاست و اصل مشکل به هم برسند و اگر این اتفاق بیفتد، می‌تواند باعث باز شدن پنجره فرصت سیاست‌گذاری شود و درست در این لحظه است که ایده اولیه می‌تواند عملیاتی شود. تجربه من در یوآیدی برای احزار هویت غیرحضوری به‌نوعی از رسیدن این سه جریان به هم عملیاتی شد و این مسئله می‌تواند مقدمه نئوبانک نیز باشد. ما از سه سال پیش در حال ایجاد یک خط‌مشی یا راه‌حل بودیم و می‌خواستیم این فناوری را در ایران امکان‌پذیر کنیم، ولی این مسئله به رسمیت شناخته نمی‌شد. اما با همه‌گیری کرونا مشکل ابعاد بزرگ‌تری نسبت به قبل پیدا کرد و روند صعودی بورس در کنار راه‌حل ما باعث شد تا پنجره‌ای به روی ما باز شود و بازیگران سیاسی نیز احزار هویت غیرحضوری را به رسمیت بشناسند. جریان راه‌حل می‌بایست به گوش کسانی که باید برسد تا جریان مشکل نیز روشن‌تر شود. این جریان در توجه سیاست‌گذار می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود.»


اکنون زمان یک نوآوری بزرگ‌تر در اکوسیستم ایران است


شمساپور در رابطه با نیاز اکنون اکوسیستم نوآوری ایران گفت: «نوآوری می‌تواند پایه اصلی تشکیل نئوبانک در ایران باشد و اکنون زمان یک نوآوری بزرگ‌تر در این اکوسیستم است. گفته می‌شود در یکی از بانک‌های سنتی کشور 67 هزار میلیارد زیان انباشته وجود دارد. این فرایند باید بهبود پیدا کند و سیکل معیوب بانکداری در ایران به اصلاح جدی نیاز دارد. بانک‌ها اکنون با دو مشکل جدی زیان انباشته و نارضایتی مردم از خدمات روبه‌رو هستند. بانک‌ها برای جبران زیان انباشته از بانک مرکزی استقراض می‌کنند که این مسئله سبب افزایش پایه پولی و در نهایت افزایش تورم می‌شود. در حال حاضر بانک‌ها به سمت خدمات و امور دیگری چون سرمایه‌گذاری در بازارهای ملک، دلار و غیره رفته‌اند و به همین خاطر است که وابستگی آنها به مشتری بسیار پایین آمده است. برای حذف این سیکل معیوب باید در روند هر بخش اثر مثبت ایجاد کرد و نئوبانک نیز می‌تواند چنین تأثیر مثبتی بر این فرایند معیوب داشته باشد.»

او در خاتمه گفت: «نئوبانک می‌تواند روی موضوعات با ابعاد مختلفی تأثیرگذار باشد. نئوبانک برای یک بانک بزرگ دولتی می‌تواند باعث کاهش تعداد کارمندان و شعب شود و همچنین عدم رضایتمندی مردم از خدمات را به رضایتمندی آنها تغییر دهد و از راه‌حل‌های جایگزین بانک‌ها برای جبران زیان انباشته جلوگیری کند. در اینجا مشکل اساسی بانکداری سنتی است، ولی این مسئله هنوز به بحران تبدیل نشده و باید از راه‌های مختلف این مشکل را به سیاست‌گذار اطلاع دهیم تا این روند تغییر کند. در نهایت، جریان راه‌حل نیز در همین جلسات مشخص می‌شود و شاید فیناپ بتواند شروع خوبی برای ایجاد جریان راه‌حل برای این مشکل باشد، ولی باید بعد از این نیز ادامه پیدا کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.