راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ورود اتحادیه فناواران رایانه تهران به مجوزدهی تعمیرات ماینینگ / آیا دریافت مجوز تعمیرات دستگاه ماینینگ پیچیده‌تر می‌شود؟

افشین آشوری، عضو کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور: «سازمان نصر نمی‌خواهد وارد دعوای مجوزدهی به تعمیرکاران و ارائه‌دهندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز شود. اگر اتحادیه می‌خواهد در کنار سازمان نصر مجوز برای تعمیر و ارائه خدمات دستگاه‌های رمزارز صادر کند، مشکلی وجود ندارد. همان‌طور که سازمان نظام صنفی و هم اتحادیه صنف فناوران رایانه برای تعمیرکاران کامپیوتری و فروشگاه‌های حوزه سخت‌افزار رایانه‌ای مجوز صادر می‌کنند.»

زهرا داستانی / درحالی‌که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با همکاری صنف تعمیرکاران، دستورالعملی به‌منظور تعیین و تکلیف چگونگی ورود به حوزه تعمیر و ارائه خدمات دستگاه‌های استخراج رمزارز تدوین و تصویب کرده است، اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در اطلاعیه‌ای از آغاز رایزنی‌ها برای ورود به صحنه مجوز دهی به این رسته شغلی خبر داده‌اند.

از اردیبهشت 1400 تعمیر و ارائه خدمات دستگاه‌های مجاز استخراج رمزارز تنها از طریق مجوزی که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور صادر می‌کند، امکان‌پذیر شده است. این مجوز تااندازه‌ای از دغدغه‌های امنیتی حوزه رمزارز در ایران کاسته و سبب شده تا کمتر خبری از برخوردهای گسترده انتظامی با دارندگان و تعمیرکاران تجهیزات ماینر در رسانه‌ها منتشر شود.

اگرچه به گفته افشین آشوری، عضو کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از زمان تدوین و اجرای این آیین‌نامه به تعداد کمی از درخواست‌ها برای دریافت مجوز پاسخ‌داده‌شده اما این آیین‌نامه توانسته سازوکار ورود به این حوزه را برای بسیاری از فعالان این عرصه روشن کند. اینکه باید برای دریافت مجوز به کدام سازمان مراجعه کنند، چه مراحلی را طی کنند و چه شرایطی داشته باشند.

بااین‌حال اتحادیه فناواران رایانه تهران در اطلاعیه‌ای از آغاز رایزنی‌ها با اتاق اصناف تهران و سازمان‌های نظارتی در روزهای آینده در خصوص اضافه شدن رسته «تعمیر و ارائه خدمات دستگاه‌های استخراج رمز ارز» به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این اتحادیه خبر داده است. اگرچه این رایزنی‌ها هنوز در مراحل مقدماتی است و رسیدن به نتیجه نیازمند زمان، اما سؤال این است که در صورت افزوده شدن رسته شغلی تعمیر و ارائه خدمات دستگاه‌های ماینر به زیرمجموعه اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، چه بر سر صاحبان این مشاغل خواهد آمد؟ آیا آیین‌نامه سازمان نصر تنها برای حل مشکلات و ابهامات صنعت تازه‌وارد ماینینگ کافی نبود؟  


تدوین آیین‌نامه سازمان نصر بر اساس نظر پلیس فتا و امنیت اقتصادی


افشین آشوری، عضو کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به راه پرداخت می‌گوید: «آیین‌نامه‌ای که نظام صنفی رایانه‌ای کشور برای مجوزدهی به تعمیرکاران و ارائه‌دهندگان خدمات دستگاه‌های ماینر تدوین کرده، توانسته بسیاری از مشکلات را حل کند. هرچند مصوبات و مجوزهایی که سازمان نصر کشور در حوزه آی‌تی تصویب و صادر کرده، هیچ منافاتی با مصوبات و مجوزهای اتحادیه صنف فناوران رایانه ندارد.»

او می‌گوید: «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور یکی از سازمان‌های علمی و فنی در حوزه بلاکچین و استخراج رمزارز است و کار سامان دادن به موضوع صدور مجوز برای تعمیر و ارائه خدمات دستگاه‌های رمزارز از سال پیش در نظام صنفی آغازشده است. با توجه به رسالت کاری سازمان نصر کل کشور، مصوباتی برای سازمان‌دهی فعالان حوزه آی‌تی در شورای مرکزی به تصویب رسیده و هم‌اکنون بر این اساس مجوز برای فعالان این عرصه صادر می‌شود.»  

عضو کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به تشکیل چند کارگروه تخصصی در حوزه رمزارز ازجمله کارگروه ماینینگ، تبادل و تعمیرکاران در این سازمان می‌گوید: «سازمان نصر حتی برای مشاوران و تحلیلگران حوزه رمزارز و بلاکچین مجوز صادر می‌کند. سازمان نظام صنفی فناوران رایانه‌ای این سازوکار و آیین‌نامه را با کسب نظر از پلیس فتا و پلیس امنیت اقتصادی تهیه‌کرده و اجرایی می‌کند. این آیین‌نامه بسیاری از دغدغه‌های امنیتی مربوط به حوزه رمز ارزها را برطرف کرده است.»

به گفته آشوری، تهیه آیین‌نامه برای تعمیرکاران دستگاه‌های رمزارز بر اساس سند بالادستی که از سوی دبیر شورای فضای مجازی به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای محول شده، بر عهده این سازمان قرار گرفته است. عضو کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به شرایط در نظر گرفته‌شده از سوی سازمان نصر برای صدور مجوز به تعمیرکاران دستگاه‌های ماینر می‌گوید: «بر اساس آیین‌نامه نظام صنفی رایانه‌ای، تعمیرکاران مجاز تنها اجازه دارند دستگاه‌های مجازِ سازمان و افراد دارای مجوز را تعمیر کنند. همچنین ارائه خدمات دستگاه‌های استخراج رمزارز شامل پشتیبانی نرم‌افزاری، امنیتی، شبکه‌ای و سرور از مزارع بیت‌کوین است و فروش ماینر و ماشین‌آلات صنعت رمزارز را دربر نمی‌گیرد.»


سازمان نصر وارد دعوای مجوز دهی نمی‌شود


هرچند که مدت زیادی نیست که پای صنعت رمزارز به ایران بازشده، اما کسب‌وکارهای وابسته به آن به‌سرعت رو به افزایش است. باوجود این استقبال بی‌نظیر از کسب‌وکارهای وابسته به رمزارز در ایران اما موانع نیز بسیار است. حواشی پیرامون استخراج رمزارز در ایران از قطعی برق خانه‌ها گرفته تا بحث‌های امنیتی سبب شده حساسیت‌ها نسبت به این کسب‌وکار بالا رود و کار به صدور مجوز و تدوین آیین‌نامه برای کسب‌وکارهای وابسته به آن بکشد.

تعمیر دستگاه‌های ماینر و ارائه‌دهندگان خدمات دستگاه‌های استخراج رمزارز ازجمله کسب‌وکارهای وابسته به این صنعت است که برای ورود به آن باید مجوز رسمی از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور دریافت کرد. سازمانی که تا پیش‌ازاین تنها مرجع رسمی برای دریافت مجوز تعمیر و ارائه خدمات دستگاه‌های ماینر بود اما حالا با ورود اتحادیه صنف رایانه تهران به عرصه مجوزدهی، فرآیند دریافت مجوز برای متقاضیان این رسته شغلی سخت‌تر می‌شود. این سختی دریافت مجوز اگرچه از سوی سازمان نصر مورد نکوهش است اما نظام صنفی می‌گوید علاقه‌ای به دعوا با اتحادیه بر سر این موضوع ندارد.

آشوری می‌گوید: «سازمان نصر نمی‌خواهد وارد دعوای مجوزدهی به تعمیرکاران و ارائه‌دهندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز شود. اگر اتحادیه می‌خواهد در کنار سازمان نصر مجوز برای تعمیر و ارائه خدمات دستگاه‌های رمزارز صادر کند، مشکلی وجود ندارد. همان‌طور که سازمان نظام صنفی و هم اتحادیه صنف فناوران رایانه برای تعمیرکاران کامپیوتری و فروشگاه‌های حوزه سخت‌افزار رایانه‌ای مجوز صادر می‌کنند. شاید دیدگاه لزوم ورود به عرصه مجوز دهی به تعمیرکاران دستگاه‌های ماینر از سوی اتحادیه با این انگیزه شکل‌گرفته که تعمیرکاران کامپیوتر، کار تعمیر دستگاه‌های رمز ارز را نیز انجام می‌دهند.»

او ادامه می‌دهد: «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای قصد تقابل با هیچ سازمان، نهاد یا ارگانی را ندارد و مجوز تعمیر و ارائه خدمات دستگاه‌های استخراج رمزارز در تهران و چند استان دیگر طبق مصوبه و آیین‌نامه شورای مرکزی صادر می‌شود.»

به گفته آشوری، نظام صنفی رایانه‌ای کشور تاکنون نزدیک به 35 درخواست برای تعمیر و ارائه خدمات دستگاه‌های ماینر دریافت کرده اما به دلیل بررسی آن‌ها در گروه‌های تخصصی تاکنون حدود 5 مجوز اولیه صادرشده است.


سردرگمی کسب‌وکارهای وابسته به رمزارز در پیچ‌وخم دریافت مجوز


اما روند کند مجوزدهی و تعدد جواز به کسب‌وکارهای وابسته به صنعت رمزارز تبعات بسیاری برای این کسب‌وکارها و البته اقتصاد کشور دارد. عضو کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور می‌گوید: «تعدد مجوزها و مسیر صدور جواز، کسب‌وکارها را سردرگم می‌کند. این روند تنها خاص کسب‌وکارهای زیرمجموعه نظام صنفی و اتحادیه نیست بلکه برخی از تولیدکنندگان مجبور به دریافت مجوز از وزارت صمت و شورای عالی انفورماتیک هستند.»

او معتقد است که اگرچه ورود اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به عرصه صدور مجوز به تعمیرکاران و ارائه‌دهندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز، فرآیند دریافت مجوز را با دشوار و پیچیدگی مواجه می‌کند اما می‌گوید: «باید در نظر گرفت که زمان زیادی از ورود این فناوری نوظهور به ایران نمی‌گذرد. بنابراین فرآیند مجوز دهی به کسب‌وکارهای حوزه رمزارز در ایران نیازمند سامان‌دهی و صرف زمان است.»

او معتقد است که مجوزها برای ساماندهی کسب‌وکارها است، نه برای جلوگیری از آن‌ها. بنابراین سازمان‌های متولی به این منظور برای کسب‌وکارها به‌خصوص کسب‌وکارهای حوزه رمزارز مجوز صادر می‌کنند که حقوق مشتریان پایمال نشود. آشوری می‌گوید: «دستگاه‌های رمزارز بسیار گران‌قیمت هستند و نمی‌توان تعمیرات آن را به هرکسی سپرد. صدور مجوز این اطمینان را حاصل می‌کند که دستگاه به تعمیرکار ماهر سپرده می‌شود و در صورت پیش‌آمد مشکل، مشتری با مراجعه به‌نظام صنفی رایانه‌ای به آن رسیدگی می‌کند. ساماندهی کسب‌وکارها به‌منظور رعایت حقوق مشتری و صاحب کسب‌وکار است و دغدغه‌های نظارتی را نیز حل می‌کند.»


قانون از کسب‌وکارها در برابر مشکلات صدور مجوز حمایت می‌کند


شاید اضافه شدن اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به لیست سازمان‌های صادرکننده مجوز تعمیر و ارائه خدمات دستگاه‌های استخراج رمزارز بسیاری از فعالان این عرصه را نگران کرده باشد. نگرانی از اینکه کسب‌وکار آن‌ها در جریان فرآیند دریافت مجوز از هر دو سازمان سبب تعطیل شدن کار آن‌ها شود. اما آشوری، عضو کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور این نگرانی را رد می‌کند و می‌گوید: «حتی اگر اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران ادامه فعالیت تعمیرکاران و ارائه‌دهندگان خدمات دستگاه‌های استخراج رمز ارز را منوط به دریافت مجوز از این اتحادیه کند، کسب‌وکارها بر اساس قانون همچنان اجازه فعالیت دارند.»

او ادامه می‌دهد: «طبق مصوبه ریاست جمهوری در اسفند 1399 هیچ ارگان یا سازمانی حق پلمپ کسب‌وکارهای عمومی مجاز را ندارد و باید فرصت چندماهه‌ای برای دریافت مجوزهای مربوطه به کسب‌وکارها داده شود.»

گرچه هنوز رسته شغلی تعمیر و ارائه خدمات دستگاه‌های استخراج رمزارز به اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران نپیوسته و سرنوشت آن تا اطلاعیه بعدی این اتحادیه نامعلوم است، اما عضو کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور امیدوار است که دولت و مجلس آینده درباره مجوزهای مربوط به حوزه رمز ارز به نتیجه برسند و مشکلات و موانع از سر راه این صنعت و کسب‌وکارهای وابسته به آن برطرف شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.