راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دلیل فیلترینگ پلی پاد از زبان مدیر پروژه این محصول: یک سیاست مدون برای بازی‌های ابری در کشور وجود ندارد

پلی‌ پاد یک پلتفرم و سرویس ارائه بازی رایانه‌ای است که پس از یک سال و نیم فعالیت در ۳۱ خردادماه فیلتر شد و هنوز نیز رفع فیلتر نشده است.

پروژه پلی‌ پاد در دی‌ماه ۱۳۹۷ به‌عنوان یک بازی ابری توسط شرکت فناپ با حمایت بانک پاسارگاد بر بستر پلتفرم پاد متولد شد. در واقع این پروژه، یک سال پیش از تولد نمونه‌های مشابه خارجی خود نظیر گوگل استادیا یا مایکروسافت ایکس کلاد پا به عرصه نسل آینده کنسول‌های بازی گذاشته و در صنعت بازی خاورمیانه مطرح و راه اندازی شد.

پلی ‌پاد یک پلتفرم و سرویس ارائه بازی رایانه‌ای است که این فرصت را برای گیمر ایرانی فراهم می‌کند تا بدون نیاز به کنسول یا سیستم قدرتمند بازی و تنها با استفاده از اینترنت، روی هر دستگاه هوشمندی بازی کند.

حالا بیش از یک هفته است که وب سایت پلی پاد فیلتر و روی برخی اپراتورها مسدود شده است. مجموعه پلی پاد پس از بررسی‌ها متوجه شده که عدم وجود یک سیاستگذاری مشخص در شورای عالی فضای مجازی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و اختلاف دیدگاه این دو نهاد دلیل اصلی فیلترینگ پلی پاد بوده است.


فیلترینگ ناگهانی، ضربه بزرگی به کسب‌وکارها می‌زند


پویا ایماندار، مدیر پروژه پلی پاد در این باره توضیح داد: «متاسفانه ۳۱ خردادماه ۱۳۹۹ بدون صدور اخطار یا هشدار قبلی، وب‌سایت پلی پاد فیلتر و روی برخی اپراتورها مسدود شد. این اتفاق در حالی رخ داده که ما در حال برگزاری لیگ‌های تابستانی خود بودیم و از طرفی در ماه گذشته به‌عنوان یکی از همراهان کارگروه فایو جی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انتخاب شده بودیم.»

او تاکید کرد که وقتی یک کسب‌وکار، خصوصاً به‌صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی، فیلتر می‌شود، قطعاً به مشکلات، هزینه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکار نوسرویس در سطح کلاس جهانی آن هم در شرایط اقتصادی امروز کمتر توجه شده و به عقیده من این تفاوت نگرش ضربه بزرگ و گاه جبران‌ناپذیری به فناوری اطلاعات و ارتباطات وارد خواهد کرد.

ایماندار در رابطه با اینکه اقدامی برای رفع فیلترینگ پلی پاد انجام شده یا نه، توضیح داد: «به محض اطلاع از مسدود شدن پلی پاد، موضوع را از طریق شورای عالی فضای مجازی پیگیری کردیم و متوجه شدیم آنها هم در جریان این موضوع نبوده و این مساله با دستور دادستانی قضائی فضای مجازی و پیرو درخواست شاکی خصوصی انجام شده است. پس از بررسی‌های بیشتر جلسه‌ای با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار کردیم و متوجه شدیم عدم وجود یک سیاستگذاری مشخص در شورای عالی فضای مجازی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای درخصوص سرویس پلی پاد دلیل اصلی این تفاوت دیدگاه است.»

مدیر پروژه پلی پاد اشاره کرد: «این محصول یک پلتفرم ارائه‌دهنده تکنولوژی کلاد گیمینگ (بازی ابری) است که مشابه داخلی و حتی خارجی آن در سطح خاورمیانه وجود ندارد و رقبای اصلی این محصول شرکت‌های گوگل، انویدیا، سونی و مایکروسافت و معدود شرکت‌های خارجی هستند. به همین دلیل نگاه اول ما حضور پر قدرت در خاورمیانه است و در عین حال همچنان در حال توسعه فنی بخش‌های مختلف این کنسول بازی ابری هستیم.»

با در نظر گرفتن تحریم‌ها، ما در واقع برنامه خاصی برای فروش بازی خارجی نداریم، مگر آنکه حق انتشار بازی را از توسعه‌دهنده خارجی آن دریافت کرده باشیم که بالطبع در شرایط تحریم این مساله امکان‌پذیر نیست.
بنابراین در پروژه پلی پاد برنامه و چشم‌انداز کسب‌وکار خود را بر مبنای فروش بازی خارجی قرار نداده‌ایم. محل درآمد پلی پاد با توجه به نوع دسترسی به سرویس‌های ارائه شده، در بستر اینترنت و پهنای باند بوده و در واقع نمی‌توان این روش کسب‌وکار را با قوانین فروش فیزیکی یا دیجیتالی بازی مقایسه کرد.

پویا ایماندار مدیر پروژه پلی پاد

ایماندار بیان کرد: «برخی بازی‌ها نظیر فیفا توزیع کننده انحصاری داخلی دارند، در صورتی که عملاً این بازی در ایران به‌صورت کرک شده در دسترس کاربران قرار دارد و ما هم در پلی پاد بنای فروش دیجیتالی یا فیزیکی بازی کرک شده خارجی را در این شرایط تحریم نداشتیم و نخواهیم داشت و پلی پاد یک پلتفرم برای ارائه بازی و برگزاری لیگ است که از ابتدا جزئیات برنامه کسب‌وکار، در بخش مستندات کسب‌وکاری ما روی وب سایت ارائه شده است.»

طبق صحبت‌های مدیر پروژه پلی پاد تمامی بازی‌های این محصول منطبق با وب‌سایت نظام رده‌بندی سنی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای (اسرا) قرار گرفته، اما ظاهراً این مساله مجوز کافی برای ادامه فعالیت پلی پاد نبوده و فیلترینگ به سبب تفاوت دیدگاه و عدم وجود یک سیاست مدون برای حوزه کلاد گیمینگ (بازی‌های ابری) صورت گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.