راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بهمنی در دومین همایش چه گفت: همایش بانکداری الکترونیک در تقویم سالانه برگزاری همایش‌ها قرار گرفت

برگزاری اولین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که در اواخر سال گذشته صورت گرفت اتفاق مبارکی بود که با استقبال شایان توجهی از سوی شرکت کنندگان مختلف روبه رو شد و همکاران ما را برآن داشت که به پاس این استقبال، همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت را در تقویم سالانه برگزاری همایش‌ها بگنجانند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، محمود بهمنی با ‌بیان این‌ که بانکداری الکترونیک از مباحث نسبتا جدیدی است که در مدت زمان کمی توانسته جایگاه مهمی برای خود پیدا کند به گونه‌ای که تصور سیستم بانکداری امروزی، بدون بانکداری الکترونیکی بسیار مشکل و تقریبا غیرممکن است، وی افزود: بنا به نظر بسیاری از منابع معتبر پدیده تجارت الکترونیکی امری جدانشدنی از بحث بانکداری الکترونیکی است و حتی برخی از نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول بانکداری الکترونیک را با عنوان یکی از زیرشاخه‌های تجارت الکترونیک طبقه بندی و معرفی نموده‌اند.

Bahmani-w2p-911026

رییس کل بانک مرکزی ضمن مروری بر تاریخچه شکل گیری بانکداری الکترونیک در ایران سابقه این بانکداری الکترونیک را به سال ۱۳۵۰ عنوان نمود که بانک تهران با دراختیار گرفتن ۷ تا ۱۰ دستگاه خود‌پرداز در شعبه‌های خود نخستین تجربه پرداخت اتوماتیک پول را تنها در‌‌ همان شعبه نصب شده برعهده داشت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر بانک‌های ایران به طور مستقیم طرح‌های بانکداری الکترونیکی خود را پیش می‌برند و امروز شاخص کارت به ازاء هر نفر در کشور ۸/۲ کارت است یعنی هر ایرانی به طور متوسط سه کارت دارد که تقریبا معادل تعداد کارتهای فعال اشخاص در کشورهای پیشرفته است.

بهمنی با اشاره به این موضوع که درحال حاضر با نصب بیش از ۵/۲ میلیون پایانه فروش در سراسر کشور، به ازای هر یک میلیون ایرانی ۳۴ هزار پایانه نصب شده است، اضافه نمود: بیش از ۵/۲ برابر مبلغ تولید ناخالص ملی کشور در سال گذشته از سامانه‌های انتقال الکترونیکی بین بانکی ساتنا و پایا عبور کرده و در هر ماه تنها نزدیک به ۵۰۰ میلیون تراکنش کارتی در کشور انجام می‌شود.

وی پایانه‌های فروش در ۸ سال پیش را ۱۸ هزاردستگاه عنوان کرد و با بیان این مطلب که چک و اسکناس در آن زمان ابزار اصیل پرداخت بودند اما اکنون ساتنا و پایا سامانه‌هایی هستند که چک رمزدار را به ابزار حاشیه‌ای بدل کرده‌اند، تاکید نمود: همه این تحولات در زمان بسیار کوتاهی اتفاق افتاده است اما باید توجه داشت در کنار این تحولات ریسک‌های بانکداری الکترونیکی نیز بوجود آمده اند که بایستی با آن‌ها مقابله نماییم، ازجمله ریسک امنیتی که ناشی از هکر‌ها و ویروس‌ها است که می‌بایست این ریسک از طریق نظارت مستمر به‌خصوص در مواقع بحرانی برآن غلبه نمود همچنین ریسک پولشویی که با تقویت سیستم حسابرسی داخلی و زیرساختهای بازرسی و کنترل داده‌های الکترونیک بانک توسط حسابرسان و بازرسان داخلی می‌توان با آن مقابله نمود.

رییس شورای پول و اعتبار از جمله اهداف اصلی این همایش را معرفی دستاوردهای مهم صنعت بانکداری به مردم از طریق رسانه ‌ها و آموزشهای تخصصی بیان و تصریح نمود: با توجه به پیشرفت و کاربرد بانکداری الکترونیکی، بانک مرکزی در سال گذشته دو طرح اساسی و زیرساختی را به مرحله اجرا درآورد و یک طرح را به مرحله عملیاتی نزدیک نمود.

وی با اشاره به این مطلب که در خرداد ماه سال جاری سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی (سپام) عملیاتی شد اضافه نمود: سپام زبان مالی واحدی را برای نظام بانکی کشور ایجاد کرده و اتفاقا این زبان در سطح جهان هم، همه فهم است.

بهمنی در مورد شاپرک گفت: اجرای این طرح مهم بیش از ۲میلیون پایانه و ۲۰۵ میلیون کارت در سراسر کشور از ۱۷ شبکه پراکنده به یک شبکه واحد منتقل کرد که می‌توان این طرح را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرحهای فناوری اطلاعات کشور به شمار آورد.

وی با بیان اینکه تراکنش‌های مشکوک و با ارقام بالایی که برای فعالیت‌های سوداگرانه از آن‌ها استفاده می‌شد از بدو ورود شاپرک محو شدند و ارقام مبادله شده در عین ثابت ماندن تعداد تراکنش‌ها کاهش قابل توجهی یافته است، افزود: خلق پول گسترده‌ای که به واسطه تسویه آنی در بانک‌ها صورت می‌گرفت و مبلغ آن تا ۷۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شد با انتظام زمانهای تسویه مدیریت شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.