پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند تا تو موبایلی پرداخت کنی
«ويزا»، بزرگ ترين موسسه مالي اعتباري دنيا و «وودافن»، اپراتور چندمليتي شبکه موبايل با اعلام يک شراکت بين المللي قصد دارند خدماتي را براي پرداخت هاي کالا و خدمات از راه موبايل ارائه کنند. ۵۷.۸ درصد از کاربران مدلهاي مختلف «آي فن» اپل استفاده از خدمات m-payment را بسيار مناسب يا کاملا مناسب دانستند درحالي که تنها ۲۵.۹ درصد از کاربران ساير تلفنهاي همراه نظر مشابهي داشتند.
تلفنهاي همراه به دليل عرضه راه حلها و سرويسهاي جديد در سال۲۰۱۲ گامي بلند را به سوي تبديل شدن هر چه بيشتر به يک کيف پول ديجيتال برداشتهاند. چراکه با توجه به آمارهاي موجود امروزه بيش از پنج ميليارد نفر در سراسر دنيا از تلفن همراه استفاده ميکنند و اين بدان معني است که هر يک از اين پنج ميليارد کاربر شبکههاي موبايل ميتوانند به طور بالقوه دارنده يک حساب ويژه براي استفاده از کيف پول موبايل باشند و از خدمات اين سرويس هم در زندگي روزمره شخصي و هم در فعاليتهاي حرفهاي خود بهره ببرند.
ارتباطات حوزه نزديک (NFC) فن آورياي است که اتصالات بي سيم (RF) دو طرفه شعاع کوتاه را تا حداکثر ۱۰ سانتي متر (از نظر تئوري) برقرار ميکند. اين استاندارد را شرکتهاي فيليپس، سوني و نوکيا توسعه دادند.
فن آوري NFC ترکيبي از سامانه بازشناسي با امواج راديويي (RFID) و ديگر فن آوريهاي اتصال است که برخلاف دستگاههاي ساده تر RFID، امکان برقراري يک ارتباط دو طرفه را فراهم ميکند. زماني که دو دستگاه NFC (آغازگر و هدف) در شعاع حداکثر چهارسانتي متر از هم قرار گيرند يک شبکه «نظير به نظير» (P۲P) ميان اين دستگاهها برقرار ميشود و به اين ترتيب هر دو دستگاه ميتوانند اطلاعات را دريافت و ارسال کنند. فن آوري NFC در بسامد ۱۳.۵۶ مگاهرتز عمل ميکند و ميتواند دادهها را با سرعت حداکثر ۴۲۴ کيلوبيت بر ثانيه انتقال دهد.
NFC قادر است به صورت مستقيم از طريق يک تراشه يکپارچه يا از طريق يک کارت ويژه خارجي که با پورتهاي کارتهاي «اس دي» يا «ميکرو اس دي» سازگاري دارد استفاده شود.
ائتلاف کارت هوشمند در ايجاد شوراي موبايل و NFC
انتظار ميرود که با ۱۰۰ ميليون دستگاه تلفن همراه هوشمند مجهز به سيستم ارتباطات حوزه نزديک (NFC) در سراسر جهان، اين فن آوري بتواند بازار خدمات موبايل را در سال ۲۰۱۲ با تحول قابل توجهي روبه رو کند. در اين راستا، در هفته دوم ماه مي، «ائتلاف جهاني کارت هوشمند» از تشکيل «شوراي موبايل و NFC» خبر داد. هدف از ايجاد اين شورا، افزايش سطح آگاهي و شتاب بخشيدن به استفاده از برنامههاي جانبي متعددي است که استفاده از آنها از طريق فن آوري NFC امکانپذير ميشود.
اين شورا که بيش از ۶۰ سازمان را جذب کرده است قصد دارد بازار صعودي جديدي را راه اندازي کند که از طريق نرم افزارهاي موبايل و NFC خدماتي چون پرداختها، بازاريابي، عرضه/ ترفيع/ کوپن، اشتراک گذاري P۲P و کنترل دسترسي به شبکه را به کاربران ارائه ميدهد.
همکاري جهاني وودافن و ويزا براي کيف پول موبايل
«ويزا»، بزرگ ترين موسسه مالي اعتباري دنيا و «وودافن»، اپراتور چندمليتي شبکههاي موبايل با اعلام يک شراکت بين المللي قصد دارند خدماتي را براي پرداختهاي کالا و خدمات از راه موبايل ارائه کنند. هدف اين دو غول مالي و فن آوري دنيا از اين شراکت، تبديل ارتباطات موبايل به يک کيف پول مجازي است که بدون فرسايش بتواند پرداختهاي موبايل را انجام دهد.
برپايه اين توافق قرار است ۳۹۸ ميليون کاربر وودافن و ويزا در پنج قاره و در بيش از ۳۰کشور از خدمات کيف پول موبايل بهره مند شوند.
همکاري ميان اين دو گروه بزرگ ميتواند بر يک نکته مهم اما بديهي تاکيد کند: درحالي که وودافن براي توسعه اين سرويس ميتواند روي تعداد بالاي کاربران خود در سراسر دنيا حساب کند، ويزا قادر است فن آوريها، امنيت و تجهيزات لازم براي تبديل اسکناس به بيتهاي اطلاعاتي را تضمين کند.
اين شراکت که يکي از بزرگ ترين موارد اين بخش در سطح جهاني است پرداخت موبايل برپايه سکوهاي «وودافن» و با استفاده از «کارتهاي پيش پرداخت شده» (prepaid cards) ويزا را براي کاربران ميسر ميکند.
فاز اول اين سکو تا پايان سال۲۰۱۲ در کشورهاي آلمان، هلند، اسپانيا، ترکيه و انگليس کار خود را آغاز ميکند و سپس به ساير کشورهايي که از خدمات وودافن و ويزا بهره مند هستند راه مييابد.
اجلاس جهاني NFC و پرداخت موبايل
اجلاس جهاني NFC (ارتباطات حوزه نزديک) و پرداختهاي موبايل در روزهاي ۱۹ و ۲۰ آوريل ۲۰۱۲ در هنگ کنگ برگزار شد که هدف از برگزاري اين اجلاس جهاني، ايجاد يک پل ارتباطي محکم تر ميان اپراتوارهاي شبکههاي موبايل، بانکها، ارائه دهندگان انتقال پول، شبکههاي انتقال وجه از راه موبايل، ارائه دهندگان سرويسهاي کيف پول موبايل (mWallets)، خرده فروشان، ارائه دهندگان سرويسهاي حمل ونقل عمومي، سازندگان تلفنهاي همراه و ارائه دهندگان فن آوريها و تجهيزات زيرساخت بود.
در اجلاس جهاني NFC و پرداختهاي موبايل ۲۰۱۲، کارشناسان اين حوزه به تجزيه و تحليل رفتارهاي مشتريان پرداختند تا به اين وسيله راهي براي توسعه سياست گذاريها راهبردي جهت ارائه بهتر خدمات پرداختهاي موبايل بيابند. در اين گردهمايي بين المللي از جمله نکات زير مورد بررسي قرار گرفت:
– مسائل رگولاتوري براي پرداخت موبايل و نياز به پايه ريزي تنظيمات و مقررات کاربردي در اين بخش
– همکاري با سازمانهاي رگولاتوري
– فرصتها و چالشهاي جديد بانکها در ارائه خدمات m-payment
– فرصتهاي جديد براي افزايش حجم فروش بازرگانان و خرده فروشان با توسعه پرداخت موبايل
– سياست گذاريهاي راهبردي نوآورانه پرداخت موبايل با هدف توسعه يک بازار جديد
– پتانسيلهاي عرضه سرويسهاي خرده- مالي در کشورهاي توسعه يافته
– نقش به روزرساني فن آوريهاي به کار رفته در دستگاههاي موبايل در توسعه m-payment
عرضه راه حل کيف پول موبايل در آسيا اقيانوسيه، خاورميانه و آفريقا
شرکت C-SAM ماه گذشته اعلام کرد طي توافقنامهاي که با موسسه مالي اعتباري «مسترکارد» به امضا رسانده است يک راه حل کيف پول موبايل برچسب سفيد را برپايه «سکوي تراکنش انعطاف پذير موبايل» (MTP) عرضه کرده که با سکوي «از پيش پرداخت» مسترکارد با عنوان PayPass Wallet Services يکپارچه است.
اين ادغام به اپراتورهاي موبايل، بانکهاي خرده فروشي و ارائه دهندگان پرداخت در آسيا اقيانوسيه، خاورميانه و آفريقا که در تلاش هستند تا دامنه وسيعي از سرويسهاي پرداخت بدون تماس موبايل را به مشتريان و کاربران خود ارائه کنند، يک راه حل کيف پول موبايل انعطاف پذير، قابل ارتقا و جالب توجه را عرضه ميکند.
اين راه حل الحاقي قادر است پيچيدگيهاي مديريت دستگاههاي متنوع موبايل، سيستم عاملهاي مختلف و اتصال چندگانه به سيستمهاي نسل سوم را با اتکا به عناصر مطمئن حل کند. به اين ترتيب، اپراتورهاي موبايل و موسسات مالي قادر خواهند بود بهترين تجربه سرويسهاي موبايل را به مشتريان و کاربران خود ارائه کنند.
«راج هاموهاران»، رئيس منطقهاي موبايل و تجارت الکترونيک مسترکارد در بخش آسيا اقيانوسيه، خاورميانه و آفريقا در اين خصوص توضيح داد: «شراکت ما با C-SAM به شرکتهاي مخابراتي منطقه يک راه حل NFC را عرضه ميکند و به آنها اجازه ميدهد سرويسهاي کيف پول پرداخت موبايل چند کانالي مطمئني را در اختيار مشترکان خود قرار دهند».
شرکت C-SAM، پيشگام در عرضه فن آوريهاي تراکنشهاي مطمئن موبايل تاکنون نرم افزارهاي مالي مختلفي را عرضه کرده است. اين شرکت امريکايي شعباتي در کشورهاي سنگاپور، ژاپن و هند دارد و فن آوريها و سرويسهاي خود را در اختيار بانکها، بازرگانان، شبکههاي پرداخت، ارائه دهندگان بهداشت عمومي و بسياري از ارائه دهندگان زيرساخت قرار ميدهد. موسسه مالي اعتباري «مسترکارد» نيز با برخورداري از سريع ترين شبکه پردازش پرداختها موسسات مالي در دنيا، بازرگانان، دولتها و مديران را در بيش از ۲۱۰ کشور به هم متصل ميکند.
بازار پرداخت موبايل؛ ميدان مبارزه موسسات مالي در انگليس
با شروع سال۲۰۱۲ اروپا اقدامات گسترده اي را در عرصه پرداخت هاي موبايل و عرضه سرويس هاي جديد در اين بخش در بوته آزمايش گذاشت. به ويژه، برخي از معتبرترين بانکهاي اين قاره حتي منتظر تعامل با اپراتورهاي موبايل نماندند و خود به روشي مستقل براي تصاحب اين بازار دست به کار شدند. براي مثال، موسسه خدمات مالي Barclays انگليس به تازگي سرويس جديدي با عنوان PayTag را عرضه کرده است. اين سرويس در واقع يک کارت برپايه NFC (ارتباطات حوزه نزديک) است که ميتواند روي يک دستگاه تلفن همراه هوشمند نصب شود و سپس عمليات تراکنش و انتقال وجه را تنها از طريق شماره تلفن همراه انجام دهد. با اين سرويس جديد، Barclays به مشتريان خود اجازه ميدهد که بدون نياز به دخالت اپراتور موبايل، پرداختهاي خود را از طريق تلفن همراه انجام دهند.
در اين کشور، ساير موسسات ارائه دهنده خدمات مالي از جمله «مسترکارد»، «ويزا» و HSBC نيز تلاشهاي مشابهي را آغاز کرده اند. به اين ترتيب، از ابتداي سال ۲۰۱۲ بازار رقابتي جديدي ميان پيشگامان خدمات نوين پرداختهاي موبايل آغاز شده است. اين درحالي است که به نظر ميرسد خدمات m-payment از سوي افراد سالمند و زنان با استقبال چنداني مواجه نشده است به طوري که برپايه نتايج تازه ترين گزارشي که موسسه Finaccord اواسط ماه آوريل از وضعيت سنجي پرداختهاي موبايل مشتريان در بازار انگليس منتشر کرد، افراد مسن نسبت به مشتريان جوان، کمتر حاضر به قبول خدمات پرداخت موبايل هستند و زنان نيز اشتياق کمتري را نسبت به مردان در استفاده از m-payment نشان ميدهند.
در تحقيق «فيناکورد»، مفهوم پرداخت موبايل به عنوان «به کارگيري فيزيکي از يک دستگاه تلفن همراه براي استفاده از يک سرويس به منظور تراکنش پول يا اعتبار به بانک شخص ديگر از طريق واگذاري پول نقد يا حساب تلفن همراه» تعريف شده بود.
از ميان تمام دارندگان تلفنهاي همراه شرکت کننده در اين تحقيق، تنها ۱۰.۷ درصد اظهار داشتند که اين مفهوم را بسيار مناسب و ۲۰.۴ درصد آن را کاملا مناسب معرفي کردند. درحالي که به اعتقاد ۲۳.۸ درصد، اين روش نه مناسب و نه نامناسب بود. ۱.۷۴ از مصاحبه شوندگان انگليسي اين تحقيق، پرداخت موبايل را چندان مناسب ندانستند، ۲۲.۱ درصد به هيچ وجه آن را مناسب نشناختند و ۵.۷ درصد اظهار داشتند که اصلا قادر نيستند در اين زمينه عقيدهاي را بيان کنند.
از نظر تقسيم بندي سني، ۴۷.۳ درصد از گروه سني ۱۶ تا ۲۴ سال و ۴۷.۹ درصد افراد گروه سني ۲۵ تا ۳۴ پرداخت موبايل را بسيار مناسب معرفي کردند.
درحالي که در گروه سني ۳۵ تا ۴۴ تعداد افرادي که با اين مفهوم موافق بودند به ۳۳.۳ درصد، در گروه ۴۴ تا ۵۴ به ۲۱.۲ درصد و در افراد گروه ۵۵ تا ۶۴ سال به ۱۵.۳ درصد رسيد. در پايان، تنها ۱۱.۵ درصد از مصاحبه شوندگان بالاي ۶۵ سال پرداخت موبايل را شيوهاي مناسب دانستند.
از نظر تقسيم بندي جنسيتي، در شرايطي که ۴۰.۲ درصد از مردان شرکت کننده در اين تحقيق اظهار داشتند که پرداخت موبايل را کاملا مناسب يا بسيار مناسب ميدانند، تنها ۲۳.۳ درصد از زنان چنين عقيدهاي داشتند.
همچنين اين بررسي به يک نتيجه جالب توجه ديگر نيز دست يافت که نشان ميداد ۵۷.۸ درصد از کاربران مدلهاي مختلف «آي فن» اپل استفاده از خدمات m-payment را بسيار مناسب يا کاملا مناسب دانستند درحالي که تنها ۲۵.۹ درصد از کاربران ساير تلفنهاي همراه نظر مشابهي داشتند.
«آلن ليچ»، مدير «فيناکورد» در اين خصوص توضيح داد: «بازار پرداخت موبايل مطمئن است که با افزايش آگاهي مشتريان از امکانات و توسعه اکوسيستم m-payment، هم در انگليس و هم در ساير نقاط دنيا با سرعت به رشد خود ادامه ميدهد. هرچند، به دلايل مختلف براي اين که اين روش پرداخت جايگزين پرداختهاي سنتي چون پرداخت نقدي يا پرداخت با کارت اعتباري يا کارت بانکي شود هنوز به چند سالي زمان نياز است.
در حقيقت، بازرگانان ما پيش از قبول پرداختهاي موبايل، در اين زمينه به يک ثبات فرهنگي و زيرساختي نياز دارند. همچنين مشتريان و مصرف کنندگان نيز بايد با چالش بزرگي چون قبول تلفن همراه به عنوان يک دستگاه الکترونيکي با قابليت انجام کارهاي بانکي مواجه شوند. درحقيقت، پذيرش اين واقعيت به يک نسل يا حتي بيشتر نيازمند است».
هدا عربشاهي
منبع: اقتصادایران آنلاین