پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
با مدیریت دسترسی از گنجینه های سازمان خود محافظت کنید
الناز شاروان، مسئول امور مشتریان گروه فناوری پرند / درخواست های دسترسی ممکن است از طرق مختلف ارسال شوند. به طور مثال با عنوان درخواست سرویس در سیستم ثبت شوند یا توسط میز خدمات، از طریق منابع انسانی، یا حتی از طریق فرآیند مدیریت تغییر.
مدیریت دسترسی، مسئول بررسی و رسیدگی به درخواستهای دسترسی است. این فرآیند شامل مواردی مثل کنترل نام کاربری، رمز عبور، ایجاد گروهها، نقش ها و تعریف سطح دسترسی هر کدام و سپس کنترل دسترسیها از طریق تعریف عضویت در گروههای مختلف است. همچنین این فرآیند وظیفه حذف مجوزهای دسترسی در زمان تغییر وضعیت کاربر به واسطه انتقال، استعفا یا پایان مجوز کاری کاربر را دارد.
ACCESS MANAGMENT سازمانها را قادر میسازد تا با حفظ یک محیط امن نه تنها مانع استفادههای غیر مجاز شده، بلکه از نقص اطلاعات که منجر به از دست رفتن اعتماد مشتری و مجازاتهای مالی میشود نیز جلوگیری کنند. این فرآیند بر اساس قاعده امنیت اطلاعات حداقل مجوز یا حداقل دسترسی، اجرا میشود.
مدیریت دسترسی در درجه اول، امنیت اطلاعات، فناوری اطلاعات و فرآیند مدیریت دادههاست. این یک مفهوم گسترده است که شامل کلیه خط مشیها، فرآیندها، روشها و ابزارهای لازم برای حفظ امتیازات دسترسی در محیط فناوری اطلاعات است.
مدیریت هویت کاربران، نقشها، گروهها و قوانین مختلف را ایجاد میکند. اما مدیریت دسترسی تضمین میکند که این نقش و خط مشیها دنبال میشوند.
یک ابزار مدیریت دسترسی نقشهای کاربران مختلف و پروفایل آنها را ذخیره و پردازش میکند و درخواستهای دسترسی کاربران را بر اساس این دادههای پروفایل و نقش، کنترل و بررسی میکند.
.
مدیریت دسترسی از نگاه ITIL
طبق تعریف ITIL دسترسی، میزان عملکرد یک سرویس یا دارایی است که یک کاربر خاص مجاز به استفاده از آن است. همچنین مدیریت دسترسی، فرآیندی است که تنها به کاربران مجاز اجازه دسترسی به برخی داراییها و سرویسهای خدمات را میدهد.
هدف اصلی مدیریت دسترسی، محافظت از دسترسی کاربران غیرمجاز است که این امر برای یک سازمان بسیار حیاتی است.
.
فعالیتهای فرآیند مدیریت دسترسی
وظایف فرآیند مدیریت دسترسی
1-نگهداری فهرستی از نقشهای کاربر و پروفایلهای دسترسی
2-تامین درخواستهای دسترسی کاربر
3- کنترل و نظارت مداوم بر وضعیت دسترسیها
.
امتیازات مدیریت دسترسی برای کسبوکار
- اطمینان از اینکه با کنترل دسترسی به سرویسهای مختلف فناوری اطلاعات، محرمانگی اطلاعات را حفظ می کنیم.
- تضمین اینکه کارمندان فقط از سطح دسترسی لازم برای تکمیل کار خود به طور موثر برخوردار هستند.
- احتمال بروز خطا را در سرویسهای مهم با عدم اجازه دسترسی کاربران غیرمتخصص، کاهش میدهیم.
- امکان حسابرسی خدمات فناوری اطلاعات و ردیابی هرگونه سوءاستفاده به واسطه ثبت وقایع و تاریخچه دسترسیهایی که در سیستم ثبت میشود.
شما با پیادهسازی فرآیند مدیریت دسترسی در سازمان خود در کنار نظارت بر مرزهای امنیتی سرویسها و داراییهایتان، بار کاری مدیران و کارشناسان واحدهای مختلف سازمانی را با استفاده از خودکارسازی کنترلها و بازرسیهای مورد نیاز به طرز محسوسی کاهش خواهید داد.