راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شورای راهبری بانکداری الکترونیک و راهی که پیش روست

پس از تشکیل دوباره شورای راهبردی یا راهبری توسعه بانکداری الکترونیک ایران پس از دو سال وقفه، به سراغ مهندس سید حامد قنادپور یکی از کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک رفتیم و با او درباره اهداف، ارکان، مزایا و فعالیت‌های این شورا و تاثیرش بر توسعه بانکداری الکترونیک کشور گفت و گو کردیم.

وی در ابتدا گفت ما در حوزه توسعه بانکداری الکترونیکی هم نیاز به شورای راهبری داریم و هم نیاز به شورای راهبردی. هم باید راهبردها و استراتژی‌هایمان مشخص باشد و هم باید یک جایی وجود داشته باشد که این‌ها را راهبری کند. این دو در حوزه برنامه ریزی و نظارت می‌توانند یک جا باشند، ولی وقتی وارد حوزه اجرا می‌شود، برنامه‌ریزی و اجرا باید از هم جدا باشند.

وی در ادامه گفت در سال ۸۶ کارگروه‌هایی بوده و فعالیت‌هایی می‌کردند و یک برنامه برای سه سال ۸۶، ۸۷ و ۸۸ وجود داشته است. اما از ۸۸ به بعد یک برنامه مشخص و مدونی برای توسعه بانکداری الکترونیکی ندرایم. از سال 88 به بعد بانک مرکزی مکرراً اعلام می‌کند که برای توسعه بانکداری الکترونیک برنامه دارد، اما اصلا در فرآیندهای اجرا دیده نمی‌شود. آنچه بیشتر در فرایندهای اجرایی دیده می شود، تأکید بر برخی طرح‌ها بدون مشخص بودن جایگاه آنها در برنامه‌های کلان است.

قنادپور گفت: من معتقدم که بانک مرکزی متاسفانه روی مکتوباتش خیلی جدی نیست. این یکی از انتقادات از بانک مرکزی است. یعنی حتی برای طرح‌هایی هم که ارائه می‌شود وقتی می‌گردید مکتوبات کمتری از آنها پیدا می‌کنید. ما این فرهنگ شفاهی را باید تبدیل به فرهنگ مکتوب بکنیم.

 

او همچنین افزود حالا دیگر شاخص‌ها و پارادایم‌ها باید عوض شوند. پارادایم بانکداری الکترونیکی هم در ایران و هم در دنیا به نسبت سال ۸۶ تا الان خیلی عوض شده است. الان ما دیگر نمی‌توانیم با شاخص‌های سال ۸۶ جلو برویم. الان دیگر آنها شاخص نیستند. الان شاخص، چیزهای دیگری است، مثلاً بانکداری همراه، کیف پول الکترونیک، بانکداری اینترنتی و کارت اعتباری هستند. پارادایم عوض شده اما برنامه ما عوض نشده است.

امروز باید بگوییم مثلاً تراکنش‌های اینترنتی نسبت به تراکنش‌های الکترونیکی باید اینقدر باشد. یا نسبت تراکنش های همراه به تراکنش های الکترونیکی را باید معیار کنیم. نباید الان بانک‌ها را اجبار کرد که دستگاه پایانه فروش و خودپرداز نصب کنند. این پارادایم‌ها را باید ببینیم که عوض شده است. الان دیگر شاخص‌ها باید از ابزار و تجهیزات به عملیات و عملکرد برسند. ما الان در کار کارشناسی در حوزه تعیین استراتژی‌های بانکداری الکترونیکی واقعا ضعف داریم.

قنادپور در ادامه افزود: قاطبه افراد در این حوزه معتقدند که در تصمیم سازی‌های بانک مرکزی عوامل اجرایی نظیر بانک‌ها و شرکت‌ها ‌خیلی درگیر نیستند. ولی اگر در استراتژی‌ها نظرات کارشناسی در یک چهارچوب و مکانیسمی جمع آوری بشود و این نظرات کارشناسی بانک‌ها به سمتی برود و بعد بیایند بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنند، آن موقع تصمیم‌هایی گرفته خواهد شد که قابلیت اجرای بهتری دارد. ما همچنین باید در حوزه‌های بانکداری الکترونیکی کارگروه‌هایی داشته باشیم، مثلا در حوزه ابزارها، امنیت، و مخصوصا فرهنگسازی.

او همچنین به اهمیت روندها اشاره کرد و گفت: روندها را باید دید. بعد بر مبنای همان روندها بیایند شاخص‌گذاری بکنند و شاخص‌ها مشخص بشوند. در آخر این هم در نظر داشته باشیم که فناوری در بحث‌های فنی و اجرایی در سطح کشور که به آحاد مردم باز می گردد دستوری نیست. برنامه‌پذیر است نه دستور‌پذیر.

این مصاحبه در روزنامه فناوران نیز بازنشر شده است.

متن کامل مصاحبه اختصاصی مهندس حامد قنادپور با راه پرداخت را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.