پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
کارگاه «زیستبوم نوآوری شهر هوشمند و الگوهای بهینه مشارکت شهروندان» در قالب دومین همایش بینالمللی تهران هوشمند روز سهشنبه با حضور پژوهشگران و مسئولان حوزه شهری در برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این کارگاه تجربههای موفق ارائه خدمات نوآورانه شهر هوشمند، نقش و نیز چالشهای کسبوکارهای نوین در ارائه خدمات شهر هوشمند موردبررسی قرار گرفت.
مشارکت شهروندان، الگوهای نوآورانه آموزش مشارکت شهروندی در شهرهای هوشمند و تجربههای هم آفرینی در شهر هوشمند از دیگر محورهای این کارگاه تخصصی بود.
مردم اصلیترین مولفه ایجاد شهر هوشمند
زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران بهعنوان یکی از سخنرانان این کارگاه با بیان اینکه شهر هوشمند به شهری گفته میشود که دارای 6 معیار اقتصاد، حملونقل، محیط، شهروند، روش زندگی و حکمروایی هوشمند باشد اظهار داشت: «هرکدام از این محورها باید ظرفیت لازم را برای ارتباطگیری با سایر بخشها ایجاد کند.»
او افزود: «باید برای عبور از بحرانها استفاده مطلوب از سرمایهها، سرعت بخشیدن به حرکتهای توسعهای، جذب نیروی متخصص، محدودیت منابع، اتلاف منابع، بهینهسازی مصرف و مهاجرت مغزها بر شهر هوشمند تمرکز کرد.»
نژادبهرام با بیان اینکه با توجه به تغییر اکوسیستم جهانی و نسبت جمعیت شهرها و روستاها باید از ظرفیت شهرها بهترین استفاده را کرد یادآور شد: «مردم، سازمان و فناوری مولفههای ایجاد شهر هوشمند هستند که در این میان مردم جدیترین مولفه به شمار میرود.»
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران از هوش، یکپارچگی و نوآوری بهعنوان مولفههای زیرساختی شهر هوشمند نام برد و تأکید کرد: «عامل محرک شهر هوشمند نوآوری به معنای راهکاری برای عبور کمهزینهتر از مشکلات و ایجاد فرصتهای تازه است.»
او یادآور شد: «مبانی اصلی هوشمندسازی در شهرها بهبود فرایندها، داشتن چشمانداز، هماهنگی و زیستبوم نوآوری است.»
عضو شورای شهر تهران همچنین حبس اطلاعات، نو بودن مساله، نگرانیهای امنیتی، محدودیت یکپارچگی و گستره مداخله بخشهای مختلف را بهعنوان جدیترین موانع زیستبوم نوآوری ذکر کرد.
نژادبهرام افزود: «بهبود و توسعه شکلهای جدید مدیریت، ساختارهای دولتی و زمینهسازی برای مشارکت شهروندان نکتههای کلیدی شهر هوشمند است که باید به آن توجه کرد.»
او در ادامه به نقش مدیریت شهری تهران در تحقق شهر هوشمند اشاره و گفت: «شهرداری تهران باید با ایجاد زیرساختها در سه بخش آموزشی، حمایتی و تسهیل گری اقدام کند.»
سنجش موفقیت سیاست پیش از اجرا
در ادامه این نشست، حسین حمیدی که بهعنوان «کارآفرین مقیم در کسبوکارهای برکت» معرفی شد اظهار داشت: «بر اساس توافق میان ذینفعان، نوآوری یک رکن شهر هوشمند است.»
او با بیان اینکه در چند دهه اخیر محصولات دوستداشتنی در حوزه دیجیتال درست شد، افزود: «در شهر هوشمند به این مساله پرداخته میشود که چگونه میتوان یک شهر انسانمحور ساخت.»
حمیدی با اشاره به مفهوم نوآوری گفت: «در یک دهه اخیر مجموعهای از دانشها و ابزارها در حوزه نوآوری شکل گرفته است که بر آزمون و سنجش تأکید دارد.»
این کارآفرین تصریح کرد: «بسیاری اوقات در عمل دیده میشود سیاستهای اجرایی نتایج خوبی به دنبال ندارد و باید زمان زیادی از اجرای آن بگذرد تا نتایج مشخص شود.»
او با طرح این سوال که آیا میشود قبل از اجرا موفقیت یک سیاست را سنجید اظهار داشت: «اگر بخواهیم به سمت تحقق شهر هوشمند حرکت کنیم باید قبل از اجرا و تجاریسازی، سیاستها را بهصورت آزمایشی اجرا کرد.»
حمیدی اضافه کرد: «با توجه به اجماع شکلگرفته که الگوی سرآمد در نوآوری است یک سازمان زمانی بزرگ میشود که قدرت خلاقیت و نوآوری برای آن باقی نمیماند.»
از همسایهها عقبتریم
محمدرضا سبحان موسس و مدیر فضای کار اشتراکی «تیوان» نیز در این کارگاه بیان کرد: «ایران طی هفت سال اخیر در شاخصهای کارآفرینی رشد خوبی داشته است، هر چند در مقایسه با عربستان و ترکیه بسیار عقب هستیم.»
او افزود: «به همان نسبت ترکیه و عربستان از اروپا و اروپا از آمریکا بسیار عقب است.»
سبحان با بیان اینکه اکنون زمان رقابت نیست چراکه در بسیاری از شاخصها از کشورهای همسایه بشدت عقب هستیم گفت: «در دنیا فضاهای زیادی وجود دارد که کارآفرینان در مرحلههای ابتدایی موردحمایت قرار میگیرند.»
ایران را در راهمانده توسعه خواندند
در بخش دیگری از این کارگاه حمیدرضا ششجونی پژوهشگر اقتصاد فرهنگ، هنر و صنایع فرهنگی اظهار داشت: «در یک مسابقه مربوط به فرآیند توسعه که اغلب کشورها در آن شرکت کرده بودند از کشور ایران بهعنوان درراهماندگان توسعه نام برده شد.»
او گفت: «زمانی که مشاغل را در بازه زمانی مشخص موردبررسی قرار میدهیم تغییر الگوی اقتصادی مشاهده میشود.»
این کارشناس افزود: «در نیمه دوم قرن 20 خدمات بهصورت آشکار رشد یافتند و در مقابل بخش صنعت با رکود مواجه شد.»
ششجونی بیان کرد: «از نیمه دوم قرن 20 دیگر معافیتهای مالی به صنایع سنگین داده نشد و تلاش شد از اقتصاد مبتنی بر فرهنگ استفاده شود.»
به گفته او باوجودآنکه نمیتوانیم در صنایع سنگین رقابت کنیم اما در فرهنگ، هنر و میراث فرهنگی از مزیت رقابتی برخوردار هستیم.
این پژوهشگر اقتصاد و فرهنگ یادآور شد: «چهار درصد از تولید ناخالص داخلی بزرگترین اقتصادهای جهان مربوط به هنر و سه درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را صنایع خلاق بر عهده دارند.»