راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بن‌کارت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

بن‌کارت کارتی است برای واریز وجوه مربوط به کمک خرید غیر نقدی کارکنان (بن) سازمان‌ها و موسسات که در حال حاضر به صورت کاغذی به کارکنان ارائه می‌شود. با ارائه این کارت، کارکنان سازمان‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز دارای دستگاه کارتخوان فروش و یا از طریق محیط اینترنت، نسبت به خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود اقدام نمایند.

در بن‌کارت علاوه بر اینکه امکان شارژ مبالغ کمک خرید غیر نقدی در فواصل متوالی وجود دارد، در وقت و هزینه موسسه نیز صرفه جویی شده و از سرعت و دقت بیشتری برخوردار است.

.

ویژگی‌های بن کارت

  • بن‌کارت‌ها یک بار برای کلیه کارکنان تابعه سازمان صادر و طبق برنامه زمان‌بندی سازمان ذی‌ربط در فواصل متوالی شارژ (مبلغ دار) می‌شود.
  • امکان استفاده از بن‌کارت در فروشگاه‌های دارای دستگاه کارتخوان که مدنظر سازمان متبوعه باشد وجود دارد، لذا محدود نمودن محل خرج بن کارت‌ها به فروشگاه‌های خاص نیز به سهولت میسر است.
  • همان‌گونه که بن‌های کاغذی با نام صادر می‌شود، امکان ارائه بن‌کارت با نام و شماره مشخص برای تک‌تک افراد سازمان وجود دارد.
  • از نظر حفظ پارامترهای امنیتی، بن کارت‌ها مانند سایر کارت پول‌های الکترونیکی دارای رمز مخصوص می‌باشند.
  • با توجه به فرآیند طولانی صدور و توزیع بن‌های کاغذی در ارگان‌ها وسازمان‌های مختلف، با یک بار توزیع بن ‌کارت، علاوه بر اینکه امکان شارژ مبالغ کمک خرید غیر نقدی در فواصل متوالی وجود دارد، در وقت و هزینه موسسه نیز صرفه جویی شده و از سرعت و دقت بیشتری برخوردار است.
  • با توجه به اینکه برخی موسسات دارای فروشگاه‌های تابعه هستند و بر این اساس کارمندان موسسه مربوطه باید بن‌های خود را صرفاً در آن محل خرج کنند، بنابراین با استفاده از بن کارت، عملیات جانبی این فروشگاه‌ها (شامل: جمع‌آوری بن‌های کاغذی، استخراج آمار مربوطه، ارسال آن به سازمان ذی‌ربط، اتلاف وقت و انجام دستی برخی محاسبات و…) کاهش خواهد یافت.
  • در حال حاضر به دلیل عدم احراز هویت از کارمندان سازمان در فروشگاه مربوطه، در صورت مفقودی بن‌کاغذی، امکان هر گونه سوء‌استفاده توسط سایرین وجود دارد، ولی با بهره‌گیری از بن‌کارت به‌خاطر وجود رمز، تنها صاحب اصلی کارت می‌تواند بن‌کارت را خرج کند.
  • خرید با بن کاغذی محدودیتی را به دارنده آن تحمیل می‌کند. به این صورت که دارنده بن‌کارت نمی‌تواند طبق زمان‌بندی و نیاز خود در چند نوبت آن را خرج کند ولی با بن‌کارت، با هر بار خرید از طریق دستگاه کارتخوان فروشگاهی یا محیط اینترنت، آنچه مانده در مرکز نگهداری خواهد شد و دارنده آن می‌تواند در چندین نوبت خرید کند.
  • صدور بن‌کارت با مراجعه نماینده شرکت/ مؤسسه به هریک از شعب بانک، ممکن است.

.

دارنده بن‌کارت می‌تواند با مراجعه به پایانه‌های خود‌پرداز، خدمات زیر را دریافت کند:

۱- اعلام مانده کارت

۲- اعلام 10 گردش آخر کارت

۳- تغییر رمز کارت

۴- تغییر رمز اینترنتی کارت

۵- پرداخت قبوض

منبع: عصر بانک

6 دیدگاه
  1. مرادی می‌گوید

    پولی که اشتباهی به بن کارت واریز شده آیا قابل انتقال هست؟
    یکنفر پولی رو اشتباهی کارت به کارت کنه؟

    1. ناشناس می‌گوید

      هرپولی به حساب شخص حتی اشتباهی هم واریز شده شرایط خاص برای برگشت دارد اول تماس با صاحب حساب وضوابط برگشت به حساب شخص که اشتباهی پول واریز کرده است

    2. رامین می‌گوید

      خیر چون امکان کارت به کارت کرده به بن کارت وجود ندارد و از. طریق بانک بن کارت شارژ می‌شود

  2. مسعود می‌گوید

    ابا سلام و ا

  3. ناشناس می‌گوید

    ایا بن کارت به شکل اقساط کسر میشود

  4. ناشناس می‌گوید

    آیا برای خرید اینترنتی محدودیت دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.