راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا پیاده‌سازی سوئیفت مبتنی بر بلاکچین برای بانک‌ها سودآور خواهد بود؟

سوئیفت (Swift) به تازگی و پس از همکاری و بررسی ۳۴ بانک، از جمله دویچه بانک (Deutsche Bank) توانسته است پیاده‌سازی تعاملات بین‌المللی بانکی مبتنی بر دفاتر کل توزیع شده (DLT) را به اثبات برساند. هاوزر (Hauser)، مدیر ارشد کسب‌وکار در زمینهٔ مدیریت نقدینگی است. او سمت ریاست صندوق را در بانک Deutsche به عهده دارد. وی در این گفتگو به پرسش‌های مطرح‌شده در زمینه‌ی آزمایش فناوری بلاکچین سوئیفت پاسخ می‌دهد.

آندرس هاوزر- رئیس صندوق بانک Deutsche وپاسخگوی سوالات در زمینه آزمایش بلاک‌چین سوئیفت
آندرس هاوزر- رئیس صندوق بانک Deutsche وپاسخگوی سوالات در زمینه آزمایش بلاکچین سوئیفت

پرسش: شما در انجام چه آزمایشی با سوئیفت همکاری داشتید و چه هدفی را دنبال کردید؟

هاوزر: سوئیفت، مجوز تحقیق در زمینه‌ی استفاده از دفاتر کل توزیع شده (DLT) در فضای بانکی را از سوی جامعه نوآوری جهانی در پرداخت (gpi)، دریافت کرده است. هدف از آزمایش بلاکچین سوئیفت ارتقاء نوآوری مشارکتی بوده است. با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های فنی موجود در صنعت مالی، Hyperledger Fabric به‌عنوان تکنولوژی پایه، در نظر گرفته شد.

در طی سال 2017، 34 موسسه مالی با سوئیفت همکاری کردند. استانداردها، مدل‌های اطلاعاتی، مشخصات مالی، کاری و اطلاع‌رسانی‌های مربوط به بانکداری در محیط سندباکس (sandbox) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتیجه، بیش از 500 لینک دوجانبه و دستیابی به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه Hyperledger Fabric بوده و این دستاورد بزرگیست.

هدف از این اثبات مفهومی، دو مورد بوده است:

  1. بررسی پتانسیل پیاده‌سازی هم زمان تعاملات بین‌المللی بانکی، به‌منظور کاهش به دام افتادن نقدینگی و به حداقل رساندن زمان و هزینه‌های مربوطه.
  2. تائید شرایط فنی Hyperledger Fabric، مانند کنترل داده‌ها، چهارچوب بندی، استانداردسازی و پیاده‌سازی مقررات.

اصلی‌ترین هدف بانک Deutsche از آزمایش بلاکچین سوئیفت کسب بینش درزمینهٔ پتانسیل DLT و توانایی آن در حل مشکلات مربوط به مشتری، بازار و تشخیص میزان رضایت کاربر بوده است.

 

پرسش: کدام دسته از مشتریان، برای شرکت در آزمایش بلاکچین سوئیفت نامزد شدند و روند به چه شکل بود؟

هاوزر: ما بیش از 30 مورد آزمایش را در حوزه ارائه تعاملات بین‌المللی بانکی، به شکل دوجانبه با سایر بانک‌ها انجام دادیم. بانک مقابل، از بین بانک‌های با اثبات مفهومی انتخاب شد. در مرحله بعدی، وارد فاز آزمایش نقدینگی انحصاری شدیم. در این فاز ما فقط با مشتریان منتخبمان همکاری کردیم. این مشتریان از قاره‌های آسیا و آمریکا انتخاب‌شده بودند. روند انجام آزمایش بدین طریق بود که جریان نقدینگی شخصی افراد در سیستم انحصاری، با جریان مشابه در DLT مورد مقایسه قرار گرفت.

 

پرسش: آزمایش بلاک‌چین سوئیفت به چه نتایجی رسید؟

هاوزر: همان طور که انتظار داشتیم، نتایج آزمایش بلاک‌چین سوئیفت نشان دادند که تکنولوژی دفتر کل توزیع‌شده، امکان نظارت لحظه‌ای و تعاملات بین بانکی را فراهم می‌کند. نتیجه دیگر این بود که ارزش DLT به‌عنوان یک تکنولوژی جدید، به‌شدت وابسته به قابلیت‌های سیستم موجود و مدل‌های کسب‌وکار است.

آزمایش بلاکچین سوئیفت نشان داد که مؤسسات اعتباری و بانک‌های کوچک، بیش‌ترین سود را از این روش می‌برند، زیرا وابستگی آن‌ها به سپرده کاربر نزد سایر بانک‌ها زیاد است.

نتیجه بعدی بدین شرح است: شرط ادغام DLT در فضای اطلاع‌رسانی بانکی، آن است که سیستم‌های موجود و مدل‌های کسب‌وکار امروزی، بیشتر توسعه یابند. به‌عنوان‌ مثال، هر دو طرف (هم صاحب حساب و هم سرویس‌دهنده) باید به سمت استفاده از گزارش آنلاین و لحظه‌ای نقدینگی حرکت کنند. برای رسیدن به این هدف، باید اپلیکیشن های بانکی به‌روزرسانی شده و زیرساخت‌های مربوطه فراهم شوند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت DLT جنبه‌های مثبتی دارد، اما به‌کارگیری آن با چالش‌های زیادی همراه است. DLT به‌ اندازه کافی بالغ نشده و هنوز زود است که به‌عنوان پایه برای زیرساخت‌های مالی در سطح جهان پیاده‌سازی شود.

 

پرسش: تصمیم‌گیری نهایی بانک Deutsche در خصوص آزمایش بلاکچین سوئیفت چیست؟

هاوزر: نتیجه‌ای که ما بدان رسیدیم، شاید به نظر غافلگیرکننده باشد! از دیدگاه ما، این پروژه نشان داد: ارزش ایجاده شده در نظارت لحظه‌ای بر نقدینگی و تعاملات بین بانکی، منحصر به تکنولوژی بلاکچین نیست. بلکه اتصال سامانه‌های اختصاصی و از طریق APIها نیز موثر هستند. همچنین ما پی بردیم که غنای اطلاعاتی و مدل‌های اطلاعاتی در استاندارد پیام‌رسانی ISO 20022، بسیار راه گشایند.

منبع: Bankingtech.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.