راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مروری بر کتاب انقلاب بلاکچین: چگونه اختراع ساتوشی ناکاموتو جهان را متحول خواهد کرد؟

بلاکچین (Blockchain) به­ عنوان یک تکنولوژی اطلاعاتی­، به صورت فزاینده‌ای در حال رشد بوده و اساس ارزهای رمزنگاری‌شده نظیر بیت‌کوین است که مطمئنا برایتان نام آشناست. این فناوری مدرن دارای پتانسیل­ بسیار بالایی است که می‌­تواند انقلابی در فناوری اطلاعات به شمار آید. اما این انقلاب بلاکچین تا چه اندازه مهم و تاثیرگذار است؟

ظهور بیت­‌کوین، نخستین زمزمه­‌های­ انقلاب بلاکچین

پروژه بیت­‌کوین به­ عنوان یک نظام پرداختی الکترونیک همتا به­ همتا (Peer-to-Peer)، برای نخستین بار در سال 2008 مطرح شده و درست یک سال بعد به عنوان اپلیکیشنی متن­ باز عرضه شد. تلاش‌های فراوانی برای شناسایی هویت پدیدآورنده بیت­‌کوین که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) که در سال 2009 مشخصات اولین بیت­‌کوین را در یک فهرست ایمیل رمزنگاری‌شده منتشر کرد صورت گرفته ­است. اما هنوز هم ابهامات زیادی پیرامون هویت واقعی وی وجود دارد.

اختراع مرموز ناکاموتو تنها یک پول دیجیتال نبود، بلکه توانست بسیاری از مسائل مربوط به محاسبات با تاریخ و شبکه‌­ها را حل کند. وی، برای ایجاد بیت­‌کوین از یک ساختار زنجیره‌­ای (Chain) که بلاک­‌ها را شامل می‌­شود، استفاده کرد و همین ساختار، امروزه شالوده ظهور ارزهای رمزنگاری‌شده و بلاک­‌های زنجیره‌­ای دیگری شده­ است که بانک­‌ها و برخی دولت‌­ها تمرکز و سرمایه خود را به آن معطوف کرده­‌اند. طبق پیش‌­بینی سازمان تجارت جهانی طی یک دهه‌ی آینده، 10 درصد از تولید ناخالص داخلی در جهان در بلاکچین­‌ها ذخیره خواهند شد.

با وجود این‌که تعداد کثیری از کاربران در حال ثبت دیتا در بلاکچین هستند، شبکه این قابلیت را دارد تا یکپارچگی محتوای پایگاه داده را حفظ کند.

در کنار تمام مزایایی که برای این تکنولوژی فوق­‌العاده بیان می‌شود، باید اذعان کرد که پتانسیل‌­ها و خطرات احتمالی استفاده از بلاکچین­‌ها به تدریج و با مرور زمان پدیدار خواهند شد. حمله به سازمان مستقل غیرمتمرکز Decentralised Autonomous Organisation) DAO) که قصد داشت با طراحی ابزاری بر پایه اتریوم (Ethereum) برای تمامی پروژه­‌های اکوسیستم جذب سرمایه کند می­‌تواند مثالی بارز باشد. در حالی که پروژه توجه زیادی را به خود جلب کرده ­و بیش از 150 میلیون دلار جذب سرمایه کرده بود، در 17 ژوئن هک شده و بیش از یک سوم سرمایه خود را از دست داد. بالغ بر 3.6 میلیون اتر که معادل 60 میلیون دلار می­شد به هدر رفت. همین عامل نیز سبب انشعاب اتریوم کلاسیک شد. پس قضیه کمی خطرناک است! هرچند که هرگز نمی­‌توان از عظمت و اثرات این انقلاب بزرگ چشم پوشید.

 

انقلاب بلاکچین تاپ‌اسکات

دن و الکس تاپ‌اسکات (Don and Alex Tapscott) اولین کسانی بودند که به مقوله انقلاب بلاکچین پرداختند. کتاب «انقلاب بلاکچین» که از نگاه نشریه گلاب اند میل (Globe and Mail) بهترین و پرفروش‌ترین کتاب معرفی شد اثر مشترک این دو نفر است. هرچند که تألیفات دیگر این پدر و پسر، در نشریاتی نظیر Fortune، Harvard Business Review و … نیز بی­‌شک تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف فناوری بلاکچین داشته است.

کتاب «انقلاب بلاکچین» که از نگاه نشریه گلاب اند میل بهترین و پرفروش‌ترین کتاب معرفی شد اثر مشترک دن و الکس تاپ‌اسکات است.
کتاب «انقلاب بلاکچین» که از نگاه نشریه گلاب اند میل بهترین و پرفروش‌ترین کتاب معرفی شد اثر مشترک دن و الکس تاپ‌اسکات است.

در حال حاضر، از بلاکچین به عنوان یک فناوری انقلابی یاد می‌­شود که قادر است همه چیز را تغییر دهد. تاپ‌اسکات برای اینکه بتواند تاثیرات و دستاوردهای انقلاب بلاکچین برای تکنولوژی جهان را توصیف کند آن­ها را شماره­‌گذاری کرده و بیان کرد. چهار شماره از این موارد در زیر ارائه شده‌­اند:

  1. نخست اینکه در سایه بلاکچین، انتقالات مالی و تراکنش‌­ها در کمترین زمان ممکن صورت خواهد پذیرفت و این دقیقاً معادل گامی است به سوی جوامعی توسعه‌­ یافته­‌تر. انتقالات مالی به جای یک هفته در عرض یک ساعت انتقال یافته و هزینه‌­های کمیسیون و … آن­ها نیز به حداقل میزان خود خواهد رسید.
  2. تکنولوژی بلاکچین این قابلیت را دارد که بالغ بر 5 میلیارد کاربر را در هر گوشه از جهان به هم و به سیستم مرتبط سازد.
  3. رعایت حریم خصوصی امن نکته‌­ای بسیار مهم در مقوله انقلاب بلاکچین است. بستری امن و شفاف که از طریق بلاکچین مهیا می‌­شود می­‌تواند زمینه­‌ساز پیشرفت‌­های بزرگتری نیز باشد.
  4. و اما در مورد مالیکت معنوی آثار نیز انقلاب بلاکچین را می‌­توان تعیین‌ ­کننده دانست. حمایت و صیانت قانونی از دستاوردهای هنری، ادبی و علمی با استفاده از بلاکچین می­‌تواند به نوبه خود قابل تأمل باشد.

بر همین اساس است که می­‌توان انقلاب بلاکچین تبیین شده توسط تاپ‌اسکات را انتقال به دوره جدیدی به نام «سرمایه­‌گذاری توزیع‌­شده» نامید. تاپ‌اسکات بر این باور است که بلاکچین می‌تواند در بسیاری از حوزه‌­های مالی، بانک­داری و کسب‌­وکار، تا حوزه‌­های هویتی و قراردادهای هوشمند بدون واسطه انقلابی شگرف ایجاد کند. اما سوالاتی نیز در مواجهه با انقلاب بلاکچین در ذهن کاربران نقش خواهد بست. اول اینکه، بلاکچین تا چه میزان دارای مقبولیت است؟ و دوم اینکه، این انقلاب حقیقتاً می­تواند مطلوب و مثبت باشد؟

کتاب انقلاب بلاکچین
کتاب انقلاب بلاکچین

برای پاسخ به سوال اول، تاپ‌اسکات در فصل Showstoppers از کتاب خود موانع موجود در مسیر مقبولیت بلاکچین را عنوان کرده­ است. اما برای پاسخ به پرسش دوم، پدر و پسر عواقب اتوپیایی انقلاب بلاکچین را مورد بررسی قرار داده ­اند. به این منظور، در صورت بروز خطا از جانب کاربران، امکان و اجازه ایجاد پلتفرم ‌های جدید نظارتی برای نهادها بیان می­‌شود. حال آنکه ماجرای هک DAO پس از کتاب انقلاب بلاکچین تاپ‌اسکات رخ داد. بنابراین، امکان دارد همسو با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، این انقلاب نیز بر علیه بشریت مورد بهره‌­برداری قرار گیرد.

کتاب‌­های بسیار دیگری نیز در این زمینه نگاشته شده‌­اند، ولی «انقلاب بلاکچین»، مقدمه و توصیفی جامع و بسیار خواندنی بر فناوری زنجیره بلاک‌­ها است. اینکه آیا واقعاً انقلابی در پیش رو است؟ یا نه قرار نیست اتفاق عظیمی رخ دهد. و اینکه چه پتانسیل­‌هایی فراتر از دیتابیس تعریف شده توسط ساتوشی ناکاموتو نهفته است؟ حال می­‌خواهد کسی پشت این نام مستعار باشد یا نه!

منبع: The Guardian

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.