راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با گسترش بلاکچین کسب شناخت دقیق‌تر از مشتری الزامی می‌شود

فناوری بلاکچین به معنی واقعی کلمه، انقلابی در تمامی صنایع به‌حساب می‌آید. چراکه بستری نوین برای ارائه بسیاری از کسب‌وکارها، تجارت‌ها و خدمات است؛ از این کسب‌وکارها و تجارت‌ها می‌توان به ارزهای رمزنگاری‌شده اشاره کرد که با ظهور خود بسیاری از معادلات بازار و سیستم مالی سنتی را به هم ریخته‌اند. با این حال احتمال می‌رود که این فناوری خطراتی را نیز با خود به بار آورد.

نامتمرکز بودن پایه‌ای ارزهای رمزنگاری‌شده، خطری ذاتی در رابطه با گسترش مشکلاتی مانند پولشویی و حمایت مالی از فعالیت‌های تروریسی را، که به خاطر عدم امکان پیگیری نقل و انتقالات مالی پدید می‌آید، به همراه دارد. برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی، تلاش شرکت‌های صاحب‌امتیاز ارزهای رمزنگاری‌شده، برای کسب شناخت بیشتر از مشتریان از همیشه حائز اهمیت‌تر شده است.

مشکل پیش رو چیست؟

با مرور اتفاقات و تحولات سال ۲۰۱۷ متوجه می‌شویم که این سال را می‌توان سالی استثنائی در زمینهٔ فناوری بلاکچین نام برد و در ادامه‌ی آن، سال ۲۰۱۸ نیز عنوان سال قانون‌گذاری را به خود گرفته است. اگر به دنبال دلیلی برای این نام‌گذاری‌ها برای ۲ سال متوالی باشیم، می‌توانیم ریشه‌های آن را در افزایش ناگهانی حجم بازار و نیز افزایش ارزش ارزهای رمزنگاری‌شده در سال ۲۰۱۷ بیابیم.
در مسیر قانونمند سازی کنترل رویه ارائه و استفاده و عرضه‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده، سازمان نظارت مالی سنگاپور، لایحه‌ای را در مسیر توزیع و عرضه‌ی اولیه‌ی توکن‌ها، ارائه کرده است تا طبق قوانین تنظیم‌شده در این سند، عرضه‌های اولیه (ICO) انجام شوند. هدف از این قانون، شفاف‌سازی فرایند عرضه‌های اولیه و کنترل‌های ثانویه است تا در صورت مشاهده هرگونه اقدام مشکوک یا غیرقانونی، در اسرع وقت به آن رسیدگی شود و لازمه آن بررسی‌های مداوم و مستمر است.

هرچند ممکن است قوانین ارزهای رمزنگاری‌شده در سنگاپور استثناء باشند ولی چنین قوانینی در سرتاسر آسیا در حال همه‌گیر شدند هستند. کمیسیون امنیت و آینده هنک کنگ اخیرا مستندات بسیاری را درباره خطرات ICO و نیازمندی شناخت مشتریان ( KYC requirements) منتشر کرده است. همچنین بانک مرکزی مالزی نیز قوانین مشخصی را برای ارزهای رمزنگاری‌شده وضع کرده است تا مشکلات احتمالی امنیتی را رفع کند.

نیامندی شناخت مشتریان در ارزهای رمزنگاری‌شده (KYC)

فرایند شناخت مشتریان خود یکی از  بنیادی‌ترین اصول تجارت سنتی است. ولی این اصل در کسب‌وکار نوین و فناوری‌های جدیدی مانند بلاکچین نادیده گرفته‌ شده است. ارزهای رمزنگاری‌شده می‌بایست اطمینان حاصل کنند که فرایندهای  شناخت مشتریان که شامل موارد زیر است به خوبی طی می‌شوند:

شما چه کسی هستید و چه کسی نیستید؟

پروژه‌های ارزهای رمزنگاری‌شده می‌بایست فرایندهای بررسی مداوم مشتریان را پیاده‌سازی کنند تا بتوانند در مقابل مشتریان پرخطری که ناشناس هستند از خود مراقبت کنند. باید اطمینان داشته باشند که مشتریان‌شان قادرند اسناد رسمی همچون پاسپورت‌های دولتی یا گواهینامه رانندگی ارائه کنند. این اولین گام برای ساخت بازاری امن و قانونی است.

آیا هنوز همان آدم سابق هستید؟

شرکت‌ها باید بکوشند تا مطمئن شوند مشتریان‌شان هنوز با قوانین سابق سازگار هستند. این کار فرایندی متداوم است که ریسک از دست دادن کنترل را کاهش می‌دهد.

تا به حال چکار کرده‌اید؟

با گذشت زمان و پیشروی اهداف طرح شناخت مشتریان (KYC)، افزایش معاملات ارزهای رمزنگاری‌شده، کیف پول‌ها (Wallet) و بسترهای موجود باید در فرایندهای شفاف امکان نظارت کامل و نقل و انتقالات موجود در بازار فراهم کنند. در این راستا استفاده از هوش مصنوعی یکی از راهکارهای بسیار کارآمد به نظر میرسد. این فناوری قادر به شناسایی الگوهای ناشناخته و شفاف‌سازی آن‌ها است.

تکنولوژی بلاکچین و سیستم نامتمرکز آن چه کمکی خواهند کرد؟

نکته‌ی اول درباره‌ی بلاکچین تغییرناپذیری آن است. وقتی یک بلوک در این زنجیره ثبت می‌شود، دیگر خود آن بلوک هیچگاه دستخوش تغییر نشده و ثابت باقی می‌ماند. سیاست نگهداری از سند معامله در سیستم شناخت مشتری به‌گونه‌ای است که تا زمانی که ارتباط معاملاتی بین دو طرف برقرار است، اسناد نیز حفظ و نگهداری می‌شوند و حتی تا ۵ سال بعد از بسته شدن حساب نیاز اطلاعات آن باقی می‌ماند.
نکته‌ی دوم برای طرفداری از این سیستم، فرایند ثبتی سند است که توسط سازوکاری نامتمرکز اداره میشود و آسیب‌پذیری‌های سیستم سنتی را از بابت هک شدن، مورد کلاه‌برداری قرار گرفتن و مسائلی از این قبیل که در تجارت سنتی بسیار رایج است را، ندارد.
نکته‌ی سوم نیز این است که با استفاده از نرم‌افزارهای نامتمرکز، عملاً خود را در مقابل خطرات امنیتی داده‌های خود محافظت می‌کنیم. در توضیح این مورد می‌توان گفت که اسناد «شناخت مشتری» توسط نرم‌افزارهای مطمئن نامتمرکزی اداره می‌شود که به‌طور دائم موردبررسی و نظارت تمامی جامعه گرداننده آن قرار دارد.

این ماجرا به کجا ختم خواهد شد؟

با ظهور بلاکچین، شفاف است که نظم نوین جهانی در صنایع مالی شکل خواهد گرفت. نیاز به بستری قابل اعتماد و غیرمتمرکز برای شناخت مشتریان (KYC) هم‌اکنون بشدت احساس می‌شود. در حال حاضر پروژه هایی همچون سلف‌کی (SelfKey)، تراکتو (Traceto.io) و سیویک (Civic) هستند که در تلاش برای حل این مشکل‌اند.

این پروژه‌ها تلاش می‌کنند از قدرت بلاکچین برای ساده‌سازی، سرعت‌بخشی و امن‌تر کردن فرایند‌های شناخت مشتری بهره‌ ببرند. برای مثال تراکتو از قراردادهای هوشمند برای اطمینان از تداوم اجرای قوانین استفاده می‌کند و باعث می‌شوند قوانین مالی در حوزه در حال رشد ارزهای رمزنگاری‌شده گسترش یابند.

در نهایت اینکه اگر بتوانیم فرایندهای شناخت مشتری (KYC) را وارد تبادلات مالی، کیف‌های پول و بسترهای مالی کنیم، شاهد اعتماد بیشتر، پذیرش عمومی بهتر و انطباق‌پذیری گسترده‌تر ارزمهای رمزنگاری شده خواهیم بود.

 

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.