راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چهار مصداق معاملات و عملیات مالی از نظر قانون مبارزه با پول‌شویی

نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی، مصادیق معاملات و عملیات مشکوک در جرم پول‌شویی را مشخص کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه 26 اردیبهشت مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پیرامون لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی با اصلاح بند (پ) ماده 7 این لایحه با 134 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

دربند پ ماده 7 بر ارائه گزارش معاملات یا عملیات یا شروع به عملیات بیش از میزان مصوب شورا یا معاملات و عملیات مشکوک بانکی، ثبتی، سرمایه‌گذاری صرافی، کارگزاری و مانند آن‌ها به مرکز اطلاعات مال تأکید شده است.

در تبصره این بندآمده است؛ معاملات و عملیات مشکوک شامل هر نوع معامله، دریافت یا پرداخت مال اعم از فیزیکی یا الکترونیکی یا شروع به آن‌ها است که بر اساس اوضاع و احوالی مانند موارد زیر ظن وقوع جرم را ایجاد کند:

  1. معاملات و عملیات مالی مربوط به ارباب‌رجوع که بیش از سطح فعالیت مورد انتظار او باشد.
  2. کشف جعل، اظهار کذب یا گزارش خلاف واقع از سوی مراجعین قبل یا بعدازآنکه معامله یا عملیات مالی صورت گیرد و نیز در زمان اخذ خدمات پایه.
  3. معاملات یا عملیات مالی که به هر ترتیب مشخص شود صوری یا ظاهری بوده و مالک شخص دیگری است.
  4. معاملات یا عملیات مالی که بیش از سقف مقرر در آیین‌نامه اجرایی این قانون هرچند مراجعین قبل یا حین معامله یا عملیات مزبور از انجام آن انصراف داده یا بعدازآن بدون دلیل منطقی نسبت به فسخ قرارداد اقدام نمایند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.