راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به پنل فین‌تک در همایش بازاریابی و فروش مدرن

در «همایش بازاریابی و فروش مدرن» پنل فین‌تک با حضور رضا قربانی سردبیر ماهنامه عصر تراکنش، علی امیری مدیرعامل زرین‌پال، سهیل شهیدی مدیرعامل پیمنت ۲۴ و صابر خسروی مدیر توسعه کسب‌وکار موبایلت برگزار شد.

در ابتدای این پنل که دیروز 24 اردیبهشت در هتل قلب تهران برپا شده بود، قربانی در خصوص تفاوت‌های بازرگانی و فروش توضیحاتی ارائه داد و برای حاضرین فین‌تک و کاربردهای آن در بازاریابی را تشریح کرد. او از 9 دسته کسب‌وکار در فین‌تک دنیا صحبت کرد و گفت: «از این 9 دسته، نمایندگانی از فین‌تک‌های پرداخت، رمیتنس و بانکداری اینجا حضور دارند. زرین‌پال نماینده دسته پرداخت، پیمنت ۲۴ به عنوان نماینده پرداخت‌های بین‌المللی یا رمیتنس و موبایلت نماینده دسته بانکداری امروز در این پنل حضور دارند.»

 

درد پرداخت در ایران

امیری در مورد تفاوت نوع پرداخت در ایران و کشورهای پیشرفته اظهار کرد: «در دنیا این مرسوم نیست که وقتی به صفحه پرداخت می‌رسیم، این همه اطلاعات وارد کنیم. خیلی‌ها به خاطر اینکه باید اعداد متعدد وارد کنند، بی‌خیال پرداخت اینترنتی در ایران می‌شوند. صفحه پرداخت ما در ایران با کشورهای پیشرفته تفاوت اساسی دارد و ضد اصول بازاریابی و فروش است. درد پرداخت یک مسئله ناراحت‌کننده است و وقتی کاربر راضی شد و به صفحه پرداخت رسید، دردی به نام درد پرداخت در مقابل او وجود دارد و برای وارد کردن 16 رقم شماره کارت، CVV2، گذرواژه و کد امنیتی را باید وارد کند و در کشورهای پیشرفته دنیا، شما اصلاً صفحه پرداخت را ما نمی‌بینید و در ازای خریدی که می‌کنید، نیازی به وارد کردن اعداد مختلف ندارید. در ایران ما فعلاً چنین اجازه‌ای نداریم که این فناوری را ایجاد یا استفاده کنیم.»

شهیدی در مورد رمیتنس در ایران گفت: «در داخل ایران کمکی که مجموعه‌ای مثل ما می‌تواند انجام دهد، هم در بخش دریافت و هم در پرداخت قابل استفاده است. شرکت‌های تبلیغات به کمک پارتنرهای خارجی، می‌توانند به جاهای خوبی برسند. خیلی از شرکت‌های خارجی هم‌اکنون ترافیک ایران را دارند که این ترافیک هیچ ارزشی برای آنها ندارد؛ اما اگر این کمپانی‌ها با ایرانی‌ها یک قرارداد ببندند و به هم ملحق شوند، این یک بازی برد برد است. شرکت ایرانی بابت هر بازدید یا اینستال به شرکت خارجی پول بدهد و این شرکت داخلی هم‌زمان به یک مارکت بزرگ‌تر می‌پیوندد. شرکت‌های خارجی که بازار هدف در ایران دارند، برای جابه‌جایی پول می‌توانند روی شرکت‌هایی مانند ما حساب کنند، تبادل پول کنند و معادل ریالی به ایرانی‌ها بدهیم.»

شهیدی در پنل فین‌تک ادامه داد: «9 سال است که در این کسب‌وکار به صورت قانونی در حال فعالیت هستیم. در ایران کار فین‌تک به صورت قانونی به شدت سخت شده است. برای ایجاد صرافی در ایران چهار میلیارد تومان سرمایه لازم است. در کشورهای دیگر بر اساس نوع کسب‌وکار به مراتب این رقم کمتر است. فرصت‌های زیادی برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌شود و در کشورهای پیشرفته، این فضا همواره در حال تسهیل است.»

مدیرعامل پیمنت 24 در ادامه گفت: «اخیراً ابلاغیه‌ای به ما زده شد که طبق آن ما باید استفاده از سرویس وبمانی را متوقف می‌کردیم. هرچه پیگیری کردیم به نتیجه‌ای نرسیدیم. نمی‌دانم بر اساس چه معیاری این تصمیم را می‌گیرند. وبمانی یک سرویس روسی است و ما چون از طریق آمریکا تحریم هستیم، نمی‌توانیم از ویزا و مستر که هردو آمریکایی هستند، استفاده کنیم. ببینید ما چه موانع عجیبی بر سر راهمان قرار می‌گیرد.»

به سمت بانکداری بدون شعبه

قربانی درخصوص نوع جدید فعالیت کسب‌وکارها گفت: «در دنیا حرکت به سمت بانکداری بدون شعبه است. به عنوان مثال آمازون بزرگ‌ترین فروشگاه دنیا است، درحالی که خودش هیچ شعبه فیزیکی ندارد و یا Airbnb که بزرگ‌ترین سرویس ارائه‌دهنده جا و مکان است، خودش هیچ جایی ندارد. نمونه‌های وطنی هم اسنپ و تپسی را می‌توان نام برد. موبایلت هم یک نرم‌افزار بانکی است که کار مشابه در زمینه بانکی انجام می‌دهد و فعلاً به بانک سامان وصل است.»

خسروی در خصوص کارکردهای فین‌تک در بازاریابی توضیح داد: «فین‌تک از منظرهای مختلفی در بازاریابی کاربرد دارد. یکی حوزه خریدوفروش و تراکنش است. حوزه دیگر تسهیل است که این باعث راحتی بیشتر در تراکنش‌ها می‌شود. درد رگولاتوری و قانون‌گذاری یک محدودیت همگانی است که خیلی مواقع محدودیت جدی ایجاد می‌کند. وقتی به ترندهای دنیا در حوزه فین‌تک نگاه می‌کنیم و در مورد حوزه‌های دیسترابتیو صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که در تمام مراحل بانکداری می‌تواند به صورت مجازی انجام شود و بانکداری بدون شعبه بحث مهمی است.»

به گفته خسروی، بحث دیتا بسیار مهم است. او با بیان اینکه داده‌ها در حوزه بانکداری بدون شعبه اهمیت زیادی پیدا می‌کنند، گفت: «افرادی که در مارکتینگ مشغول به فعالیت هستند، اهمیت این حوزه را به خوبی درک می‌کنند. اگر هدف مشخص در بازار داشته باشید، توجه به حکمرانی داده به شدت حائز اهمیت است. در بانکداری بدون شعبه، قرار نیست از دیتا دزدی بشود و این نیاز به سیاست‌گذاری‌ای دارد که رگولاتوری باید فضا را تسهیل کند. بانک‌ها این دیتاها را دارند، ولی هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌کنند. آمازون کتاب می‌فروشد و دیتابیس خیلی عظیمی دارد و هر شرکتی یک هدف بزرگ مالی دارد، آمازون می‌تواند کمک بزرگی به او بکند و همواره از همین راه درآمد زیادی کسب می‌کند.»

 

ارزهای رمزنگاری‌شده؛ جنجال همیشگی

قربانی در مورد ارزهای دیجیتال بیان کرد: «وقتی از ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم، از چیز عجیبی صحبت نمی‌کنیم. از سهیل می‌خواهم که این بحث را کمی باز کند. این فضا چقدر جدی است؟ آیا محدود به دلالی است یا یک اتفاق تکنولوژی واقعی در حال رخ دادن است؟»

شهیدی در جواب تصریح کرد: «قبلاً خیلی به ارزهای دیجیتال اعتقادی نداشتم. وقتی به این فضا وارد شدم و با قابلیت‌هایی مانند اتریوم آشنا شدم، به شدت به این حوزه جذب شدم. شاید تا ۵۰ سال آینده هر کسب‌وکاری در دنیا باید برنامه‌نویسی بلد باشد که بتواند به حیات خود ادامه دهد. وقتی ما می‌گوییم هیچ کس حق ندارد از این ارزها استفاده کند، عملاً خودمان خودمان را محدود می‌کنیم و این از تحریم بدتر است. این اتفاق بارها افتاده که هرچیزی که خوب بوده است را گفته‌ایم بد است و انقدر این اتفاق را تکرار کرده‌ایم و از گذشته درس نگرفته‌ایم که خیلی اوقات در حال درجا زدن هستیم.»

سهیل شهیدی افزود: «خیلی از بانک‌های بزرگ دنیا در حال فعالیت با ریپل هستند. وقتی امارات مشغول به فعالیت رسمی در این زمینه است، نمی‌دانم چرا ما دست روی دست می‌گذاریم. ما که تحریم هم هستیم، بیشتر نیاز داریم به این فضا وارد شویم. چندی پیش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که 2.2 میلیارد دلار ارز مجازی خریداری شده و از کشور این میزان ارز خارج شده است. می‌خواهم ببینم مبنای این صحبت چیست؟ این عدد کاملاً غلط است. دوست داریم مستنداتشان را رو بکنند. اینکه بگوییم این عدد از کشور خارج شده و به همین بهانه این ارزها را ممنوع کنیم، توجیه‌پذیر نیست.»

خسروی با بیان این نکته که خیلی راحت با ارزهای دیجیتال می‌شود مسائل و مشکلات را از بین برد، عنوان کرد: «شهروندی را تصور کنید که برای پرداخت تاکسی به اپ فون‌پی نیاز دارد، به عنوان مثال برای خرید از سوپرمارکت مورد نظر خود باید اپلیکیشن آپ را نصب کند و برای فلان کار بانکی‌اش باید از موبایلت استفاده کند. این کار منطقی نیست و این تعداد زیاد از اپلیکیشن برای کارهای پرداختی، با عقل جور در نمی‌آید. با استفاده از ارزهای دیجیتال، به راحتی می‌شود این مشکل را حل کرد. این ارزهای دیجیتال می‌توانند فضا را تسهیل کنند. اینکه من بروم آرایشگاه محله‌ام و پول آن را با اتریوم پرداخت کنم، چیز عجیبی نیست.»

 

فعالیت در وضعیت قرمز

شهیدی و امیری در مورد افزایش نرخ دلار و سختی کسب‌وکارها صحبت کردند و اینکه تحریم چقدر غیرمستقیم تأثیر منفی بر روی کسب‌وکار آنها می‌گذارد. به گفته آنها، در این شرایط نمی‌شود برنامه‌ریزی درازمدت خوبی انجام داد.

قربانی در انتهای این پنل گفت: «امیدوارم دچار ناامیدی نشده باشیم که خودم با این ناامیدی به شدت مشکل دارم. در یک محیطی که بی‌اعتمادی مطلق وجود دارد، می‌توان اعتماد به وجود آورد. فناوری در حال تغییر فضای کسب‌وکار است. این تغییرات کمک می‌کند فضای کسب‌وکاری ایران تسهیل شود. کسب‌وکارهای جدید کارشان سخت است و فعالیت در این فضا واقعاً کار پیچیده‌ای است. این بچه‌ها به خوبی این تغییر را درک کرده‌اند و فعالیت خوبی انجام می‌دهند.»

در پایان این رویداد، از سخنرانان این مراسم تقدیر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.