راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اضافه شدن گردشگری به اولویت‌های ارزی بانک مرکزی

چندی پیش زمانی که بانک مرکزی ۳۳ اولویت ارزی را پس از یکسان‌سازی نرخ ارز مشخص کرد، نام کسب‌وکارهای گردشگری در میان این اولویت‌ها دیده نمی‌شد؛ مسئله‌ای که به اعتراض وسیع فعالان گردشگری انجامید. حالا اما با رایزنی‌های صورت گرفته میان بانک مرکزی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ظاهراً قرار است گردشگری نیز در میان اولویت‌های ارزی گنجانده شود؛ گرچه به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، هنوز بخشنامه آن صادر نشده است. پیش‌ازاین، رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده بود که قرار است به دستور معاون اول رئیس‌جمهوری به مسائل ارزی گردشگری رسیدگی شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، رحمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران با اعلام خبر موافقت بانک مرکزی با اولویت ارزی گردشگری گفته است: «بنا بر اعلام شفاهی معاون ارزی بانک مرکزی مشکلی در پرداخت ارز از طریق حواله به دفاتر خدمات مسافرتی که معاملات ارزی انجام می‌دهند وجود ندارد.» این فعال بخش خصوصی اضافه کرده: «حتی ردیف اعتباری به این منظور مشخص‌شده، اما لازم است این دفاتر مانند سایر اصناف و بخش‌هایی که در اولویت پرداخت ارز قرارگرفته‌اند از متولی خود، یعنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نامه تأییدیه داشته باشند.»

او بابیان اینکه هنوز این موضوع بخشنامه نشده، تصریح کرده است: «بر اساس آنچه تاکنون اعلام‌شده بانک مرکزی، مشکلات ارزی گردشگری را پذیرفته و در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موافقت‌هایی صورت گرفته است.»

به اعتقاد رفیعی، در نظر نگرفتن بخش گردشگری در اولویت‌های ارزی در این مدت نه‌تنها خسارت‌هایی را به برخی دفاتر خدمات مسافرتی وارد کرد و بعضی را در آستانه بیکاری و تعطیلی قرارداد بلکه تعهدات برخی دیگر را نسبت به مسافرانشان زیر سؤال برد. رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران خاطرنشان کرده است: «سفر خارجی شاید برای تصمیم گیران اهمیت و اولویت نداشته باشد، اما اگر آژانسی نتواند امکانات موردنیاز مسافر ایرانی را در خارج از کشور تأمین کند و مثلاً مسافری هتل یا پرواز مناسب نداشته باشد، چه باید کرد؟! چه کسی می‌خواهد جواب آن مسافر را در یک کشور دیگر بدهد؟»

او تأکید کرده: «لازم است سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و بانک مرکزی از گردشگری حمایت کنند تا از این بحران نیز خارج شویم.»

شرکت‌های منتخب برای اعزام زائران به عمره مفرده و عتبات عالیات از ابتدا جزو اولویت‌های ارزی بانک مرکزی قرارگرفته بودند.

فعالان گردشگری معتقدند در نظر نگرفتن دفاتر گردشگری به‌عنوان یکی از اولویت‌های ارزی می‌تواند ناشی از سیاست کاهش گردشگران خروجی باشد. این در حالی است که پیش‌ازاین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرده بود که اعتقاد ندارد برای تقویت و رونق گردشگری داخلی، باید برای سفر به خارج ایجاد مانع کرد.

همه این‌ها در حالی است که به دلیل نبودن گردشگری در میان اولویت‌های ارزی، طی هفته‌های اخیر برخی تورهای خارجی با نرخ دلار فروخته می‌شد. این مسئله البته تنها چالش موجود ارزی برای گردشگران خروجی و ورودی نیست. هم‌اکنون گردشگران خروجی تنها می‌توانند پانصدتا هزار یورو ارز مسافرتی دریافت کنند و این در حالی است که خرید ارز در بازار آزاد قاچاق محسوب می‌شود.

فعالان گردشگری معتقدند بسیاری از سفرها با چنین رقمی با مشکل روبه‌رو می‌شود. در چنین شرایطی میزان ارز همراه مسافر نیز به نصف تقلیل پیداکرده و مسافرانی که پیش‌ازاین ارز داشته‌اند نیز حتی نمی‌توانند بیش از ۵ هزار یورو با خود از ایران ببرند. از سوی دیگر گردشگران ورودی نیز به‌سختی می‌توانند ارز خود را تبدیل به ریال ایران کنند؛ عاملی که باعث شده دفاتر مسافرتی، راهنماهای گردشگری و بعضاً هتل‌ها نقش صرافی را بازی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.