راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

FATF چیست؟

در میان اظهارنظرها درباره موضوع داغ این روزهای محافل خبری، حتی گفته شد FATF ترکمنچای دوم است، اما کمتر کسی در روزهای گذشته به این مسئله پرداخت که اصلاً FATF چیست و حضور نام ایران در لیست سیاه این سازمان یعنی چه؟ FATF یک قرارداد نیست، بلکه یک سازمان بین دولتی است.

سازمانی که بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام می‌دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک‌بار خود به اطلاع کشورهای عضو می‌رساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به کشورهای مشکوک می‌روند، احتیاط کنند.

مقررات مبارزه با پول‌شویی شامل قوانینی است که اشخاص و شرکت‌ها را موظف می‌کند در مورد نحوه کسب درآمدشان به دولت‌ها توضیح دهند، از این راه، پول‌هایی که از راه‌های نامشروع، مانند قاچاق، رشوه و تخلف‌های مالی به‌دست‌آمده است، برای ورود به بازارهای مالی با دشواری بیشتری روبه‌رو می‌شود و سلامت نظام مالی و اقتصادی قابل تضمین‌تر خواهد بود؛ اما لیست سیاه مفهومی است که سال 2009 وارد ساختار FATF شد. این لیست سیاه همان لیستی بود که از طرف سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای یا OECD نیز منتشر می‌شد و عنوان آن هنوز هم کشورها و قدرت‌های نامناسب برای همکاری است.

این لیست شامل کشورهایی است که ازنظر کارشناسان این سازمان، در مبارزه جهانی علیه پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم همکاری نمی‌کنند. در سال 2009 برای اولین بار، نام ایران در کنار نام پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان وارد لیست سیاه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری FATF شد.

در سال‌های بعدی نیز گزارش‌ها ادامه پیدا کرد و نام ایران در رأس لیست سیاه به چشم می‌خورد، درحالی‌که FATF این حق را برای خودش محفوظ می‌دانست که در بررسی‌های تازه نام بعضی کشورها را از لیست حذف و نام کشورهای دیگری را به آن اضافه کند، اما ایران در کنار کره شمالی، در جایگاهی حتی بدتر از لیست سیاه و در فهرست کشورهایی قرار می‌گرفت که توصیه می‌شد علیه آن‌ها اقدامات مقابله‌ای انجام شود. هرچند حضور کشورمان در لیست سیاه بعد از پذیرش برجام عملاً معلق شد اما این تعلیق موضوعی موقت خواهد بود. چراکه برای دائمی شدن آن باید کشورمان در قوانین ناظر به این مباحث اصلاحاتی را ایجاد می‌کرد.

دولت که پس از برجام همواره بر ضرورت برقراری روابط ساختارمند با نهادهای مؤثر بین‌المللی تأکید کرده است، یکی از قفل‌های باز نشده ورود سرمایه به کشور را همین حضور نام ایران در لیست سیاه FATF می‌دانست و معتقد بود همکاری و تعامل با گروه اقدام مالی ازآن‌رو ضرورت دارد که امروزه کلیه بانک‌ها، مؤسسات مالی، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در سراسر جهان موظف هستند که استانداردهای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را اجرا کنند. باوجوداین در دو سال گذشته، مخالفان دولت این موضع‌گیری را به خیانت دولت تعبیر کرده‌اند.

منبع : روزنامه ایران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.