راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جی پی مورگان درخواست ثبت اختراع سیستم پرداخت زنجیره بلوکی خودش را ارائه داد

بانک جی پی مورگان چیس درخواست حق ثبت اختراع را برای تسهیل پرداخت‌های بین بانکی با استفاده از زنجیره بلوک خودش را ارائه داده است.

البته این درخواست به طور رسمی در ماه اکتبر سال 2017 ارائه شد اما تازه هفته گذشته توسط اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده منتشر شد.

این درخواست درباره سیستمی است که با استفاده از فناوری دفاتر کل توزیع‌شده، برای پیگیری پرداخت‌های انجام‌شده میان موسسات مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جی پی مورگان در این درخواست نوشته است: «پرداخت‌های برون مرزی نیازمند تعداد پیام‌هایی است که میان بانک‌ها و مراکز تصفیه ردوبدل می‌شود که این پیام‌ها شامل تراکنش‌های انجام‌شده است. چنین فرایندی اغلب موجب تاخیر و دسترسی محدود به بودجه می‌شود. از طرفی انجام تراکنش‌ها روی زنجیره بلوک موجب حذف هزینه‌های اضافی می‌شود و سیستمی برای ثبت دقیق تراکنش‌ها فراهم می‌کند و انجام پرداخت‌های آنی را هم به‌طور دقیق و معتبری ردیابی می‌کند.»

اما جای تعجب دارد که جیمی دیمون مدیرعامل جی پی مورگان که حالا دارد از فناوری زنجیره بلوک در سیستم پرداخت‌هایش استفاده می‌کند، چند ماه پیش ارزهای رمزنگاری‌شده را یک کلاهبرداری خواند و هر کارمندی را هم خریدوفروش بیت‌کوین انجام می‌داد، به خاطر این رفتار احمقانه‌اش، از کار اخراج می‌کرد.

البته به نظر می‌رسد که قضیه ارزهای رمزنگاری‌شده و زنجیره بلوک برای این متفاوت است. همچنین این بانک جزو 86 شرکتی است که نقشی در اتحادیه سازمانی اتریوم، که یک اقدام زنجیره بلوک منبع باز است، داشته است. ایده اتحادیه سازمانی زنجیره بلوک، برنامه بسیار بزرگی برای بانک‌ها و شرکت‌های فناوری است تا بتوانند در کنار یکدیگر نسخه Business-ready نرم‌افزار پشت اتریوم را بسازند.

نکته‌ای که در این درخواست جدید جی پی مورگان وجود دارد این است که این درخواست درست یادآور درخواست مشابهی بود که این بانک در سال 2013 برای ارائه یک سیستم پرداخت به سبک بیت‌کوین ارائه داده بود.

گرچه این درخواست رد شد اما جالب است که بانک جی پی مورگان با این کار درواقع برخی مشکلات موجود در سیستم کنونی پرداخت بانکی را نمایان ساخت.

منبع: Fortune

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.