راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شتابدهنده دیگری برای اکوسیستم استارت‌آپی فین‌تک ایران / در نشست خبری فینووا چه گذشت؟

نشست خبری فینووا با موضوع رونمایی از شتابدهنده این مرکز نوآوری امروز با حضور علی بدیعی مدیر فینووا و آرین افشار، مدیر برنامه‌های این شتابدهنده در مرکز رشد و نوآوری‌های دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گفته بدیعی در این نشست، هدف اولیه فینووا که کار خود را از اوایل سال 94 آغاز کرده بود، از همان ابتدا این بود که بازوی نوآوری باز برای شرکت ارتباط فردا باشد. در ادامه رسیدن به این هدف همکاری خود را با دانشگاه امیرکبیر برای داشتن یک محیط فضای کار اشتراکی آغاز کرد. در این محیط استار‌ت‌آپ‌های زیادی حضور داشتند که از بین آنها می‌توان به تپسی، جاب‌اینجا، ایوند، نظربازار، باهمتا، پی پینگ و دراپز اشاره کرد. بدیعی درباره فعالیت‌های فضای کار اشتراکی و Coworking گفت: «تاکنون چیزی حدود 50 استارت‌آپ در فضای کار اشتراکی فینووا حضور داشته‌اند و پیشرفت‌ کرده‌اند و باعث شده فینووا یکی از بازیگران اصلی اکوسیستم کارآفرینی داخل کشور باشد.»

او در ادامه توضیح داد: «براساس برنامه‌ای که برای فینووا در نظر گرفته بودیم، قرار بود شتابدهنده این مرکز نوآوری در اوایل سال 97 راه‌اندازی شود که خوشبختانه این اتفاق مطابق انتظار در حال انجام است و اکنون این شتاب‌دهنده در مرکز رشد و نوآوری‌های دانشگاه علامه طباطبایی تجهیز شده و آماده بهره‌برداری است.»

به گفته بدیعی، هر دو مرکز فضای کار اشتراکی و شتابدهنده، فینووا نام دارند و تحت یک مرکز نوآوری برای ارتباط فردا فعالیت می‌کنند.

 

روی شتابدهی استارت‌آپ‌های فین‌تک تمرکز خواهیم داشت

شتابدهنده فینووا فراخوان ثبت‌نام برای دوره نخست شتاب‌دهی و پیش‌شتاب‌دهی خود را از اواخر سال گذشته یعنی اسفند ماه 96 با شعار «توانمندسازی ستاره‌ها» آغاز کرده است. مهلت ثبت‌نام در این دوره از ۲۰ اسفندماه شروع شده و تا ۱۰ اردیبهشت ماه نیز ادامه دارد.

به گفته مدیر فینووا تاکنون درخواست‌ها برای حضور و فعالیت در این شتابدهنده خوب بوده است. دو استارت‌آپ سایبورگ و مه‌کارت‌ هم که از قبل در فضای کار اشتراکی حضور داشتند نیز برای شرکت در شتابدهنده نیز اقدام کرده‌اند که شتابدهی آنها شروع شده و سرمایه‌گذاری روی آنها انجام گرفته است.

بدیعی در ادامه توضیحات خود اشاره کرد: «به علت حضور پررنگ‌تر ما در فضای فین‌تک طبیعتا تمرکز بیشتری هم روی استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه خواهیم داشت. چراکه احساس می‌کنیم در این فضا بیشتر می‌توانیم به استارت‌آپ‌ها کمک کنیم. حوزه فین‌تک را باز می‌بینیم و موقعیت‌های زیادی وجود دارد که صنایع مالی می‌توانند در آنجا به استارت‌آپ‌ها کمک کنند.»

 

شتابدهنده و فضای کار اشتراکی فینووا باهم رابطه خطی ندارند

علی بدیعی در پاسخ به سوال خبرنگار راه پرداخت مبنی بر ارتباط بین شتابدهنده و فضای کار اشتراکی توضیح داد: «رابطه این دو در فینووا خیلی خطی نیست که بگوییم استارت‌آپ‌ها حتما باید در فضای کار اشتراکی حضور داشته باشند که به شتابدهنده راه پیدا کنند. اما تعاملات خوبی بین این دو وجود دارد. ما به استارت‌آپ‌ها و گروه‌هایی که ایده خام‌تری دارند و هنوز MVP کاملی ندارند، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا در فضای کار اشتراکی فعالیت کنند و بعد زمانی که بازار بهتری پیدا کردند به شتابدهنده بروند. ضمن اینکه تیم‌های فعال در شتابدهنده نیز این فرصت را دارند که از فضای کار اشتراکی نیز استفاده کنند.»

روند جذب سرمایه و همکاری با سرمایه‌گذاران در شتابدهنده فینووا به صورت مستمر خواهد بود. به این شکل که هر استارت‌آپ به تبع فعالیت‌های خود با سرمایه‌گذار مناسب و علاقه‌مند دیدار خواهند داشت. بدیعی می‌گوید: «برگزاری رویدادهایی مانند دمو دی با وجودی که استارت‌آپ‌ها در آن خود را عرضه می‌کنند، اما بیشتر چیزی شبیه ویترین برای شتابدهنده‌ها خواهد بود که حاصل کار خود را در قالب ارائه تیم‌ها ارائه کنند. در عین حال نیز روند پذیرش استارت‌آپ‌های ما به صورت همزمان نیست که بخواهیم همه آنها را در یک زمان و یک روز به سرمایه‌گذاران ارائه کنیم.»

مدیر مرکز نوآوری فینوا به توسعه فضای کار اشتراکی نیز اشاره کرد و توضیح داد: «در آینده نزدیک قرار است ابعاد محیط فضای کار اشتراکی ما که تاکنون خیلی بزرگ نبوده، چند برابر شود. قرارداد این انتقال امضا شده و قرار است تا چند ماه آینده تجهیز شود و مورد استفاده قرار بگیرد. در این صورت از جهت هم‌افزایی و افزایش تیم‌ها دست بازتری خواهیم داشت.»

 

سرمایه نقدی، آموزش و مربیگری سه حوزه اصلی شتابدهنده

در ادامه این نشست آرین افشار، مدیر برنامه‌های شتابدهنده فینووا نیز درباره برنامه شتاب‌دهی توضیح داد: «افراد زیادی از ما می‌پرسیدند چرا شتابدهنده را راه‌اندازی کرده‌اید و شما که تا پیش از آن هم در این حوزه فعال بودید نیازی به چنین کاری نداشتید. واقعیت این بود که در مدت زمانی که با استارت‌آپ‌ها در فضای کار اشتراکی در ارتباط بودیم با نیازهای متعددی روبه رو شدیم و امکان پاسخگویی به این نیازها در فضای کار اشتراکی ممکن نبود. به صورت کلی در سه حوزه مربیگری، سرمایه نقدی و آموزش برای استارت‌آپ‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. نیاز آموزش به استارت‌آپ‌ها به شدت احساس می‌شد. استارت‌آپ‌هایی بودند که با ایده خود وارد فضای کار اشتراکی می‌شدند و در ادامه نمی‌توانستند وارد فضای کسب‌وکاری شوند. همچنین در تنظیم برنامه شتاب‌دهی خود تلاش کردیم تمرکز را روی حوزه مربیگری بگذاریم و در حوزه سرمایه‌گذاری هم دو سطح را در نظر گرفته‌ایم. یکی ارائه سرمایه نقدی به مبلغ 50 میلیون تومان به استارت‌آپ‌هایی است که وارد دوره شتاب‌دهی ما می‌شوند و دیگری خرید 15 درصد از سهام استارت‌آپ‌ها است. البته سطح سرمایه‌گذاری خیلی مشخصی در نظر نگرفتیم و اگر ببنیم استارت‌آپ‌ها بازار بهتری در آینده خواهند داشت، روی آنها سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کنیم.»

در دوره پیش‌شتابدهی، مربیان به صورت عمومی با تیم‌ها در ارتباط هستند، اما در دوره شتابدهی مربیان که می‌دانند کدام یک از تیم‌ها بهتر فعالیت می‌کنند و شناخت بیشتری از آنها دارند و در نتیجه به صورت عمیق‌تر می‌توانند آنها را راهنمایی کنند. در دوره شتابدهی همچنین برای هر حوزه تخصصی مربی و مشاور متخصص همان حوزه برای استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

 

دسترسی به APIهای فینوتک از طریق شتابدهنده

به گفته افشار، یکی از ارزش افزوده‌های که فینووا در مقایسه با سایر شتابدهنده‌ها به همراه دارد، ارتباطات زیاد این مرکز در حوزه بانکی و استفاده از امکانات شرکت ارتباط فردا است. افشار در ادامه گفت: «همچنین، سرویس‌های خوبی مانند پلت‌فرم Open API فینوتک را در اختیار داریم که ابزارهای مناسبی برای استارت‌آپ ها در نظر گرفته می‌شوند و می‌توانند به رشد سریعتر آنها کمک کنند. یکی از معطلات اصلی استارت‌آپ‌ها دسترسی به APIهای بانکی است، در حالی که از طریق فینوتک با سادگی و سهولت بیشتری به آنها دسترسی خواهند داشت.»

مدیر برنامه‌های شتابدهنده فینووا درباره ارتباط بین فینوتک و شتابدهنده توضیح داد: «اگر استارت‌آپ‌ها حین ورود به شتابدهنده به مرحله‌ای رسیده باشند که به API نیاز داشته باشند، آنها را از فینوتک دریافت خواهند کرد. دریافت این سرویس‌ها و APIها از روند مشخصی دارد که گذر از این مراحل برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهایی که در فضای کار اشتراکی و شتابدهنده حضور دارند، بسیار ساده‌تر خواهد بود. همچنین استارت‌آپ‌هایی که به مرحله شتابدهی رسیده‌اند می‌توانند APIهای تخصصی‌تر و شخصی‌سازی شده بیشتری دریافت کنند.»

او درباره شرایط تیم‌هایی که می‌توانند به فینووا دسترسی داشته باشند، گفت: «حداقل شرایط داشتن یک محصول و MVP اولیه قابل ارائه است. استارت‌آپ‌هایی را که به تازگی در سطح ایده شروع به فعالیت کرده‌اند را معمولا پذیرش نمی‌کنیم. تا دهم اردیبهشت ماه امکان ارسال درخواست برای استارت‌آپ‌ها وجود دارد. ما درخواست‌ها را طی یک هفته بررسی می‌کنیم و گروه‌هایی را که در مرحله اولیه گزینش شده‌اند برای مصاحبه حضوری دعوت می‌کنیم. اگر بتوانند از مرحله مصاحبه حضوری نیز گذر کنند، وارد دوره پیش‌شتابدهی می‌شوند. این دوره سه ما طول می‌کشد و در آن تمرکز زیادی روی آموزش دارد. در نهایت تیم‌هایی که می‌توانند این دوره را به پایان برسانند و وارد دوره شتاب‌دهی می‌شوند که شش ماه به طول می‌انجامد و استارت‌آپ‌ها سرمایه نقدی دریافت می‌کنند و وارد دوره مربیگری متمرکز می‌شوند.»

به گفته او اصلی‌ترین حوزه پذیرش شتابدهنده فینووا حوزه فین‌تک و استارت‌آپ‌های فعال در بخش‌های بورس، بیمه و خدمات مالی و بانکی است و حوزه‌های بعدی مواردی مانند باشگاه مشتریان، تبلیغات و آموزش است. افشار همچنین در گفته‌های خود به حضور سرمایه‌گذاران خطرپذیر اشاره کرد که روی استارت‌آپ‌هایی که از فینووا و دوره شتابدهی خارج می‌شوند علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند.

کسب‌وکارها در حوزه‌های بیمه، اعتبارسنجی، امنیت، مدیریت مالی، پرداخت، بانک، سرمایه‌گذاری، آموزش، پلت‌فرم B2B، باشگاه مشتریان، تامین مالی و کرادفاندینگ، بورس، تبلیغات، سرویس‌های ارتباطی و سخت‌افزارهای بانکی می‌توانند درخواست خود را برای شرکت در دوره شتاب‌دهی ارسال کنند.

کسب‌وکارهای علاقه‌مند در حوزه فناوری نیز در صورتی که در حوزه‌های زیرساخت، ارزهای رمزنگاری شده، هوش تجاری، هوش مصنوعی، سرویس‌های تجزیه و تحلیل و سرویس‌های ابری فعالیت دارند، می‌توانند فرم درخواست را تکمیل کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.