فینوتک (ارائه‌دهنده راهکار بانکداری باز)

فینوتک ارائه‌دهنده سکویی مبتنی بر API باز است که به بانک‌ها امکان می‌دهد مجموعه‌ای از سرویس‌ها را ارائه دهند. این محصول امکان بانکداری باز را برای بانک‌ها و مؤسسات مالی مهیا می‌کند.

APIها مجموعه‌ای از قوانین هستند که برنامه‌های کاربردی با استفاده از آن‌ها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به‌عنوان یک رابط میان برنامه‌های مختلف عمل کنند. APIها علاوه بر دیگر فواید و مزیت‌ها، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌کنند؛ از طریقAPI ها می‌توان به شکلی نسبتاً ارزان و ساده، داده‌های یک اپلیکیشن را در یک پلتفرم یا سرویس دیگر پیاده‌سازی کرد. این فناوری هم‌چنین برای سرویس‌های ارائه‌شده، ارزش‌افزوده به ارمغان می‌آورد.

بانکداری باز بر پایه API به‌عنوان پلی میان تولید و توزیع خدمات عمل کرده و موجب ایجاد انعطاف‌پذیری بسیار مؤثری در زنجیره ارزش موسسه مالی و بانک می‌شود و زمینه را برای ارائه خدمات جدید و خلاقانه در بستر توزیع بسیار گسترده و وسیع مهیا می‌کند.

شرکت‌های طرف سوم باقابلیت جدید خواهند توانست خدمات بانکی را توسعه داده و ترکیب جدیدی از خدمات، کارکردها و داده‌ها به همراه کانال‌های توزیع متنوع برای بانک‌ها مهیا کنند و به‌این‌ترتیب دامنه دسترسی مشتریان و کسب‌وکارهای گوناگون به شبکه بانکی بسیار آسان‌تر از قبل مهیا شده و بانک‌ها خواهند توانست با سرمایه‌گذاری کمتر سطح سرویس‌دهی خود را افزایش داده و رضایت‌مندی بیشتری نصیب کاربران خدمات خود سازند.

برای ایجاد امنیت موردنیاز به جهت استفاده از خدمات فینوتک از استاندارد OAuth استفاده می‌شود. استفاده از این استاندارد می‌تواند امنیت لازم برای توسعهAPI ها برای دسترسی به سرویس‌های بانکداری باز ایجاد کند. با استفاده از این راه‌حل کاربران امکان دسترسی محدود به اشخاص ثالث برای انجام سرویس‌های مورد درخواست بانکی را می‌دهند.

 

سال راه‌اندازی: ۱۳۹۵

مدیر: مهسا خمیسی

حوزه‌های تحت پوشش:

  • تمامی حوزه‌های بانکداری و ارائه خدمات مالی و بانکی

 

سرویس‌ها:

سرویس‌های کارتی

  • انتقال وجه (کارت به کارت)
  • گرفتن صورتحساب
  • استعلام کارت
  • دریافت مانده
  • پرداخت قبض
  • خرید موبایلی
  • دریافت لیست کارت‌ها با شماره موبایل
  • حساب میانی
  • تسهیم
  • شارژ آنی بن‌کارت
  • تعریف قبوض خاص

 

سرویس‌های حسابی

  • برداشت وجه از
  • واریز وجه به
  • گرفتن صورتحساب
  • استعلام شبا
  • مسدودی و رفع مسدودی
  • دریافت اطلاعات کاربر
  • استعلام حساب
  • افتتاح حساب
  • دریافت شماره شبا
  • واریز وجه حساب به کارت
  • اعلام شماره حساب با دریافت کد ملی
  • ایجاد دستور پرداخت

 

سرویس‌های تسهیل‌گر

  • صحت سنجی کد ملی
  • احراز هویت
  • اعتبار سنجی
  • استعلام وضعیت چک
  • استعلام تسهیلات

 

 

شرایط استفاده:

شرایط خاصی موردنیاز نیست و همه کسب‌وکارها قابلیت استفاده از سرویس‌های فینوتک را دارا هستند. تنها نیاز به افتتاح حساب در بانک آینده برای دسترسی به پنل توسعه‌دهنده فینوتک نیاز و شرط اصلی استفاده از سرویس‌های فینوتک است.

 

مشتریان:

مشتریان محصول فینوتک حلقه وسیع بازیگران چرخه مالی از بانک‌ها تا افراد عادی را شامل می‌شوند؛ اما مهم‌ترین مشتریان محصول کسب‌وکارهایی هستند که ارائه‌دهنده خدمات مالی الکترونیک به مشتریان خود هستند. این کسب‌وکارها محدودیتی در ابعاد و حجم موردنیاز از سرویس‌ها نداشته و می‌توانند بسته به نیاز خود از سرویس‌های ارائه‌شده به هر میزان استفاده کرده و در اختیار مشتریان نهایی خود قرار دهند. به‌طورکلی دسته‌های زیر می‌توانند مخاطبین فینوتک باشند:

  • کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌های فین‌تک
  • هر کسی که فکر می‌کند با دسترسی به سامانه‌های بانک می‌تواند مشکلی را حل کند یا منفعتی برای دیگران ایجاد کند
  • کسب‌وکارهای آنلاین که نیاز به سرویس‌های مالی و بانکی ویژه‌ای برای مشتریان خود دارند
  • کسب‌وکارهایی که نیازهای بانکی خاص دارند و ترجیح می‌دهند نرم‌افزارهای خود را مستقیماً به نرم‌افزارهای بانکی مرتبط کنند

افتخارات:

در تاریخ ۹۵/۱۰/۱۴ در حاشیهٔ ششمین دورهٔ همایش بانکداری الکترونیک و با حضور مسئولین بانکی و خبرنگاران، فینوتک به‌عنوان راهکار بانکداری باز رونمایی شد. در این مراسم علی کرمانشاه معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، ولی‌الله فاطمی عضو هیئت‌مدیره بانک ملی، مدیران ارشد بانکی و اعضای هیئت‌مدیره بانک آینده حضور داشتند.

 

دانلود لوگو با کیفیت فینوتک  {PNGJPG}

راه‌های ارتباطی:

وب‌سایت: www.finnotech.ir

تلفن: ۴۲۷۱۹۰۸۸-۰۲۱ / ۴۲۷۱۹۰۸۹-۰۲۱

دورنگار: ۸۹۳۱۳۰۴۰-۰۲۱

پست الکترونیک: info@finnotech.ir

نشانی: پارک فناوری پردیس، خیابان نوآوری پنجم، ساختمان ارتباط فردا

فینوتک در شبکه‌های اجتماعی: