راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دستیار هوشمندی برای انجام امور مالی کاربر / برنامه‌های موبایلت برای رفع نیازهای مالی کاربران خود

موبایلت یکی از اپلیکیشن‌هایی است که زمستان گذشته بیش از هر زمانی بر سر زبان‌ها افتاد. این استارت‌آپ فعال در حوزه فین‌تک بهمن‌ماه سال گذشته در جشنواره وب و موبایل ایران خوش درخشید و از بین 4421 اپلیکیشن شرکت‌کننده برنده بهترین اپلیکیشن موبایل سال شد و در بخش فین‌تک در بین رقبایی مانند حسابداری شخصی نیو، زرین‌پال، اپلیکیشن 724، فون‌پی و پی‌پینگ توانست برترین استارت‌آپ فین‌تک از نگاه داوران باشد. واژه موبایلت ترکیبی از موبایل و والت است، اما بنیان‌گذاران، این اپلیکیشن را دستیار مالی هوشمند کاربران می‌دانند.

 

موبایلت چه کار می‌کند؟

این اپلیکیشن همراه بانک جدید بانک سامان محسوب می‌شود و کاربران این بانک می‌توانند با وارد کردن شماره شناسه مشتری و رمز عبور نت‌بانک از سرویس‌های بانکی بانک خود استفاده کنند. کاربران سامانی این اپلیکیشن می‌توانند تمام هزینه‌ها و درآمدهای ماهانه خود را به تفکیک دسته‌بندی‌های مختلف ببینند و نمودار آنها را مشاهده کنند. همچنین کاربران بانک سامان می‌توانند از خدمات بانکی مانند انتقال وجه به کارت، سپرده و پایا و ساتنا، نمایش درلحظه موجودی حساب‌ها و مشاهده تمام تراکنش‌های حساب و نمایش کامل وضعیت دسته‌چک‌ها و تسهیلات استفاده کنند.

خدمات موبایلت تنها بانکی نیست و خدمات پرداختی هم دارد که عموم مردم با هر شماره کارتی می‌توانند از آن استفاده کنند. سرویس‌هایی مانند خرید شارژ سیم‌کارت و بسته‌های اینترنتی، پرداخت قبض تلفن همراه و قبض‌های خدماتی و جریمه خودرو و مشاهده سوابق پرداخت در اختیار هر فردی که موبایلت را نصب کرده باشد، قرار می‌گیرد. در نتیجه رقبای موبایلت، هم همراه‌بانک‌های بانک‌های مختلف هستند، هم اپلیکیشن‌های متنوع پرداخت در شرکت‌های پرداخت و PSP و هم استارت‌آپ‌های مدیریت حساب و PFM.

 

موبایلت چگونه موبایلت شد؟

گروه موبایلت پیش از آنکه وارد حوزه فین‌تک شود، در شرکت وینگ (دنیای نخبه‌های نوآور) فعالیت داشت و از سمت ارائه راهکار به سمت حوزه مالی کشیده شد. تیم آنها بعد از یک تحقیق میدانی یک‌ماهه به داده‌های خوبی دست پیدا کرد و به‌مرور موبایلت را به عنوان دستیار مالی هوشمند طراحی کرد. صابر خسروی، مدیر ارتباطات برند موبایلت درباره شکل‌گیری این اپلیکیشن می‌گوید: «مهم‌ترین معضل و مساله‌ای که حس می‌کردیم در بخش مالی بود. می‌خواستیم راهکاری برای مسائل مالی مردم باشیم. به همین علت در طراحی اپلیکیشن تلاش کردیم به جای اینکه دسته‌بندی بانک را در نظر بگیریم، سرویس‌هایی را از نظر مشتری تقسیم‌بندی کنیم.»

موبایلت به‌مرور از طریق شرکت وینگ با بانک سامان پای میز مذاکره نشست و اعتماد مسئولان بانک را جلب کرد تا سرانجام مردادماه 1396 به APIهای عملیاتی متصل شد و توانست خدمات بانکی مشتریان بانک سامان را انجام دهد. بانک سامان هم بهمن‌ماه همان سال به‌صورت رسمی موبایلت را معرفی کرد.

 

طراحی سرویس؛ رقابت اصلی برای موبایلت

مهرداد اندامی، طراح محصول موبایلت درباره فضای کسب‌وکاری و جایگاه موبایلت در آن توضیح می‌دهد: «به‌صورت کلی ما و سایر کسب‌وکارها در مرحله‌ای قرار داریم که در آن تنها سرویس‌ها و خدمات مختلف را به‌صورت دیجیتالی درمی‌آوریم تا کاربران تجربه کاربری بهتری داشته باشند. هر کدام از بازیگران در حوزه خودش این کار را به نحوی انجام می‌دهد و به اندازه نقشی که دارد، پیش می‌رود و خط‌شکنی می‌کند، اما معتقدم هنوز به مرز ساختارشکنی نرسیده‌ایم و نتوانسته‌ایم راهکاری خارج از چارچوب‌های موجود ارائه دهیم. در این میان رقابتی که وجود دارد، رقابت بر سر طراحی سرویس است.»

او می‌گوید: «اینکه کاربر چطور از سرویسی بهره ببرد و استفاده کند، نقطه تفاوت کسب‌وکارهاست و ما هم تلاش داشتیم در اینجا طراحی متفاوتی داشته باشیم و در این طراحی محور را کاربر و راحتی او در استفاده از سرویس‌ها در نظر گرفته‌ایم. در عین حال در نظر داریم سرویس‌های خود را برای هر کدام از مشتریان‌مان شخصی‌سازی کنیم تا بتواند با توجه به رفتار و نیاز مالی خود بیشترین استفاده را از سرویس‌های موبایلت ببرد.»

موبایلت در عین حال تحقیقات میدانی خود را متوقف نکرده است و هنوز هم با بررسی مداوم و دقیق کاربرانش در محیط اپلیکیشن تلاش دارد محصول خود را درست مطابق انتظارات آنها طراحی کند. آنها بررسی می‌کنند کاربران از چه طریقی به کدام سرویس‌ها دست پیدا می‌کنند، از کدام سرویس‌ها بیشتر استفاده می‌شود و کجا کاربر سردرگم شده و از سرویس خارج می‌شود. این کسب‌وکار همچنین با کاربران به‌صورت مستقیم در ارتباط است و از آنها نظرسنجی می‌کند.

 

آینده موبایلت

مسعود قبایی، مدیر موبایلت درباره همکاری این استارت‌آپ با بانک سامان توضیح می‌دهد: «بانک سامان اعتماد زیادی به ما کرد و سرویس‌های خدمات بانکی خود را در اختیار ما قرار داد. کمتر پیش می‌آید بانکی تا این حد به کسب‌وکار نوپایی اعتماد کند. تصمیم داریم همکاری خود را با این بانک ادامه دهیم. شاید در آینده تصمیم بر آن شد که با بانک‌های بیشتری همکاری کنیم و شاید هم تنها با بانک سامان ادامه دادیم. در هر صورت اعلام نظر قطعی کار عاقلانه‌ای نیست.»

گروه موبایلت همچنین قصد ندارد خود را به حوزه سرویس‌های بانکی و پرداخت محدود کند و می‌خواهد در سایر حوزه‌های مالی مانند بورس و بیمه هم دستیار مالی هوشمند کاربرانش باشد. البته تا آن روز راه زیادی باقی مانده، اما موبایلت از امروز برنامه‌ریزی استراتژیک خود را شروع کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.