راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به سپ؛ پانصد و بیستمین شرکت بورسی کشور

نمی‌شود درباره صنعت پرداخت الکترونیکی صحبت کرد و از «سپ» حرفی به میان نیاورد؛ شرکتی که اولین ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی، اولین ارائه‌دهنده دستگاه پین‌پد و اولین ارائه‌دهنده پرداخت مبتنی بر فناوری USSD در ایران بود.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان‌کیش (سپ) با هدف ارائه راهکارهای نوین پرداخت الکترونیک و با تمرکز بر دو حوزه خدمات کارت و ایجاد شبکه فراگیر پذیرندگان کارت در تیرماه سال 1382 آغاز به کار کرد. این شرکت موافقت اصولی بانک مرکزی ایران را در سال ۱۳۸۳ و مجوز قطعی فعالیت خود را در تاریخ 06/07/1384 از سوی این مرجع دریافت کرد. فعالیت پرداخت الکترونیک سامان در حوزه پرداخت‌های اینترنتی از فروردین‌ماه ۱۳۸۳ آغاز شد و این شرکت به‌عنوان اولین ارائه‌دهنده خدمات پرداخت اینترنتی در نظام بانکی کشور از سال 1383 ابزارهای پرداخت غیرحضوری را در اختیار متقاضیان قرار داد. در این گزارش می‌خواهیم نگاهی به فعالیت‌ها و عملکردهای شرکت پرداخت الکترونیک سامان داشته باشیم.

 

اولین بودن سپ

شرکت پرداخت الکترونیک سامان نه‌تنها اولین شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت اینترنتی کشور است، بلکه اولین ارائه‌دهنده دستگاه پین‌پد و اولین ارائه‌دهنده پرداخت مبتنی بر فناوری USSD در ایران است. همچنین این شرکت از اولین شرکت‌هایی بود که راهکار کارت‌خوان فروشگاهی را در ایران ارائه کرد.

از بین 12 شرکت PSP، سپ، تنها شرکتی است که در گزارش‌های شاپرک در سه حوزه اصلی «تراکنش‌های پایانه فروشگاهی»، «تراکنش‌های درگاه پرداخت اینترنتی» و «تراکنش‌های موبایلی» جزء سه شرکت برتر است؛ در واقع می‌توان گفت سپ، تنها شرکت PSP است که در هر سه حوزه اصلی صنعت پرداخت سربلند است و توانسته است آمارهای خوبی را از آن خود کند.

 

پرکار بودن به‌دلیل بورسی شدن!

سال 1396 سال پرچالش و پرفرازونشیبی برای تمام کسب‌وکارهای صنعت بانکداری و پرداخت در ایران بود و سپ هم از این قاعده مستثنی نبوده است. یکی از موضوعات مهمی که سال گذشته را برای شرکت پرداخت الکترونیک سامان، به سالی پرکار و البته پرچالش تبدیل کرد، موضوع بورسی شدن این شرکت است. نماد شرکت پرداخت الکترونیک سامان با نام «سپ» در ۳۱ آبان‌ماه 1396 با شماره ۱۱۵۴۱ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شد و جلسه معارفه سهام سپ به بورس و فعالان بازار سرمایه نیز 12 اسفندماه 1396 برگزار شد. شرکت پرداخت الکترونیک سامان پانصد و بیستمین شرکتی است که وارد بورس اوراق بهادار شد و به‌زودی عرضه اولیه 10 درصد از سهام خود را در بازار دوم بورس تهران انجام خواهد داد.

 

معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای

با توجه به اینکه پرداخت الکترونیک سامان به‌تازگی به جمع شرکت‌های دانش‌بنیان پیوسته است و اکنون در حال طی کردن مراحل نهایی جهت پیوستن به پارک فناوری پردیس است، بنابراین در آینده نزدیک، انواع معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای شامل حال این شرکت خواهد شد که هزینه‌های این شرکت را تا حد چشمگیری پایین می‌‌آورد.

 

نگاهی به سهامداران سپ

سرمایه اولیه شرکت پرداخت الکترونیک سامان، یکصد میلیون ریال بوده است که طی آخرین افزایش سرمایه در هفتم دی‌ماه 1395، سرمایه این شرکت به مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. 58 درصد سهام این شرکت در اختیار گروه سرمایه‌گذاری سامان (بانک و بیمه سامان) بوده و سهامدار عمده بعدی نیز با 30 درصد سهم، بانک رفاه است. نکته جالب ‌توجه این است که این دو بانک، همزمان دو مشتری عمده این شرکت نیز هستند؛ به‌نحوی‌ که حدود نیمی از دستگاه‌های کارت‌خوان نصب شده و تعداد زیادی از درگاه‌های اینترنتی طرف قرارداد این شرکت، به حساب یکی از این دو بانک متصل هستند.

 

تعداد و تنوع مشتریان سپ

شرکت پرداخت الکترونیک سامان با ۱۴ بانک بزرگ کشور قرارداد ارائه خدمات پرداخت دارد و در حال حاضر نیز مالک ۸۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان نصب‌شده در سراسر ایران است و اپلیکیشن 724 شرکت پرداخت الکترونیک سامان در اختیار حدود دو میلیون نفر است.

 

سودآوری، درآمد بالا و سبد درآمدی متنوع

سپ در چهار سال گذشته با رشد مستمر درآمد و سودآوری مواجه بوده است؛ به‌نحوی‌ که در سال 1395 با رشد بیش از یکصد درصد و در سال 1396 با رشد ۸۰ درصد، سود ۸۲۶ ریالی را برای سال 1396 محقق کرده است و بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده برای سال 1397، سود ۱۰۵۰ ریالی را پیش‌بینی کرده است.

نکته مهم دیگری که درباره شرکت پرداخت الکترونیک سامان وجود دارد، سبد درآمدی متنوع این شرکت است که شامل کارمزد، اجاره کارت‌خوان و درآمدهای کارمزدی از محل فروش بین اپراتورها و سایر پذیرنده‌هاست که به‌دلیل تک‌محصولی نبودن، برخلاف بسیاری از شرکت‌ها، ریسک‌های کمی در انتظار ساختار درآمدی سپ خواهد بود.

 

چند عدد مهم درباره سپ

شرکت پرداخت الکترونیک سامان دارای بیش از ۱۲۰۰ نفر پرسنل است که از طریق ۳۲ شعبه و شش نمایندگی در ۳۱ استان کشور به مردم سرویس ارائه می‌دهند. با توجه به آمارهای منتشرشده در گزارش‌های اقتصادی شاپرک، پرداخت الکترونیک سامان از لحاظ تعداد تراکنش‌ها، به‌ترتیب در حوزه تراکنش‌های اینترنتی؛ جایگاه اول، تراکنش‌های کارت‌خوان؛ جایگاه دوم و تراکنش‌های موبایلی؛ جایگاه سوم را دارد.

در آخرین رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI100)، سپ در رتبه ۱۹۶ قرار دارد و عنوان شرکت برتر از نظر رشد سریع را نیز کسب کرده است. همچنین پرداخت الکترونیک سامان در رتبه‌بندی 150 شرکت برتر ارائه‌دهنده راهکارهای پرداخت در جهان، رتبه 26 را داراست.

 

حمایت سپ از استارت‌آپ‌ها

چند وقتی می‌شود که سپ به حمایت از استارت‌آپ‌های دارای ایده روی آورده است و به‌دنبال راه‌های تازه و کشف‌نشده برای ایجاد خطوط کسب‌وکاری جدید است؛ این دیدگاه شرکت در حمایت از استارت‌آپ‌ها باعث شده است تا سپ جلوتر از رقبایش حرکت کند. این شرکت همچنین به‌عنوان یک شرکت پویا علاوه بر حمایت و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها در راستای اهداف راهبردی خود سهم ۳۲درصدی شرکت ارتباطات ماهواره‌ای سامان و سهم ۲۰درصدی شرکت ارتباطات سامانتل را به‌عنوان اولین دارنده مجوز اپراتور مجازی داراست و درصدد است خدمات و محصولات جدید خود را در بستر موبایل از همین طریق توسعه دهد.

فرید ستاره، مدیر بخش تحقیق و توسعه سپ نیز درباره حمایت این شرکت از استارت‌آپ‌ها گفت: «اینکه ما در کنار استارت‌آپ‌ها قرار می‌گیریم، چند مبحث دارد؛ نخست اینکه به آنها کمک کنیم تا شکل بگیرند؛ یعنی در حوزه‌های مشاوره‌ای بازار را بشناسند، ما نیز تجربیات خود را در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا مسیر خود را کوتاه‌تر کنند. دیگر اینکه در معرفی بازار، مشتریان و سرمایه‌گذاری می‌توانیم به آنها کمک کنیم. بحث سرمایه‌گذاری جسورانه شامل CVC (سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی)، جوینت ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) یا موضوعات حمایتی مانند قانون‌گذاری یا ارتباط با قانون‌گذار است.»

 

شماره یک پرداخت اینترنتی کشور

سپ تنها شرکت PSP است که سهم بازار مناسبی را در هر سه حوزه اصلی کارت‌خوان، پرداخت اینترنتی و پرداخت با موبایل در اختیار دارد؛ در واقع سپ تنها شرکت PSP است که در هر سه حوزه در میان سه رتبه برتر بازار ایستاده است؛ به‌نحوی‌ که می‌توان آن را شماره یک پرداخت اینترنتی کشور دانست. بازار پرداخت نه‌تنها در ایران؛ بلکه در دنیا به‌عنوان یک بازار بزرگ و رو‌به‌جلو شناخته شده است و شرکت پرداخت الکترونیک سامان نیز به‌دلیل تاکید و سرمایه‌گذاری‌های فراوان در حوزه فناوری‌ها و محصولات جدید همیشه در جذب مشتریان جدید و خلق بازارها و فرصت‌های جدید موفق بوده است.

در حوزه پرداخت‌های اینترنتی شرکت پرداخت الکترونیک سامان موفق شده است رتبه نخست خود را حفظ کند و یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی سپ در پرداخت اینترنتی، صفحه پرداخت موبایلی یا همان MPG آن است که کار را برای کاربرانی که با تلفن همراه پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند، راحت می‌کند.

 

درباره اپلیکیشن 724

اپليکیشن 724 یکی از مطرح‌ترین اپلیکیشن‌های پرداختی است که توسط شرکت پرداخت الکترونیک سامان ارائه شده است.

اولین نسخه این اپلیکیشن با نام «سه‌سوت» در آذرماه سال 1393 به بازار ارائه شد و در تابستان 1394 نسخه دیگری از این اپلیکیشن با قابلیت استفاده از اینترنت ارائه شد. همچنین نسخه iOS این اپلیکیشن در آذرماه 1394 به بازار عرضه شد و در مردادماه 1396 نیز نسخه دیگر آن در اختیار کاربران قرار گرفت. در سال 1396 هم اسم این اپلیکیشن به 724 تغییر کرد.

724 يک اپلیکیشن مفید و رايگان است که پرداخت‌های شما با تلفن همراه را ساده‌تر از همیشه و به‌سرعت انجام می‌دهد. با استفاده از اپلیکیشن 724 خدمات متنوعی مانند کارت‌به‌کارت شتابی، خرید شارژ، پرداخت قبوض خدماتی، جریمه خودرو و پرداخت قبض تامین اجتماعی، پرداخت بدهی موبایل، خرید بسته‌های اینترنتی و خرید مجوز طرح ترافیک به‌سادگی در اختیار شما قرار دارد. این اپلیکیشن قابل ‌نصب روی سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌اواس است. برای دانلود این اپلیکیشن می‌توانید از طریق گوگل‌پلی، کافه بازار، ایران اپس، مایکت، مراجعه به وب‌سایت ۷۲۴ یا با شماره‌گیری کد دستوری #۷*۷۲۴* اقدام کنید. اپلیکیشن 724، بیش از 500 هزار دانلود در کافه بازار، بیش از یکصد هزار دانلود در گوگل‌پلی، بیش از 90 هزار دانلود در مایکت و بیش از 39 هزار دانلود در ایران اپس دارد.

در حال حاضر کارت‌به‌کارت شتابی از مبداء ۲۴ بانک کشور شامل ملت، تجارت، ملی، رفاه، سپه، پارسیان، اقتصاد نوین، سامان، پاسارگاد، انصار، شهر، آینده، سینا، سرمایه، قرض‌الحسنه رسالت، دی، پست‌بانک، ایران‌زمین، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد، کشاورزی، صنعت و معدن و خاورمیانه در اپلیکیشن ۷۲۴ امکان‌پذیر است.

 

دستگاه پین‌پد سپ

فراهم کردن امنیت حوزه پرداخت همواره یکی از دغدغه‌های مهم شرکت پرداخت الکترونیک سامان بوده است و از اواسط سال ۱۳۹۵ پروژه دستگاه پین‌پد این شرکت رسما آغاز و راهکار پین‌پد سپ برای اولین بار در کشور در سطح گسترده عملیاتی شد. با استفاده از دستگاه پین‌پد، رمز توسط خود مشتری وارد می‌شود و حتی در صورت کپی کردن اطلاعات کارت، امکان استفاده از کارت میسر نخواهد بود. دستگاه پین‌پد هم به‌گونه‌ای طراحی شده که بخش ورود رمز آن نسبتا از نگاه فروشنده محفوظ است و این موضوع باعث شده تا سطح امنیت به هنگام استفاده از کارت‌خوان نسبت به روش قبلی ارتقای قابل ‌ملاحظه‌ای داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.