راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بهترین و بدترین اتفاقی که در سال ۱۳۹۹ در صنعت پرداخت کشور افتاد، چه بود؟

سال ۱۳۹۹ به پایان رسید؛ سالی که با همه‌گیری ویروس کرونا کار را برای تمامی صنایع و حوزه‌ها سخت و عجیب کرد. درست است که این همه‌گیری تهدید جدی برای تمامی صنایع بود ولی نمی‌توان منکر فرصت‌هایی که ایجاد کرد، شد. با همه‌گیری این ویروس، در این سال ما شاهد غیرحضوری شدن احراز هویت کارگزاری‌های بازار سرمایه، جدی‌تر شدن رفتن بانک‌ها به سمت نئوبانک و ده‌ها اتفاق دیگر بودیم. حالا که این سال به پایان رسیده است، در گفت‌وگو با چهار نفر از فعالان صنعت پرداخت، درباره بهترین و بدترین اتفاقی که در سال ۱۳۹۹ در صنعت پرداخت کشور افتاد، پرسیدیم. همچنین به این سوال پرداختیم که به نظرشان در سال ۱۴۰۰ باید چه اتفاقی در صنعت پرداخت کشور رخ دهد. در ادامه پاسخ حسین واعظ قمصری، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان؛ محمدعلی محمودزاده، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد؛ سیدابراهیم حسینی‌نژاد، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات گردشگری و فرزاد مقدم، بنیان‌گذار پولام را می‌خوانید.

حسین واعظ قمصری، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان:

حسین واعظ قمصری، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان درباره بهترین اتفاقی که در سال ۱۳۹۹ در صنعت پرداخت کشور شاهد بودیم، این‌طور توضیح داد: «باوجودآنکه 1399 سال سخت، درد و بیماری بود؛ اما از منظری دیگر می‌توان این سال را سال تحول در صنعت پرداخت بنامیم. سالی که با شیوع بیماری کرونا همه به سرعتی غیرقابل‌باور با تکنولوژی آشتی کردند. این آشتی در سطح سازمان‌های بالادستی، گام‌های مؤثری را برای پیشرفت و ارتقای صنعت پرداخت برداشت.»

او درباره بدترین اتفاق صنعت پرداخت در سال ۱۳۹۹ نیز این‌طور توضیح داد: «درباره بدترین اتفاق سال ۱۳۹۹ در صنعت پرداخت باید بگویم، در این سال تلخ، بسیاری از بزرگان و هم‌وطنان عزیز را از دست دادیم، در این سالِ فقدان، از دست دادن همکاران قدیمی سپ و متاسفانه درگذشت منصور رشتی یکی از بزرگان صنعت، دردناک و غم‌انگیز بود. البته در کنار این فقدان، هرچقدر آشتی سازمان‌های بالادستی با شیوع ویروس کرونا برای صنعت پرداخت خوشایند بود، فشار برای اجرای سریع پروژه‌هایی که نیاز به بسترسازی و آمادگی بازیگران اصلی صنعت پرداخت داشت و همچنین اجرای با عجله و بدون آمادگی زیرساخت اولیه، درنهایت باعث نارضایتی مشتریان و خدمت‌رسانی به مردم شد.»

به عقیده مدیرعامل شرکت سپ، بهترین اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ می‌تواند بیفتد، توسعه تجارت الکترونیکی و درواقع باز کردن گره‌های ذهنی در این حوزه پویا و شکوفا است. «البته در همین راستا ارائه فرصت به گروه‌های خلاق نوپا و حمایت از آن‌ها هم می‌تواند این سال را روشن‌تر از قبل کند؛ اما آنچه بهتر است این سال را یا به عبارتی شروع قرن جدید را متفاوت از همیشه کند، شفاف‌سازی در صنعت بزرگ پرداخت، صداقت در تراکنش‌های این صنعت و همچنین گسترش فعالیت‌های صنفی است. اتفاق‌های بزرگی که نوید قرنی پر از رشد و بالندگی را به ما می‌دهد.»

محمدعلی محمودزاده، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد:

به نظر محمدعلی محمودزاده، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد اقبال عمومی نسبت به تراکنش‌های غیر حضوری ازجمله اتفاقات خوب در حوزه پرداخت در سال ۱۳۹۹ بوده است که آمارها نشان می‌دهد به‌واسطه شرایط ویروس کرونا و انتخاب مردم برای عدم حضور فیزیکی در شعب بانک و انجام ندادن خریدهای حضوری در واقع در این حوزه اقبال عمومی اتفاق افتاده است که اتفاق بزرگی است. «بحث مجازی شدن بسیاری از سرویس‌های بانکی و به‌طور خاص در بانک ملی، به‌واسطه شرکت پرداخت الکترونیک سداد و موضوع ایجاد یک پلتفرم «شعبه دیجیتال» بزرگ‌ترین اتفاق در صنعت پرداخت و بانکداری دیجیتال کشور است.»

محمودزاده درباره بدترین اتفاق این سال نیز این‌طور گفت: «با توجه به پاسخ پرسش اول می‌توان اشاره کرد که با توجه به اقبال عمومی نسبت به پرداخت‌های غیر حضوری متاسفانه شکل‌گیری رقابت‌های ناسالم میان بازیگران اصلی حوزه پرداخت یکی از بدترین اتفاقات در سال ۱۳۹۹ بوده که هرچند از گذشته وجود داشته اما در شرایط کنونی بیش از گذشته به آن دامن زده شده است.»

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد فکر می‌کند مهم‌ترین اتفاق در سال ۱۴۰۰، پرداخت‌های خرد، سریع و امن است که با پلتفرم‌های NFC انجام می‌شود. او در این باره گفت: «هرچند معتقدم پیش از آن پرداخت‌های غیر تماسی که از طریق QR به‌واسطه موبایل و از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان (POS) که تماس فیزیکی برای کشیدن کارت و وارد کردن رمز را حذف می‌کند، باید به‌صورت گسترده اتفاق بیفتد. هرچند این اتفاق طی سال جاری در شرکت پرداخت الکترونیک سداد روی داده است که امیدواریم سایر بازیگران حوزه پرداخت هم وارد شده تا کاری کلان و در سطح ملی در این حوزه اتفاق بیفتد.»

سیدابراهیم حسینی‌نژاد، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات گردشگری:

و اما به عقیده سیدابراهیم حسینی‌نژاد، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات گردشگری، سال‌هاست اتفاق خوبی در صنعت پرداخت نیفتاده است، اگر اتفاقی هم بوده متاثر از اتفاقات بیرونی بوده است. «بدترین اتفاق صنعت پرداخت در سال ۱۳۹۹، اجرای ناگهانی قانون مؤدیان مالیاتی بود؛ این قانون درست می‌توانست با برنامه‌ریزی و آگاهی‌رسانی بهتری پیاده‌سازی شود.»

حسینی‌نژاد درباره مهم‌ترین اتفاقی که باید در سال ۱۴۰۰ در صنعت پرداخت کشور بیفتد نیز این‌طور گفت: «مهم‌ترین اتفاق در سال ۱۴۰۰ توسعه کیف پول‌ها است که در صورت توجه و حمایت و رگولاتوری مناسب بخصوص تنظیم کارمزد و طرح‌ریزی یک برنامه که امکان توسعه همه‌جانبه و غیرمتمرکز را فراهم کند، می‌تواند موجب تعادل و تناسب در شبکه شود.»

فرزاد مقدم، بنیان‌گذار پولام:

بهترین اتفاق‌هایی که به نظر فرزاد مقدم، بنیان‌گذار پولام در سال ۱۳۹۹ در صنعت پرداخت افتاد، با توجه به پاندمی ایجاد شده انتقال و جابجایی پول با شتاب خیلی بالایی به سمت الکترونیکی شدن رفت. او ادامه داد: «همچنین می‌توان به تصمیم مناسب در خصوص اصلاح نظام کارمزد اشاره کرد که اتفاق مهم و تاثیرگذاری در این صنعت بود ولی تصمیم اشتباه در نحوه اجرا حجم تراکنش‌ها را به سمت انتقال کارت به کارت به‌جای حذف این روش برد. علاوه بر این موارد، با توجه به انتقادهای زیادی که در خصوص کد مالیاتی شده است، به نظرم این اتفاق یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جراحی‌ها بود و تصمیم کاملا درستی بود شاید در نحوه اجرا اشکالاتی داشت ولی با این حال اتفاق بزرگی را رقم زد.» و اما بدترین اتفاق صنعت پرداخت در سال ۱۳۹۹ نیز به نظر مقدم، قدرت گرفتن انتقال پول از طریق سیستم کارت به کارت بود.

او درباره مهم‌ترین اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ باید در صنعت پرداخت بیفتد نیز این‌طور توضیح داد: «حذف روش انتقال وجه از طریق کارت به کارت و ایجاد فضای امن برای فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال و جلوگیری از انحصار مهم‌ترین اتفاقی است که باید در سال ۱۴۰۰ در این صنعت رخ دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.